ViceGuy skrev 2010-06-23 18:48:43 följande:
Tror de flesta håller med om att det är skillnad på invandrare och invandrare. Samtidigt som jag tror en klar majoritet av svenska befolkningen inte har något emot integrerbara, arbetsvilliga invandrare. Så är nog väldigt många trötta på den massiva invandring av diverse MENA-folk som ställer allt högre krav på samhället och ökar i befolkning i en offantlig fart. Detta har bevisligen satt sina spår i en markant ökad kriminalitet (framförallt våld) samt en högre arbetslöshet.
Jag tror Sverige, precis som alla andra länder, har en viss gräns för vad vi klarar av om vi vill ha ett fortsatt stabilt samhälle. Och jag tror denna gräns är nådd, för flera år sen. Med det sagt vill jag inte stoppa en naturlig invandring där människor kommer hit och vill bidra med mer än moskébyggen, skapandet av egna små segregerade samhällen och leva på skattebetalare.
Dessutom tycker jag ordet multikultur inte alls är att förknippa med Sverige. Hade Sverige haft en riktig mångkultur, hade vi försökt balansera ut invandringen så att vi fick en större blandning av befolkningen. Lite fler Buddhister, Judar, Ateister osv. Som det ser ut just nu är det klart muslimer och MENA-människor som dominerar både asyl-invandring och anhörighetsinvandring. Detta är knappast ett bra steg för ett "Mångkulturellt" samhälle imho.
Förutom att jag inte hänger med på vad MENA betyder så tycker jag din grundtanke är den som jag tror många svenskar bär.
Multi betyder ju många och ska det blir sann multikultur räcker det inte med att nästan bara muslimer kommer och bosätter sig i egna enklaver.