• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-24 09:15:56 följande:
    Tur att dom är i minoritet. Annars skulle det flyga plan in i byggnader hela dagarna.
    Återigen korkade fördomar. Jag har aldrig hört någon säga att fler irländare i landet skulle betyda fler bombade tunnelbanor och hotell. Men så är de ju vita kristna förstås.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Add3 skrev 2010-06-24 09:50:39 följande:
    Det motsäger dock inte det faktum att det begås mer brott i tex Gottsunda än i Luthagen. Att det begås mest brott utanför krogarna beror ju knappast på att personer som bor i områden det finns krogar i är speciellt våldsbenägna, det är ditresta problem sas.

Sedan kommer din tolkning av mediaflödet. Självklart skriver man inte om varenda smocka ngn får i krogkön, det måste du väl förstå. Man rapporterar inte om varenda invandrartjej som åker på en hurring och som inte får träffa killar heller. Rutinhändelser genererar inte nyheter, i annat fall skulle tidningen varje dag vara tjock som en telefonkatalog och vi skulle iaf inte få ut ngt vettigt om vad som hänt.
    Det är högre mediafrekvens på invandrarbrott och potentiella hedersbrott (som ofta inte ens är hedersbrott) än på samma brott utförda av svenskar. Svenskar som misshandlar sina fruar nämns nästan aldrig, de som dödas eller våldtas i hemmet får en liten notis. Samma brott utförd av en invandrare får stort uppslag och kallas "hedersvåld".
  • Ulf Harrys Farsa
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 11:46:50 följande:
    Det är visst en religion. En religion behöver inte en gud för att vara en religion.
    [RELIGION 1]
    1) sammanfattningen av dels en människas l. ett samfunds o. d. trosföreställningar med avs. på en högre gudomlig makt l. gud l. gudar, dels allt som har samband med människans praktiska förhållande till l. dyrkan av en sådan makt l. gud osv. Söka religionens tröst. Följa re- ligionens bud. Göra ngt under religionens täck- mantel. Uppenbarad, naturlig religion. I reli- gionens värld. (Att ni) skole wate wår konungzlige budt hörige och lydoge, både vtij the Werdzlige saker, så och vtij religionen. G1R 12: 256 1539. Vthi Religionen fölia.. (tjeremisserna) then Mahometiska Läran effter. PETREIUS Beskr. 1: 35 (1614). De ynglingar, som ingå i Religionens tjenst. ÖDMANN StrFörs. II. 2: v (1803). Religion en bör vara en privat sak. ProgrSocDemPSv. 2 (1883). Religion (är) människans känsla av förbindelse med en högre makt. AHLBERG Världsdsk. 121 (1918). Friedländers far hade varit jude även till religionen. LAGERGREN Minn. 2: 63 (1923). jfr BOK-, FOLK-, FRÄLSNINGS-, FÖRNUFTS-, LAG-, MORAL-, MYSTERIE-, NATUR-, OFFER-, SKRIFT-, UPPENBARELSE-RELIGION m. fl. – särsk.
  • bitte67
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 11:50:10 följande:
    Det är högre mediafrekvens på invandrarbrott och potentiella hedersbrott (som ofta inte ens är hedersbrott) än på samma brott utförda av svenskar. Svenskar som misshandlar sina fruar nämns nästan aldrig, de som dödas eller våldtas i hemmet får en liten notis. Samma brott utförd av en invandrare får stort uppslag och kallas "hedersvåld".
    Men Dorian, det är skillnad på en "svartskalle" som slår sin fru än en svensson som gör det samma. Det är ALLTID hedersvåld när det gäller "svartskallen", det förstår du väl!  Flört Speciellt om han också råkar vara muslim. Då slår vi på stora trumman. Att hedersbrott i högre grad utförs av kristna än muslimer förstår få och ja, jag känner till många fall.
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 11:50:10 följande:
    Tror jag knappt läst ngt om en invandrare som misshandlar sin fru (inte specifikt identifierad som invandrare). Det är vanligare med döttrarna när det gäller rapporterat hedersvåld. Så jag tror inte det stämmer.
  • Suck och suck
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 00:53:28 följande:
    Ursäkta? Jag hoppas verkligen du inte syftar på mig, jag har bott - och bor, i samma område sedan 1978. Och har pluggat, jobbat och verkat i förorter praktiskt taget hela mitt liv.
    Jag visste inte hur det var med dig. Det var någon annan som sa något så jag trodde det gällde dig också,
    men den jag tänkte på närmst var Alexandra Pascalidou, när jag sa "nämner inga namn" .
  • Dorian Ertymexx
    bitte67 skrev 2010-06-24 12:29:12 följande:
    Men Dorian, det är skillnad på en "svartskalle" som slår sin fru än en svensson som gör det samma. Det är ALLTID hedersvåld när det gäller "svartskallen", det förstår du väl!  Flört Speciellt om han också råkar vara muslim. Då slår vi på stora trumman. Att hedersbrott i högre grad utförs av kristna än muslimer förstår få och ja, jag känner till många fall.
    Jag vet. Sorgligt men sant.
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-24 12:28:13 följande:
    [RELIGION 1]
    1) sammanfattningen av dels en människas l. ett samfunds o. d. trosföreställningar med avs. på en högre gudomlig makt l. gud l. gudar, dels allt som har samband med människans praktiska förhållande till l. dyrkan av en sådan makt l. gud osv. Söka religionens tröst. Följa re- ligionens bud. Göra ngt under religionens täck- mantel. Uppenbarad, naturlig religion. I reli- gionens värld. (Att ni) skole wate wår konungzlige budt hörige och lydoge, både vtij the Werdzlige saker, så och vtij religionen. G1R 12: 256 1539. Vthi Religionen fölia.. (tjeremisserna) then Mahometiska Läran effter. PETREIUS Beskr. 1: 35 (1614). De ynglingar, som ingå i Religionens tjenst. ÖDMANN StrFörs. II. 2: v (1803). Religion en bör vara en privat sak. ProgrSocDemPSv. 2 (1883). Religion (är) människans känsla av förbindelse med en högre makt. AHLBERG Världsdsk. 121 (1918). Friedländers far hade varit jude även till religionen. LAGERGREN Minn. 2: 63 (1923). jfr BOK-, FOLK-, FRÄLSNINGS-, FÖRNUFTS-, LAG-, MORAL-, MYSTERIE-, NATUR-, OFFER-, SKRIFT-, UPPENBARELSE-RELIGION m. fl. – särsk.
    Tänk, ibland har till och med encyclopedier fel.

Om man tror på ett efterliv så har man också en religion. Oavsett om man tror på gudar eller inte. Och med tanke på att majoriteten buddister dyrkar Buddha som om han vore en gud så...
  • Dorian Ertymexx
    Add3 skrev 2010-06-24 13:01:16 följande:
    Tror jag knappt läst ngt om en invandrare som misshandlar sin fru (inte specifikt identifierad som invandrare). Det är vanligare med döttrarna när det gäller rapporterat hedersvåld. Så jag tror inte det stämmer.
    Nej, vanliga hustrumisshandelsfall är så vanliga att de knappt genererar någon notis ens. Sorgligt nog.
  • Dorian Ertymexx
    Suck och suck skrev 2010-06-24 13:10:03 följande:
    Jag visste inte hur det var med dig. Det var någon annan som sa något så jag trodde det gällde dig också,
    men den jag tänkte på närmst var Alexandra Pascalidou, när jag sa "nämner inga namn" .
    Jag känner inte Alexandra, så jag kan inte tala för henne. Men jag känner folk som bor eller tills nyligen bott i samma förorter som hon. Folk som jobbar där. Det är inte några "krigsskådeplatser" såsom en del vill påskinna. Det har inte blivit värre, en del vill dock gärna att det ska verka så.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.