• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Nice Girl Wrong Place
    MickeN1973 skrev 2010-06-10 20:16:13 följande:
    ja varför upplevde min pakistanska granne stenkastning i ett invandratät område? 
    Jag hänger inte med...
    Beautifully Human
  • Nice Girl Wrong Place
    ThePointOfItAll skrev 2010-06-10 20:15:03 följande:
    Ha, vägverket(eller vad de nu bytt namn till) gjorde en rad kontroller utanför förskolor i Årsta(medelklassområde med till störst del etniska svenskar) i Sthlm förra året... Gissa vad de kom fram till? Otroligt många föräldrar lät sina små barn sitta/stå lösa i bilen utan barnstolFörvånad, och majoriteten av de haffade föräldrarna var etniska svenskar. "Det ä ju så kränkande för barnen att tvingas fast i bilen", "det blir ju så mycket bråk" var ursäkterna.

Igår såg jag en kvinna i mitt område(vars barn aldrig har cykelhjälm), hon hade sin sovande 2-åring i barnsits på cykeln, utan hjälm och utan bälte! Sanslöst vad korkade människor det finns, och hon var trot eller ej svensk!
    Det finns idioter överallt. Svaret är ju knappast att hävda att invandrare saknar vett, utan att utöka informationen så att alla människor kan ta del av den.
    Tack, jag efterlysta källa på påståendet, eftersom det kallades för fakta, men fick ingen
    Beautifully Human
  • Weyoun
    milizza skrev 2010-06-10 19:34:48 följande:
    Tycker människor är rejält skumma.

Om jag säger att jag röstar på sverige demokraterna tar det hus i helvete. Men att säga att man inte vill bo i områden som kryllar av utlänningar är visst hel okej?

Jag bor i ett sådant område, och på sätt och vis trivs jag. Många bra människor osv

Men om jag hade kunnat så hade jag flyttat, och detta beror på:
    1: Grannarna över är från somalien, och sover på eftermiddagen, för att sen kliva upp vid 9 på kvällen. Börja laga mat, dansa och härja. Vid 1 tiden brukar mitt tålamod ta slut och jag får gå upp och ringa på.

2: Gängen med 15 åringar känns inte så lockande att gå förbi på kvällen.

3.Hela släkten måste samlas i tvättstugan och tvätta tilsammans, och vägra flytta på sig.

4: Barn ska inte leka i lekparken vid 23 tiden på kvällen.

5. Risken för att min 3 åring ska bli överkörd av galningar på sina crossar och moppar.

Visst svenskar kan också vara jävliga, men vad jag själv ser och upplever är min sanning. Och allt dt jag skrivit begås inte av några svenskar.

Dock kan det understryckas att jag tycker om vissa människor från andra länder, men nån gräns borde det finnas !
    Så har vi det här med, undantaget är somalierna 

Igår vid 22:30-tiden var det en pappa som gungade sin lilla 1-åring ute i lekparken.

På somrarna är det barn i alla åldrar (2-18 år) som springer ute till 2-3 på natten!

Moppeåkarna tar INGEN hänsyn, what so ever!

Härom kvällen var det ett gäng tonåringar som grillade i LEKPARKEN!

På ett år har vi haft ca 5 mordbränder!
  • rosyposy

Kan ju tillägga att mina föräldrar och morföräldrar även dem vuxit upp i Stockholms fattigaste områden och det var minsann ingen idyll bara för att merparten av de boende där DÅ hade svenskt etniskt urpsrung..... Fattigdom och en känsla av hopplöshet brukar mana fram det sämsta hos människan.

• amalie79

Jag är född i en förort till Göteborg. Jag flyttade därifrån för tio år sedan, ut på landet och där bor jag kvar. Där finns BARA svenskar. Det var okej då, jag var kär, men - det var något som fattades. Inte förrän jag började jobba i närheten av där jag växte upp så insåg jag VAD som fattades. Jag hade glömt vem jag var, var jag kom ifrån.

Jag hör inte hemma på något av ställena, inte fullt ut. Men jag har en fin balans när jag befinner mig på båda ställena, det känns som om jag kan vandra ut ur en tavla och in i en annan. Som att gå från ett stilla lantmotiv till en brokig, färgsprakande gryta.

Man kanske måste vara på insidan för att se något annat än det negativa- visst finns det där, det ska man inte blunda för- men aldrig har jag varit på en plats där människor bryr sig mer. Man pratar med varandra på gatan, man frågar efter hur min familj mår. Jag fascineras varenda dag  av det mod, den tapperhet, man möter- att det finns människor som förlorat sitt land, sin familj, alla sina ägodelar och ändå, ändå, kan de stiga upp på morgonen och skratta, vara till glädje för mig och för andra människor de möter.

Ni får kalla mig för något slags fånigt psykfall nu,om ni vill,  men det är MIN förort, det är så jag ser på de. Jag gör vad jag kan för att hjälpa till att göra det till ett bättre ställe att vara på, för de människor jag möter ger MIG så mycket, det är som att möta hela världen på ett enda stället. Och jag få göra det varje dag!

DET, det tycker jag är det häftiga, det positiva!

• I Blackrose I
    rosyposy skrev 2010-06-10 20:22:07 följande:

Kunde tyvärr inte rösta då inget alternativ passade.

Jag har bott i invandrartät förort hela mitt liv fram till för ungefär fyra år sedan, då flyttade jag till villa. Jag flyttade inte på grund av att jag inte trivdes utan för att jag ville bo i villa istället för lägenhet. Men å andra sidan så är nog området jag bor i nu ganska invandrartätt också, av de familjer som bor i de närmsta husen så är nog i alla fall 8 av 16 invandrare (från Ryssland, Iran, Turiket etc).
    Jag tror att de problem många förknippar med invandrare nog i själva verket ett fattigdomsproblem (relterat till en känsla av utanförskap), jag menar: ingen av mina "svartskalle"-grannar kastar sten på polisen de få gånger de syns i området.

Nääää, nu ska du inte krossa vissa svenskars syn på "blattar". Klart ALLA "blattar" är brottslingar. Flört

Jag bor också i villaområde och vi har minst 5 invandrarfamiljer i samma gata som jag känner till Inga av dessa är ociviliserade varelser heller men men...
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • rosyposy
    Roze skrev 2010-06-10 20:25:38 följande:
    Nääää, nu ska du inte krossa vissa svenskars syn på "blattar". Klart ALLA "blattar" är brottslingar. Flört

Jag bor också i villaområde och vi har minst 5 invandrarfamiljer i samma gata som jag känner till Inga av dessa är ociviliserade varelser heller men men...
    Förlåt förlåt,.. nu när jag tänker efter så kollade nog min granne (som kommer från afghanistan) lite snett på brandkåren när de var här och släkte en majbrasa som gått lite överstyr på valborg.. han och hans fru ville nog ionerst inne kasta sten på dem...
  • amalie79
    Roze skrev 2010-06-10 20:21:46 följande:
    Ni som skriver om skolor. Får barnen sämre betyg i invandrartäta områden FÖR att dom just är invandrare eller vad säger ni? Är det inte snarare fel på skolsystemet? Vikarier som utlöser varandra m.m eller får barnen sämre betyg för att dom just Är invandrare?

* Väntar på ett svar *
    Och bristande föräldrastöd är nog också en bov i dramat. Språksvårigheter, svårighet för föräldrarna att acceptera att barnen är de som "vet bäst" i det nya landet= man vill inte förlora ansiktet?

Tror det finns massa orsaker, men nu är jag ute på hal is, jag jobbar inte i skolan, dock i ett område där vi behöver fler engagerade föräldrar och det är jättesvårt att få till en bra mötesplats.
  • milizza

Vad är det igenkligen med utlänningar och deras ungar?
    Varför sover dom inte? Vad gör dom ute på kvällar/nätter?

Är seriöst intresserad av ett svar på detta.

Vi lägger våran 3 åring vid 19.30.

Sen är det tyst och lugnt här.

• I Blackrose I
    rosyposy skrev 2010-06-10 20:27:35 följande:
    Förlåt förlåt,.. nu när jag tänker efter så kollade nog min granne (som kommer från afghanistan) lite snett på brandkåren när de var här och släkte en majbrasa som gått lite överstyr på valborg.. han och hans fru ville nog ionerst inne kasta sten på dem...
    Öh....Bor vi på samma område?

Brandkåren var också här och släckte majbrasan...Ja, konstig det där med att vissa vill måla upp utlänningar som stenålder-människor.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.