• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • ko med träd
    bitte67 skrev 2010-06-24 16:55:45 följande:
    De flesta muslimer sk-er fullständigt i Vilks och ignorerar honom totalt. Räcker inte det.
    ko med träd skrev 2010-06-24 16:06:21 följande:
    Det kan förklara varför du uppfattar situationen i förorten på ett annat sätt än folk som har flyttat till förorten från andra områden.
    Det räcker inte för att visa högre tolerans, än Svenska kyrkan, mot kritiserande konst.
  • ko med träd
    bitte67 skrev 2010-06-24 16:55:45 följande:
    Vad? Skulle vi vara mer toleranta och ignoranta mot skadegörelse, våld, odyl bara för att vi bott här länge? Eller att vi är hemmablinda? Eller vad menar du?
    Det finns risk för att man blir hemmablind om man har pluggat, jobbat och verkat i förorter i hela sitt liv.
  • ko med träd
    enny signatur skrev 2010-06-24 18:08:13 följande:
    ko med träd skrev 2010-06-24 15:57:05 följande:
    Har du hört talas om att någon muslim eller muslimsk organisation har visat tolerans mot Lars Vilks och hans konst på samma sätt som Svenska kyrkan visade tolerans mot Ecce Homo?
    Som tolererat och inte velat bry sig om det ja faktiskt väldigt många. Som velat ha det i sin moské? Nej och det bör väl vara deras sak att avgöra? Det handlar inte om tolerans.
    Fast det finns nog inte många muslimer som accepterar att någon avbildar profeten Muhammed som en rondellhund. Däremot verkar det som om väldigt många kristna accepterar Ecce Homo.
  • Stinky
    ko med träd skrev 2010-06-24 18:45:20 följande:
    Det finns risk för att man blir hemmablind om man har pluggat, jobbat och verkat i förorter i hela sitt liv.
    Åh, ja! Vi har ett par ypperliga exempel i tråden.
  • bitte67
    ko med träd skrev 2010-06-24 18:45:20 följande:
    Må vara hänt. Med den skillnaden att jag jobbar i ett sk "fiiint" område så jag ser nog både det ena och det andra. Det är inte mycket bättre där kan jag lova.
  • bitte67
    Stinky skrev 2010-06-24 19:06:09 följande:
    Åh, ja! Vi har ett par ypperliga exempel i tråden.
    Ja, det är iaf bättre att vara hemmablind än stenblind!
  • Larsso
    ViceGuy skrev 2010-06-23 18:48:43 följande:
    Tror de flesta håller med om att det är skillnad på invandrare och invandrare. Samtidigt som jag tror en klar majoritet av svenska befolkningen inte har något emot integrerbara, arbetsvilliga invandrare. Så är nog väldigt många trötta på den massiva invandring av diverse MENA-folk som ställer allt högre krav på samhället och ökar i befolkning i en offantlig fart. Detta har bevisligen satt sina spår i en markant ökad kriminalitet (framförallt våld) samt en högre arbetslöshet.

Jag tror Sverige, precis som alla andra länder, har en viss gräns för vad vi klarar av om vi vill ha ett fortsatt stabilt samhälle. Och jag tror denna gräns är nådd, för flera år sen. Med det sagt vill jag inte stoppa en naturlig invandring där människor kommer hit och vill bidra med mer än moskébyggen, skapandet av egna små segregerade samhällen och leva på skattebetalare.

Dessutom tycker jag ordet multikultur inte alls är att förknippa med Sverige. Hade Sverige haft en riktig mångkultur, hade vi försökt balansera ut invandringen så att vi fick en större blandning av befolkningen. Lite fler Buddhister, Judar, Ateister osv. Som det ser ut just nu är det klart muslimer och MENA-människor som dominerar både asyl-invandring och anhörighetsinvandring. Detta är knappast ett bra steg för ett "Mångkulturellt" samhälle imho.
    Förutom att jag inte hänger med på vad MENA betyder så tycker jag din grundtanke är den som jag tror många svenskar bär.

Multi betyder ju många och ska det blir sann multikultur räcker det inte med att nästan bara muslimer kommer och bosätter sig i egna enklaver.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-24 14:17:23 följande:
    Dom är lite väl många...som är "fast" i tråkiga mönster. Det kanske kan förklara upploppen i förorterna då.
    Vilka upplopp? Att några ungar får fnatt, är det upplopp??? Någon har läst litet för mycket i Expressen tror jag bestämt...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Add3 skrev 2010-06-24 14:50:56 följande:
    Det stämmer absolut inte. Våld, liksom många andra beteenden är bla etniskt betingade.
    Nej det är det inte. Eller menar du på fullaste allvar att det är etniskt betingat att svenska män misshandlar sina kvinnor? Eller är det bara alla andra etniciteter utom svenskarna som har våldet i blodet?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Bam
    bitte67 skrev 2010-06-24 19:44:24 följande:
    Ja, det är iaf bättre att vara hemmablind än stenblind!

Sten? Ja, det är vad som kastas på ambulanser på Rosengård.

Förorterna i Stockholm och lilla Rosengård har allvarliga problem. Tror ni verkligen att dom löser sig med snack om att "det är inte så farligt" eller "det är media som blåser upp det" ?

Realitycheck folks!

Den som uppfann arbete hade alldeles för mycket fritid.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.