• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • ViceGuy

Kan inte det här med att barn leker ute vid 23-tiden ha med extremt utdraget jetlag att göra? Vi kanske övertolkar det Förvånad

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Stinky
    ViceGuy skrev 2010-06-10 21:42:00 följande:
    Kan inte det här med att barn leker ute vid 23-tiden ha med extremt utdraget jetlag att göra? Vi kanske övertolkar det Förvånad
    Äh, det är väl ändå inget jämfört med halv fyra på morgonen? 
  • ViceGuy
    Stinky skrev 2010-06-10 21:43:24 följande:
    Äh, det är väl ändå inget jämfört med halv fyra på morgonen? 
    Morgonpigga?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Stinky
    ViceGuy skrev 2010-06-10 21:49:36 följande:
    Morgonpigga?
    Uppenbarligen. Drömmer
  • Queenie70
    Joppis skrev 2010-06-10 14:52:58 följande:
    Det har väl inte med saken NÄR DET INFÖRDES... Det har med sunt förnuft att göra, viljan att skydda sitt barn! Precis som att det tillhör sunt förnuft att stänga DAGISGRINDEN efter sig!
    Så på 70 talet så saknade alla svenskar också sunt förnuft då. Du kan ju inbilla dig att du föds med alla de saker som vi dagligdags gör men det är i realiteten en inlärningsprocess, som man tar del av genom att i vardagen läsa om hur viktigt det är med bilbarnstol, se alla andra använda bilbarnstol etc etc..
  • chrissandra

Ödmjuk, ödmjukhet (borde vara något de som kommer hit får lära sig innebörden av direkt)

Roze skriver att det är fel på svenska välfärden, att bl.a. barnbidraget ska tas bort istället för att lära människorna som kommer hit varifrån välfärden kommer.
    Den regnar inte som manna från himlen utan många arbetar hårt och betalar skatt som kommer de mindre engagerade till godo.
    Visst finns det människor som inte kan arbeta av olika anledningar och bidrar således inte till välfärden men att deras barn ska elda upp andras egendom eller att de själva får för sig att riva en vägg i den kommunägda lägenheten som måste återställas av skattemedel är helt förkastligt!

Varför inte visa lite respekt inför det land som faktiskt har hjälpt en ur diverse situationer?
    "Man ska inte bita den hand som föder en" är ett gammalt uttryck som de borde anamma.

"Främlingsfientlighet" kallas det men istället är det precis som när någon attackerar ens familj, vi går till försvar! Vi har ett land som är fritt där människor får tycka/ tro på vad de vill utan att riskera fängelsestraff och den friheten vill vi värna!
    Vad är det som är så konstigt med det?

• Muneca

Enbart läst TS.

Jag är uppväxt i en av Stockholms mest invandratäta förorter.
    Kan säga att vi skrattade väldigt mycket om många fördommar som sas om "oss".
    Tex så fick vi höra att man inte kunde gå utan någon form skydd "där ute" - som om någon av "oss" brydde sig?

När vi i skolan fick höra en dag att vi inte fick sjunga den svenska nationalsången för att någon påstått (i media) att det var rasistiskt, började vi först gapskratta eftersom vi trodde det var ett skämt. Hallå, vi bor i Sverige, det är skillnad mellan att vara rasistisk och patriotisk!
    Ingen jävel av alla de som hade invandrarbakgrund fattade grejjen med att det skulle vara rasistiskt på något sätt och tyckte det var oerhört förolämpande när "vi" dessutom fick höra att detta skulle vara något invandrare påstått?? Erhh.. que?

Jävligt kul var det att växa upp i en sådan förort, men samtidigt jävligt tragiskt.
    Kul för att man fick ta del av så många kulturer, så mycket språk, så mycket härliga människor. Väldigt välkomnande och familjekära.
    Det tragiska var att många hade svår bakrgrund, kom från fruktansvärda omständigheter och hade svårt att komma in i samhället. Många hamnade i depression och vi som "tonåringar" fick gå på fler begravningar (självmord) än man kanske skulle behövt göra om man växte upp i en ort som inte hade folk som hade en massa krigsskador, minnen från lynchade familjemedlemmar etc.

Jag skulle kunna tycka att samhället idag skulle lägga fokus på att integrera invandrare mer, ha fler resurser vad gäller omhändertagande av flyktingar. Tror att det skulle kunna vara lösningen till många av dagens problem.. för att inte tala om fördommarna.. från bägge hållen.

Make love, not war.
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 19:09:36 följande:
    Jaha och vad?
    Jag förstår som sagt inte alls vad problemet är.
    Jag har redan gett svar på detta i ett tidigare inlägg och orkar inte upprepa mig.

Jag vet själv inte vad jag har för outrett att ta hand om, ingenting trodde jag.

Självklart ser vi saker ur ett svenskt perspektiv, vi är svenskar.
    Vi är födda här, i den svenska kulturen, med våra svenska namn och svenska utseenden. Vi ser saken med våra ögon just för att de är våra.
    Det finns väldigt få invandrare på FL, vilket gör att det blir ett väldigt snedvridet perspektiv.
    Många på FL verkar däremot kanske bo med någon som är född i ett annat land, eller kanske bor utomlands och dessa brukar ha upplevt det andra perspektivet.
    Att heta ett namn man hela tiden måste bokstavera, att ha det svårt med språket, bli kallad liknande skällsord (när svennefitta/hora var på tapeten) och känna det som om man skulle kunna bryta ryggen, utan att aldrig bli accepterad av samhället.

Det finns människor, som mår uppriktigt dåligt över just detta.
    Det perspektivet får man nog bara om man lever med en invandrare eller kanske möter dem i arbetet (lärare, MV osv).

Det var mycket snack om hur svenskar blir kallade svennehoror, jag har aldrig upplevt det (vilket tydligen ogillades) men har däremot upplevt att min dotter blivit kallad negerunge, givetvis ger jag då det upplevda perspektivet, eller hur?
    Inget är bättre än det andra, men poängen ligger just i, att ingen sida egentligen är ett skit bättre än den andra.
    Beautifully Human
    Ja vad vill du att man ska svara egentligen? Grattis, du har en multikulturell familj, men åh så roligt för dig. Eller?

Problemet, om man nu ska kalla det för det, är att du vägrar svara på andras frågor men kräver om och om igen svar på dina frågor, du avgör när och hur du vill svara och anser att vissa saker inte alls är relevanta trots att de visst kan vara högst aktulla för gällande tråd/fråga som ställs= att sätta sig på högre pållar! 

Men nog om detta nu, jag har redan svarat dig så många gånger nu så jag gör helt enkelt som dig och säger att jag orkar faktiskt inte upprepa mig mer!
  • Bam

Kolla på Malmös rosengård. Folket där sätter eld på saker, och när brandbilen kommer så kastar dom stenar på den.
    Vem fan vill bo där?

Den som uppfann arbete hade alldeles för mycket fritid.
  • Muneca
    Jobbade i en brottsförebyggande organisation i ca 5 år. Fick, tex, ett projekt en period att ta hand om ungarna som vandaliserade busstationerna och trakasserade busschauförerna om nätterna.
    Vi jobbade oss inifrån. Fixade sommarjobb åt ungarna, med kravet att dom patrullerade med oss om helgkvällar en gång i månaden (istället för att hänga vid busstationen eller centrum). Sedan hade vi även kontakt med skolan och såg till att dom inte hade skolktimmar.
    Lärde känna ungarna och deras familjeförhållanden, många hade det jäääävligt jobbigt och såg till att stötta dom osv osv..
    Tillsist anordnade vi en dag där ungarna fick laga käk från deras land och hade busschauförerna som "hemliga gäster". Dessa fick käk och ungarna fick sig en wake up call när busschauförerna presenterade sig själva och berättade lite kring vilka dom var, familjefar, morfar, osv... vad det kostade samhället när en busstation blev förstörd och vad som skulle kunna göras istället.. sen körde vi femkamp, där busschauförerna fick sin tur att lära känna barnen. 
    Ungarna hade skitkul med chauförerna och inte en enda busstation blev vandaliserad efter det.
    Ungarna fick bli hörda, dom fick uppmärksamheten dom så tydligt viftade efter.

Antingen är man en del av problemet (och sitter på sin ända och gnäller om det), eller så är man en del av lösningen.

Med dessa ord lämnar jag tråden, vill inte lägga ner mer tid här känner jag, alldeles för lite kunskap och för negativ energi. Så besvärar ni er med att svara på detta så gör ni det i onödan. Puss och kram!
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.