Suck och suck skrev 2010-06-23 20:33:52 följande:
Kan faktiskt tänkas, att det stämmer det du säger. Jag tror faktiskt också att det blivit rejält värre på senare tid.
Jag menar, jag har faktiskt bott i Tensta i tre år, från det att jag var 18 år till det att jag var 21 år och då upplevde jag det mer exotiskt. Det jag mådde dåligt av var 20 minuter under jord (t-banan) och betongen.
Men nu tycker jag nästan det är skräckinjagande att vara där på rena dagen (fast snäppet värre än Tensta är ändå Rinkeby).
Otroligt tröttsamt med förortsromantikerna som växte upp i Tensta, Rinkeby på 70-talet, och som nu sitter i sin lilla Östermalmslägenhet, och försvarar invandrartätorterna på basis att det var så fantastiskt då DE växte upp där.
Det är falskt och motbjudande faktiskt!

Nämner inga namn.
Däremot är det som jag nämnt tidigare fantastiskt att bo i en integrerad förort med mycket invandrare men med en blandning av alla samhällsklasser.
(Viktigt att tänka på i samhällsplanerarsynpunkt är alltså att man verkligen blandar bebyggelse i förorter också. Det är smart att blanda bostadsrätter, med hyresrätter, kombinerat med villabebyggelse. Utgångspunkten bör nog vara att man ska försöka blanda SAMHÄLLS-klasser alltså. För i flumområden samlas ju BÅDE svenskar som har problem och invandrare.
Går området ner sig, så är det nog en ond spiral som är svår att vända på.)
Ursäkta? Jag hoppas verkligen du inte syftar på mig, jag har bott - och bor, i samma område sedan 1978. Och har pluggat, jobbat och verkat i förorter praktiskt taget hela mitt liv.