• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Finis

Fan, invandrarna själv är skit upprörda över vad som händer i vårt samhälle. Min man och hans vänner bla. Jag förstår att polisen sköt ett skott i luften efter att blivit omringad av ett gäng aggressiva ungdomar. Hade det varit deras hemland så hade han säkert skjutit någon av dom istället för i luften. Detta är vad som lett till dagarnas kravaller i Rinkeby.

Om det fortsätter såhär så kommer det sluta med att poliser, brandmän och ambulanser inte kommer vågar komma till undsättning i dessa områden pga rädsla för sina liv. Dom blev ju attackerade nu i Rinkeby när dom försökte släcka elden. Brandmän fick stenar kastade på sig. Är det så dom vill ha det?

Arabiska män som står vid skolan och skriker horor efter flickorna för att dom ska på skolfest. Fritidspersonal som blir mordhotad för att han anordnat en julfest för barnen.

Vi lever faktiskt i Sverige, passar det inte att anpassa sig så kan man flytta någonstans där det passar bättre. Vill du passa in i samhället, ta seden dit du kommer.

Jag skulle aldrig kunna flytta till ett arabiskt land och gå runt med korta kjolar och håret hängande lös utan att bli utsatt. Där skulle jag anpassa mig och bete mig som sig bör.

På samma sätt vill jag i Sverige inte bli kallad hora av en arabisk man som anser att jag beter mig oanständigt i hans ögon.

Fan, vi sitter här båda två, min invandrare till man och jag och är riktigt upprörda över vad som pågår i samhället. Vi bor på blåa linjen i Stockholm (som går till Rinkeby och Tensta bla) och SER skiten som pågår på tunnelbanorna, speciellt på kvällarna.

Jag skulle nästan vilja sträcka mig så långt som att kalla vissa av invandrarna för otacksamma. Vilket annat land som ni vet om kan man bli medborgare i utan att kunna språket? Dom kan komma hit, leva här, dö här och aldrig jobba en enda dag i hela deras liv och inte lära sig språket och sederna för det land dom bor i. Sen ska dom då dessutom tända eld på byggnader som är till för folket, betalda för av skattebetalarnas pengar. Pengar som dom själva aldrig hjälpt till att "samla ihop".

Vecka 22
  • Argo
    amalie79 skrev 2010-06-10 20:28:47 följande:
    Tror det finns massa orsaker, men nu är jag ute på hal is, jag jobbar inte i skolan, dock i ett område där vi behöver fler engagerade föräldrar och det är jättesvårt att få till en bra mötesplats.
    Engagerade föräldrar ja ...

Nu hade aldrig vi vårt första barn på dagis i området vi bodde i men en grannfamilj (svenskar) hade två äldre barn som gick på det dagiset.

Det där med föräldrasamverkan var rätt hopplöst enligt mamman i familjen. Inte nog med att hälften av föräldrarna inte ens talade ett gemensamt språk.

Det var dessutom ständiga kulturkrockar, (medvetna?) missuppfattningar, irritation och mest bara ett stort "skynda-mig-härifrån-och-slippa-skiten-känsla" när de kom och hämtade på dagis.

Fanns inte tillstymelse till samarbete mellan föräldrarna och hon var mest bara glad om inte hennes barns kläder hade försvunnit under dagen.

Så ska man inte behöva ha det ...
  • Stinky
    Roze skrev 2010-06-10 20:59:27 följande:
    Haha så när det kommer till kritan så försöker du smutskasta ditt folk?! Ajabaja ;)

spa.118100.se/sveriges+kommuner/105410

Vilken kommun i Sverige har minst invandrare?

Ovanåkers kommun i Gävleborgs län har Sveriges lägsta andel invånare födda utomlands på 3,4 procent.

Smutskastade jag mitt folk? Eh?
    För övrigt är jag inte det minsta förvånad. Det är nog relativt vanligt att betygen är lite sämre i de mindre kommunerna än de stora. 
  • I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 21:02:15 följande:
    Smutskastade jag mitt folk? Eh?
    För övrigt är jag inte det minsta förvånad. Det är nog relativt vanligt att betygen är lite sämre i de mindre kommunerna än de stora. 
    Jaha ja så det har INGENTING med att dom ÄR just svenskar att göra? Och nej det stämmer inte att mindre kommuner har kassa skolor. Hur kom du fram till det?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Argo
    Roze skrev 2010-06-10 20:39:27 följande:
    Får jag fråga vart du bodde innan?
    Det börjar på Råg och slutar på sved.

Men mer avslöjar jag inte.
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-10 21:06:09 följande:
    Det börjar på Råg och slutar på sved.

Men mer avslöjar jag inte.
    Du får hemskt gärna kommentera inläggen jag har skrivit till dig och inläggen om Ovanåker om du känner för det.
  • Guerita
    Roze skrev 2010-06-10 20:55:36 följande:
    Då kan jag citera så kan du läsa istället. Flört

" Ovanåkers kommun har den sämsta grundskolan i hela länet. Det visar en undersökning gjord av Lärarnas Riksförbund som bygger på statistik från Skolverket och Statistiska Centralbyrån, från 2008. De man har tittat på är bland annat lärartäthet, resultatet i de nationella ämnesproven och andelen elever som har gymnasiebehörighet då de går ut nian.

Ovanåker ligger också illa till jämfört med riket, Då kommunen hamnade på en 266:e plats bland landets 290 kommuner. "

Det var nog ingen som fattade vad du ville med din länk. Som så ofta så är det lite Magnus, Brasse och Eva med dig och man ska gissa vem/vad som inte passar in i bilden. Enligt dig. Sen när man gissar så blir det FEL FEL FEL då du sitter inne med kunskaper eller definitioner som ingen annan gör.

Nåväl...

Ok så grundskolan i Ovanåker (ca 700 invånare) är inte något vidare. Skam åt dem! Vill du med detta det bevisa att man inte har problem i skolan i invandrartäta områden eller? Eller skulle det bevisa att det endast är skolans fel och absolut inte har med elevsammansättningen att göra?

Många klagar på SFI, att den inte funkar eftersom man i samma grupp sätter in elever med extremt olika bakgrunder, allt från analfabeter till akademiker. Finns det då ingen möjlighet att det skulle kunna vara likadant i grundskolan? I en klass finns det 30 elever med vitt skilda bakgrunder. En del har börjat den svenska grundskolan när de var riktigt små, andra har börjat på mellan- eller högstadiet. En del kan svenska, andra inte. En del är studievana när de börjar i den svenska skolan, andra är mer eller mindre analfabeter. Hur kan man förvänta sig att undervisningen ska fungerar i en sån klass?
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-06-10 21:11:18 följande:
    Det var nog ingen som fattade vad du ville med din länk. Som så ofta så är det lite Magnus, Brasse och Eva med dig och man ska gissa vem/vad som inte passar in i bilden. Enligt dig. Sen när man gissar så blir det FEL FEL FEL då du sitter inne med kunskaper eller definitioner som ingen annan gör.

Nåväl...

Ok så grundskolan i Ovanåker (ca 700 invånare) är inte något vidare. Skam åt dem! Vill du med detta det bevisa att man inte har problem i skolan i invandrartäta områden eller? Eller skulle det bevisa att det endast är skolans fel och absolut inte har med elevsammansättningen att göra?

Många klagar på SFI, att den inte funkar eftersom man i samma grupp sätter in elever med extremt olika bakgrunder, allt från analfabeter till akademiker. Finns det då ingen möjlighet att det skulle kunna vara likadant i grundskolan? I en klass finns det 30 elever med vitt skilda bakgrunder. En del har börjat den svenska grundskolan när de var riktigt små, andra har börjat på mellan- eller högstadiet. En del kan svenska, andra inte. En del är studievana när de börjar i den svenska skolan, andra är mer eller mindre analfabeter. Hur kan man förvänta sig att undervisningen ska fungerar i en sån klass?
    Först av allt. TACK för din analysförmåga. Underhållande till max.

Din fråga får du nog ta och svara på själv är du snäll. Har det någonting MED utlänningarna att göra eller?
  • Stinky
    Roze skrev 2010-06-10 21:05:55 följande:
    Jaha ja så det har INGENTING med att dom ÄR just svenskar att göra? Och nej det stämmer inte att mindre kommuner har kassa skolor. Hur kom du fram till det?
    Vad gapar du om? Jag skrev att  "det är nog relativt vanligt att betygen är lite sämre i de mindre kommunerna än de stora. " Hur jag kom fram till det? Jag har själv bott i en norrländsk, liten byhåla och vet vad det var för resultat i de områdena. Jag baserar det på egna erfarenheter. Vad baserar du allt ditt tugg på?
  • Stinky
    Guerita skrev 2010-06-10 21:11:18 följande:
    Du! Jag tror på dig. Allt verkar bara knasigt, så visst är det lite Magnus, Brasse och Eva över det. Drömmer
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.