Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-24 12:28:13 följande:
[RELIGION 1]
1) sammanfattningen av dels en människas l. ett samfunds o. d. trosföreställningar med avs. på en högre gudomlig makt l. gud l. gudar, dels allt som har samband med människans praktiska förhållande till l. dyrkan av en sådan makt l. gud osv. Söka religionens tröst. Följa re- ligionens bud. Göra ngt under religionens täck- mantel. Uppenbarad, naturlig religion. I reli- gionens värld. (Att ni) skole wate wår konungzlige budt hörige och lydoge, både vtij the Werdzlige saker, så och vtij religionen. G1R 12: 256 1539. Vthi Religionen fölia.. (tjeremisserna) then Mahometiska Läran effter. PETREIUS Beskr. 1: 35 (1614). De ynglingar, som ingå i Religionens tjenst. ÖDMANN StrFörs. II. 2: v (1803). Religion en bör vara en privat sak. ProgrSocDemPSv. 2 (1883). Religion (är) människans känsla av förbindelse med en högre makt. AHLBERG Världsdsk. 121 (1918). Friedländers far hade varit jude även till religionen. LAGERGREN Minn. 2: 63 (1923). jfr BOK-, FOLK-, FRÄLSNINGS-, FÖRNUFTS-, LAG-, MORAL-, MYSTERIE-, NATUR-, OFFER-, SKRIFT-, UPPENBARELSE-RELIGION m. fl. – särsk.
det finns inte en definition på religion, det finns hur många som helst, ska jag uppfinna en på en gång åt dig?
Extremt få definitioner jag har läst uteslutet buddismen från att vara en religion, de brukar för övrigt få mycket kritik för att vara för västerländska...
Jag kan redogöra de olika delarna i definitionerna för dig om du vill, men jag har en känsla av att det inte är vad du är ute efter.
Det finns flera olika aspekter av buddism, men jag har svårt att se ett hävdande av buddismen som sådan som något utan för religionsdefenationerna generellt.
Add3 skrev 2010-06-24 13:01:16 följande:
Tror jag knappt läst ngt om en invandrare som misshandlar sin fru (inte specifikt identifierad som invandrare). Det är vanligare med döttrarna när det gäller rapporterat hedersvåld. Så jag tror inte det stämmer.
själv läser jag dagligen om att folk är "invandrare" eller deras nationalitet specifikt utpekad i olika artiklar om brott övh.