• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Verkligen

Jag bor på ett liknande ställe och jag vill flytta.
    Sista 2 månaderna har det vart ett mord på en 16-åring i området, bombhot på våran parkering, nazistdemonstration, några bränder, ytterligare 2 mord och flera rån. Dock är det ganska lugnt just på min gata då det är bostadsrätter och nästan bara svenskar. Men längre ner mot centrum är det mer livat. Mycket alkoholister osv..

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 20:11:27 följande:
    Nej jag tycker inte synd om, jag söker förklaringar (inte ursäkter) utan förklaringar.
    Majoriteten av den yngre generationen bränner ju inte skolor eller kallar tjejer för svennehoror, det är en minoritet. Ett problem, absolut, men frågeställningen "Jag känner fortfarande inte att jag fått någon förklaring till varför den yngre generationen beter sig såhär. Vad dom tror ger dom rätten." tycker jag känns orättvis.

Ja nu bor jag ju som sagt i ett invandrare där svenskar är en klar minsoritet och kan faktiskt inte gå till bussen eller affären utan att passera ett gäng invandrarkillar, jag förstår uppriktigt inte varför jag skulle vara rädd.
    Nej, jag har aldrig råkat ut för något och jag tycker sbnarare att det känns konstigt att ALLA du känner blivit förföljda, misshandlade, rånade eller kallade skällsord.
    Jag måste fråga dig VAR du bor?
    Vecka 22
  • Argo
    Roze skrev 2010-06-10 20:04:51 följande:
    Haha, om du kallar en Villa för 4miljoner billigt så...Själv köpte jag våran för lite mer än det priset och det är en relativ "svenskt" område. Vart bor du? Obestämd

Nej, jag skulle inte vilja bo där. Det är för långt till mitt jobb och jag trivs utmärkt i området jag bor även om jag är TRÖTT på alla gamlingar som "härjar" runt här.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
    Jag skrev faktiskt "radhus". Som det här:
    http://www.hemnet.se/beskrivning/698004?r=3

2.450.000 i utropspris är faktiskt relativt billigt för att vara Stockholm kommun.

Själv bor jag numer (efter mina år i probelmförorten) så dyrt jag bara kan och hela familjen trivs alldels utmärkt. Tackar som frågar.
  • I Blackrose I
    amalie79 skrev 2010-06-10 20:28:47 följande:
    Och bristande föräldrastöd är nog också en bov i dramat. Språksvårigheter, svårighet för föräldrarna att acceptera att barnen är de som "vet bäst" i det nya landet= man vill inte förlora ansiktet?

Tror det finns massa orsaker, men nu är jag ute på hal is, jag jobbar inte i skolan, dock i ett område där vi behöver fler engagerade föräldrar och det är jättesvårt att få till en bra mötesplats.
    Ok, om allt det där ÄR relaterade till utlänningar. Vill du då vara snäll och förklara för mig VAD som har gått snett HÄR?! Obestämd

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=3389340
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Glasbit
    milizza skrev 2010-06-10 20:30:11 följande:
    Vad är det igenkligen med utlänningar och deras ungar?
    Varför sover dom inte? Vad gör dom ute på kvällar/nätter?

Är seriöst intresserad av ett svar på detta.

Vi lägger våran 3 åring vid 19.30.

Sen är det tyst och lugnt här.
    Har funderat över samma sak. Det är väll kulturen antar jag eller nått.
  • Tottelina

Oh lala vilken trevlig tråd, härlig läsning.. herregud.

Ja du ts, jag bor numera i ett blandat område och känner mig inte speciellt uppjagad över det faktumet. De problem som finns här finns överallt i samhället där människor bor nära varandra och där inte alla är mångmiljonärer.

Ska man dra parallellen "invandrartätt område> problemområde"? Känns uttjatat och okonstruktivt som bara sjutton..

٩๏̯͡๏)۶
  • Weyoun
    milizza skrev 2010-06-10 20:30:11 följande:
    Vad är det igenkligen med utlänningar och deras ungar?
    Varför sover dom inte? Vad gör dom ute på kvällar/nätter?

Är seriöst intresserad av ett svar på detta.

Vi lägger våran 3 åring vid 19.30.

Sen är det tyst och lugnt här.
    Ja, och varför är inte föräldrarna med barnen ute?? 
    Massa skrik och stoj nätterna igenom.
    Min 4-åring ska lägga sig kl. 8 (sen om han somnar då,är en helt annan historia ). Han hade aldrig fått vara ute kl 1:00 på natten!
  • milizza

GLASBIT
    Jo så kan det ju vara. Men borde man inte ställa om sig?

Anpassa sig?

Barnen börjar ju skolan oc måste då upp tidigt, måste vara sjukt jobbigt att orka koncentrera sig om man aldrig kommer i sängen!

• Finis
    Tottelina skrev 2010-06-10 20:37:08 följande:
    Oh lala vilken trevlig tråd, härlig läsning.. herregud.

Ja du ts, jag bor numera i ett blandat område och känner mig inte speciellt uppjagad över det faktumet. De problem som finns här finns överallt i samhället där människor bor nära varandra och där inte alla är mångmiljonärer.

Ska man dra parallellen "invandrartätt område> problemområde"? Känns uttjatat och okonstruktivt som bara sjutton..
    Känns sant.
    Vecka 22
  • Glasbit

Föräldrarna till invandrarbarnen här är aldrig ute med ett undantag i vårt hus. Bor somsagt inte i någon förort a la Alby utan mindre stad men på ett invandrartätt ställe.

Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.