• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Dorian Ertymexx
    nollåtta skrev 2010-08-11 09:56:23 följande:
    Men på riktigt? Kista? Kista (där jag har bott i under hela min uppväxt) är inte att betrakta som högstatusområde, det är slummigt som fan. Vissa delar av Spånga är okej, typ villaområdena, resten är också slum. Vilka delar av Bromma är det mycket invandrare i? Har bott där också nämligen. Solna? Hagalund syftar du på eller? Det är verkligen inte att betrakta som ett högstatusområde..
    Wow, jag har gått i skola i Kista nästan hela min skoltid, och vet du vad, det är och har varit ett högstatusområde under hela den tiden. Visst, det har gått ned litet i status sedan man inte längre kunde skylla allt ont på Husby, men det är fortfarande ett område med dyra lägenheter där få socialfall har råd att bo. Like it or not, det är fortfarande ett högstatusområde, speciellt med de nya bostadsområdena som byggts och byggs, och den stadiga satsningen på informationsteknologi i området.

Sen undrar jag vad du tycker är så slummigt. De nya bostäderna? Den nyligen utbyggda gallerian? Kista Science Tower? Sure, Ärvingeskolan ser ut som skräp, men det gör nästan alla halvmoderna skolor. Även i extremfina områden.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Anton Chigurh
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 12:51:32 följande:
    Ja? Nevertheless vad? Ni börjar med en fråga, och när ni får svar så slingrar ni er, och när svaret spikas så höjer ni kraven. Om jag nu hade kunnat visa på ett tvättäkta högstatusområde med hög andel invandrare, vad hade ni då begärt? Ett slott som ägs av invandrare? En invandrarkungafamilj (vilket iofs vore lätt att svara på; knugen är själv invandrarättling, och hans fru är första generationens invandrare)?

Ge er. Ni är motbevisade. Acceptera och gå vidare.
    Ja, men det kunne du ju inte. Stackars dig. Måste vara jobbigt. Men jag tycker inte synd om dig. Inte ett jävla skit.

Acceptera och gå vidare.
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Dorian Ertymexx
    Anton Chigurh skrev 2010-08-11 13:48:45 följande:
    Ja, men det kunne du ju inte. Stackars dig. Måste vara jobbigt. Men jag tycker inte synd om dig. Inte ett jävla skit.

Acceptera och gå vidare.
    Nice try, men du har faktiskt förlorat. Ni bad om att få namn på områden som var invandrartäta och inte låtstatus. Det fick ni. Sedan började ni larva er och kräva allt mer. Men hur du än försöker slingra dig, så fick du svar på grundfrågan. Är det så svårt att erkänna att ni kan ha fel? Jag som trodde att det ingick i den där svenska kulturen ni säger er värna så mycket om att vara en god förlorare. Eller det kanske var en annan kultur jag tänkte på... hmmm...

Men vi kan ju vända på det, och se om du klarar dig bättre: Nämn ett lågstatusområde som inte var ett lågstatusområde INNAN det blev invnadrartätt. Som alltså var lågstatus redan när majoriteten av de boende var svenskar.
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-11 11:24:48 följande:
    Sen ska vi inte glömma bort Ärvinge...
    Jag bodde i Ärvinge, det är knappast något speciellt status med det området.
  • nollåtta
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 12:55:31 följande:
    Wow, jag har gått i skola i Kista nästan hela min skoltid, och vet du vad, det är och har varit ett högstatusområde under hela den tiden. Visst, det har gått ned litet i status sedan man inte längre kunde skylla allt ont på Husby, men det är fortfarande ett område med dyra lägenheter där få socialfall har råd att bo. Like it or not, det är fortfarande ett högstatusområde, speciellt med de nya bostadsområdena som byggts och byggs, och den stadiga satsningen på informationsteknologi i området.

Sen undrar jag vad du tycker är så slummigt. De nya bostäderna? Den nyligen utbyggda gallerian? Kista Science Tower? Sure, Ärvingeskolan ser ut som skräp, men det gör nästan alla halvmoderna skolor. Även i extremfina områden.
    Vilken verklighet lever du i egentligen? Kista högstatusområde, i think not. Visst att det finns mycket företag i området, hur många av de som arbetar där tror du bor i Kista? Inte speciellt många.
  • Dorian Ertymexx
    nollåtta skrev 2010-08-11 16:34:46 följande:
    Vilken verklighet lever du i egentligen? Kista högstatusområde, i think not. Visst att det finns mycket företag i området, hur många av de som arbetar där tror du bor i Kista? Inte speciellt många.
    Jag lever i den verkliga verkligheten. Där lägenheter i Kista kostar långt mer än i omgivande förorter, något som inte vore möjligt om det inte fanns en efterfrågan, och en viss status i området. Du vet, marknadsmässiga lägenhetspriser?
  • nollåtta
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 16:57:17 följande:
    Jag lever i den verkliga verkligheten. Där lägenheter i Kista kostar långt mer än i omgivande förorter, något som inte vore möjligt om det inte fanns en efterfrågan, och en viss status i området. Du vet, marknadsmässiga lägenhetspriser?
    En viss status? Nyss var det ju högstatus, det var det jag dementerade. Det finns ingen hög status med Kista, annat än i din livliga fantasi.
  • Anton Chigurh
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 13:55:26 följande:
    Nice try, men du har faktiskt förlorat. Ni bad om att få namn på områden som var invandrartäta och inte låtstatus. Det fick ni. Sedan började ni larva er och kräva allt mer. Men hur du än försöker slingra dig, så fick du svar på grundfrågan. Är det så svårt att erkänna att ni kan ha fel? Jag som trodde att det ingick i den där svenska kulturen ni säger er värna så mycket om att vara en god förlorare. Eller det kanske var en annan kultur jag tänkte på... hmmm...

Men vi kan ju vända på det, och se om du klarar dig bättre: Nämn ett lågstatusområde som inte var ett lågstatusområde INNAN det blev invnadrartätt. Som alltså var lågstatus redan när majoriteten av de boende var svenskar.
    Jaa, jaa, jaa, du är så jävla duktig, Dorian, vi vet det, men att du skulle ha "vunnit"  här är och förblir en slutsats baserat endast, och endast, på din subjektiva bedömning. Som jag inte ger ett skit för.
    Jag, och många med mig gör en helt annan bedömning.

Seså, försök nu tugga det här i dig, att tom du, Dorian, kan ha fel, även om det kan vara nog så svårt och komma till insikt med.
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 12:55:31 följande:

Wow!

Kista? HÖG-statusområde?

Tja, jag antar att det kanske beror på var man kommer från och vilka krav man har på sitt liv ...

*Eller, nä, inte ens om man kommer från botten blir Kista ett HÖG-statusområde eftersom det finns så många områden som är mer eftertraktade*

Givetvis finns det inte en chans att det är nåt som helst "högstatus" över ett område som Kista. Inte ens om de bättre beställda invandrarna i Husby/Tensta/Rinkeby driver upp lägenhetspriserna några 100.000 när de flyttar över fältet - för att markera att de kommit upp sig i världen.

Lågstatus på väg mot lägre "normal-status". Möjligen. Det beror på vart utvecklingen tar vägen med det området.

Talar vi högstatus inom Stockholm kommun så talar vi exempelvis om villaområdena i Bromma. Sådana som Äppelviken, Norra Ängby och Stora Mossen.  Eller motsvarande i Älvsjö eller i Enskede förståss. Eller Innerstaden. DET är högstatus.

Till saken hör att de flesta högstatusområden i Stockholm har ett eller flera lågstatusområden kopplat till sig genom de sk stadsdelsnämnderna. Detta fenomen ser man enklast i bostadsannonserna.

När det skall säljas en lägenhet i Tensta så står den så gott som alltid listad under det avsevärt bättre klingande "Spånga" (eftersom alla då genast tänker på de fina villaområdena i Spånga). Så snart det står klart att det handlar om en bostadsrätt i Tensta centrum tederar dock intresset för bostaden att svalna betydligt.
  • Guerita
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-10 23:02:03 följande:
    Alla invandrartäta områden är inte lågstatus, vet du.
    BamBam skrev 2010-08-10 23:03:34 följande:
    Nämn ett som inte är det?
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 00:09:09 följande:
    ...
    Vi har Kista, Spånga, delar av Bromma och Solna till exempel.
    Det var alltså invandrartäta områden som inte är lågstatus som avsågs från början. Sedan började någon/några prata om invandrartäta högstatusområden. Det finns nivåer mellan låg- och högstatus så att påstå att icke-lågstatus är samma sak som högstatus är nog inte helt korrekt i sammanhanget. Det blir så mycket enklare att debattera om man pratar om samma saker. 
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.