• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Finis
    Stinky skrev 2010-06-10 19:53:54 följande:
    Jag håller inte riktigt med dig där. Många invandrare kommer in på arbetsmarknaden. Det är knappast så att alla invandrare är utfrysta av det svenska samhället, som du försöker påskina. Men tålamodet har börjat tryta när inget passar herrskapet, så att säga. Därför har missnöjet börjat gro allt starkare hos svenskarna. Det visar sig rätt tydligt i hur stora SD blivit. Jag tror inte det egentligen handlar om att folk är rasister - det handlar om missnöje. Det handlar om att svenskarna är jävligt trötta på att invandringen får kosta, men inte skola och omsorg. Att sedan invandrarungdomar tar sig ton och beter sig som apor, gör det knappast bättre heller.

    Hur kan man begära att svenskar ska visa förståelse och respekt, när de permanenta "gästerna" inte gör det mot svenskarna?
    Som sagt, hönan och ägget. Men efter att ha sett med egna ögon hur bra invandrare bemöttes för 15 år sedan när JAG var ung så tror jag faktiskt att svenskarna spelar en mindre roll i det. Jag har sett hur det gått från att alla är glada i grupp till att man kallas svennehora och så småningom fått lära sig att titta ner i marken för man kan bli misshandlad om nån ansåg att man tittade snett på deras skor.

    Förstår också att SD fått anhängare då dom som sagt är det enda parti som vågat ta upp problemet utifrån hur det ser ut på riktigt. Sen kan man ju diskutera vissa tillvägagångssätt osv. Men jag är faktiskt inte så insatt. Men en sak i deras politik håller jag iaf med om och det är att vi ska ordna upp ordentligt "hemma" innan vi börjar ta emot gäster.
    Vecka 22
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-10 20:02:29 följande:
    Det är intressant det du skriver, har nog aldrig sett det på det sättet. Kanske kan känna dock att det är liiiite det här "synd om-syndromet" här också. Men självklart skulle jag också söka mig till andra svenskar om jag tvingades flytta från Sverige, däremot skulle jag INTE tända eld på skolor om jag var missnöjd med något. Då skulle jag nog hellre flytta därifrån, även om det inte gick att flytta hem. Det finns ingenting som kan ursäkta sånt beteende, vad du än säger.

    Jag känner fortfarande inte att jag fått någon förklaring till varför den yngre generationen beter sig såhär. Vad dom tror ger dom rätten.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 19:45:44 följande:
    Jag frågar av ren nyfikenhet, varför är gängen inte lockande att gå förbi, vad ska hända?
    Bokar man inte tvätttid? Varför är ni där samtidigt? Ber du dem flytta på sig?
    Här hade vi problem med crossar och moppar på innergårdarna, klagade och har numer ett förbud!
    Som respekteras för det mesta, gör det inte det skriker man på dem.
    Förstår att du frågade av ren nyfikenhet, men det är faktiskt väldigt naivt av dig att tro att det skulle fungera att klaga, sätta förbud eller försöka prata och be dom flytta på sig. Och ja, skit kan hända om man går förbi såna gäng. Inget snack om saken. Tycker dom att man kollar snett eller inte gör "rätt" blir det lätt skällsord och bråk. Har svårt att förstå hur du aldrig kan råkat ut för något. På stan? På tunnelbanan? Fan jag känner ingen som inte blivit förföljd, rånad, kallad skällsord, misshandlad osv.
    Nej jag tycker inte synd om, jag söker förklaringar (inte ursäkter) utan förklaringar.
    Majoriteten av den yngre generationen bränner ju inte skolor eller kallar tjejer för svennehoror, det är en minoritet. Ett problem, absolut, men frågeställningen "Jag känner fortfarande inte att jag fått någon förklaring till varför den yngre generationen beter sig såhär. Vad dom tror ger dom rätten." tycker jag känns orättvis.

    Ja nu bor jag ju som sagt i ett invandrare där svenskar är en klar minsoritet och kan faktiskt inte gå till bussen eller affären utan att passera ett gäng invandrarkillar, jag förstår uppriktigt inte varför jag skulle vara rädd.
    Nej, jag har aldrig råkat ut för något och jag tycker sbnarare att det känns konstigt att ALLA du känner blivit förföljda, misshandlade, rånade eller kallade skällsord.
    Beautifully Human
  • amalie79
    Argo skrev 2010-06-09 13:50:15 följande:
    Har bott i en sådan förort och flyttat därifrån utan betänkligheter. Banen förtjänar en bättre chans i livet.
     
    Under 50% av eleverna gick ut den lokala grundskolan med godkända betyg i kärnämnena. Barnen "inspireras" naturligvis av de kompisar de har runt omkring sig och något sådant skulle jag aldrig utsätta mina barn för.
    Ja det där är ett av problemen. Jag tycker att man ser två ytterligheter- antingen är det barn med VÄLDIGT ambitiösa föräldrar, det är ofta de som hade en hög position i sitt land och fick fly av politiska skäl, som t ex de av iranskt ursprung.
    Sedan är det barnen som har föräldrar som har mycket, mycket större problem än att barnen ska gå i skolan. Som inte kan läsa och skriva på sitt eget språk och som har så mycket med sig i bagaget att det är ett mirakel att de kliver upp på morgonen.

    Sedan är det den sortens svenskar som många gånger finns i de områdena- "white trash" eller vad man vill kalla dem. De är väl inte direkt heller så noga med det där med skolan. Vissa vill att barnen ska lyckas bättre än de själva, men vet inte hur de ska hjälpa barnen att komma dit eftersom deras skolgång inte räcker för att hjälpa barnen.

    Man ser en tendens nu att de som har högre ambitioner för sina barn flyttar dem till de centrala skolorna- i Göteborg är tex Tyska skolan poppis att söka till för många förortsbarn med ambitiösa föräldrar.
  • Nice Girl Wrong Place
    milizza skrev 2010-06-10 19:52:42 följande:

    NICEGIRLWRONGPLACE
    Vad ett gäng 15 åriga somalier kan göra med mej om dom retar upp sig på att jag går förbi ?


    Ja det vill jag inte ens skriva här.


    Och jo vi bokar tvätttider, men efter deras tid är slut, tar det ett jäkla tag för dom att packa ihop picknikkorgen och hela släkten.


    Jag säger ifrån, inga problem. Men det hjälpe inget vidare.


    Vi har moppe och bil förbud! Och jag brukar så ofta jag kan stanna snorungarna, och vänligt men bestämt be dom att inte åka där. Funkar i några minuter


    Varför skulle de reta upp sig?
    har det hänt i ditt område att ett gäng somalier gett sig på en svensk tjej för att de reatde upp sig när hon bara gick förbi?

    Vi svenskar är inlärda i kösystem, bokningssystem, alla möjliga system, detta är igen, ingen ursäkt, men en förklaring till varför dessa saker är nästintill heliga för oss, medan andra inte riktigt förstår varför vi blir upprörda.

    Du får väl kontakta hyresvärden och klaga lite mer!
    Men alla moppedister är väl inte invandrare?
    Beautifully Human
  • Argo
    jaghopparhögt skrev 2010-06-10 18:55:46 följande:
    Fast vad är alternativet då? Det är ju i såna områden hyresrätterna finns.
    Det ena ger ju det andra.

    Hyresrätter finns i så gott som alla områden men lediga hyresrätter finns främst i den typ av områden som beskrivs i TS.
  • ThePointOfItAll
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 18:50:48 följande:
    Ja att ex fler invandrare skippar bilbarnstol och därmed är mer ignoranta inför sina barns säkerhet än svenskar. Exempelvis.
    Ha, vägverket(eller vad de nu bytt namn till) gjorde en rad kontroller utanför förskolor i Årsta(medelklassområde med till störst del etniska svenskar) i Sthlm förra året... Gissa vad de kom fram till? Otroligt många föräldrar lät sina små barn sitta/stå lösa i bilen utan barnstolFörvånad, och majoriteten av de haffade föräldrarna var etniska svenskar. "Det ä ju så kränkande för barnen att tvingas fast i bilen", "det blir ju så mycket bråk" var ursäkterna.

    Igår såg jag en kvinna i mitt område(vars barn aldrig har cykelhjälm), hon hade sin sovande 2-åring i barnsits på cykeln, utan hjälm och utan bälte! Sanslöst vad korkade människor det finns, och hon var trot eller ej svensk!
    Det finns idioter överallt. Svaret är ju knappast att hävda att invandrare saknar vett, utan att utöka informationen så att alla människor kan ta del av den.
  • MickeN1973
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 20:11:27 följande:
    Nej jag tycker inte synd om, jag söker förklaringar (inte ursäkter) utan förklaringar.
    Majoriteten av den yngre generationen bränner ju inte skolor eller kallar tjejer för svennehoror, det är en minoritet. Ett problem, absolut, men frågeställningen "Jag känner fortfarande inte att jag fått någon förklaring till varför den yngre generationen beter sig såhär. Vad dom tror ger dom rätten." tycker jag känns orättvis.

    Ja nu bor jag ju som sagt i ett invandrare där svenskar är en klar minsoritet och kan faktiskt inte gå till bussen eller affären utan att passera ett gäng invandrarkillar, jag förstår uppriktigt inte varför jag skulle vara rädd.
    Nej, jag har aldrig råkat ut för något och jag tycker sbnarare att det känns konstigt att ALLA du känner blivit förföljda, misshandlade, rånade eller kallade skällsord.
    ja varför upplevde min pakistanska granne stenkastning i ett invandratät område? 
  • Nice Girl Wrong Place
    amalie79 skrev 2010-06-10 20:12:27 följande:
    Ja det där är ett av problemen. Jag tycker att man ser två ytterligheter- antingen är det barn med VÄLDIGT ambitiösa föräldrar, det är ofta de som hade en hög position i sitt land och fick fly av politiska skäl, som t ex de av iranskt ursprung.
    Sedan är det barnen som har föräldrar som har mycket, mycket större problem än att barnen ska gå i skolan. Som inte kan läsa och skriva på sitt eget språk och som har så mycket med sig i bagaget att det är ett mirakel att de kliver upp på morgonen.

    Sedan är det den sortens svenskar som många gånger finns i de områdena- "white trash" eller vad man vill kalla dem. De är väl inte direkt heller så noga med det där med skolan. Vissa vill att barnen ska lyckas bättre än de själva, men vet inte hur de ska hjälpa barnen att komma dit eftersom deras skolgång inte räcker för att hjälpa barnen.

    Man ser en tendens nu att de som har högre ambitioner för sina barn flyttar dem till de centrala skolorna- i Göteborg är tex Tyska skolan poppis att söka till för många förortsbarn med ambitiösa föräldrar.
    Det där med skolorna är intressant.
    Där vi bor gjordes det en undersökning nyligen, och de båda skolorna i de invandrartäta områdena fick bäst betyg vad gällde trivsel och mobbing (den låga förekomsten av..) tillskillnad från de "fina" skolorna, som fick urusla betyg, vill inte länka den i tråden och outa exakt var jag bor...

    Jag planerar på att ha vår dotter i skolan i vårt område, detta efter en hel del efterforskning. Hon ska börja 2an nu, men såvida vi inte flyttar får hon gå i skola här och jag har höga ambitioner för henne. Jag tror att barnen kan lyckas, så länge de har ett bra stöd hemmifrån, har de inte det är det skitsamma hur underbar skolan är. 

    Med det sagt, vill ju ingen ha sina barn i en skola man saknar förtroende för.
    Beautifully Human
  • I Blackrose I

    Ni som skriver om skolor. Får barnen sämre betyg i invandrartäta områden FÖR att dom just är invandrare eller vad säger ni? Är det inte snarare fel på skolsystemet? Vikarier som utlöser varandra m.m eller får barnen sämre betyg för att dom just Är invandrare?

    * Väntar på ett svar *


    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • rosyposy

    Kunde tyvärr inte rösta då inget alternativ passade.


    Jag har bott i invandrartät förort hela mitt liv fram till för ungefär fyra år sedan, då flyttade jag till villa. Jag flyttade inte på grund av att jag inte trivdes utan för att jag ville bo i villa istället för lägenhet. Men å andra sidan så är nog området jag bor i nu ganska invandrartätt också, av de familjer som bor i de närmsta husen så är nog i alla fall 8 av 16 invandrare (från Ryssland, Iran, Turiket etc).
    Jag tror att de problem många förknippar med invandrare nog i själva verket ett fattigdomsproblem (relterat till en känsla av utanförskap), jag menar: ingen av mina "svartskalle"-grannar kastar sten på polisen de få gånger de syns i området.

Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.