• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-24 15:23:35 följande:
    Att göra en svensk 16-åring gravid var att förnedra släkten/föräldrar. Hon var tvungen att dö.  Etniskt, ja.
    OK. Så hustrumisshandel är alttså etniskt betingat för svenksar. Krogbråk och huliganism är också etniskt betingat för svenskar. Check.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-24 15:57:05 följande:
    Har du hört talas om att någon muslim eller muslimsk organisation har visat tolerans mot Lars Vilks och hans konst på samma sätt som Svenska kyrkan visade tolerans mot Ecce Homo?
    Jag har inte koll på alla miljoner muslimska organisationer. Men eftersom inte hela mellanöstern, sydostasien och stora delar av afrika rusat hit för att slå ihjäl honom så verkar det som att den stora majoriteten faktiskt skiter kallt i Lars Vilks. Det finns muslimer som tycker att dödshoten är fel. Men samtidigt kan man inte ducka för att Lars Vilks medvetet provocerade i en tid där muslimer var väldigt utsatta. Skulle halva planeten bestämma sig för att kristendomen var ond och skulle bombas sönder och samman skulle nidbilder på Jesus också bemötas illa. Det är inget konstigare än när huligangrupper spöar på varandra, faktiskt. Folk behöver sina hjältar och helgon, att djävlas med dem är rätt mycket att tigga om bråk.
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-24 16:06:21 följande:
    Det kan förklara varför du uppfattar situationen i förorten på ett annat sätt än folk som har flyttat till förorten från andra områden.
    Det tror jag nog inte. Folk ser det de vill se. Uppenbarligen finns det många som VILL se förorten som ett bevis för att invandrare är onda/etniskt predestinerade till dumheter/fel att ha i Sverige. Och då utmålar de givetvis förorten till sin fördel, kosta vad det kosta vill.
  • Dorian Ertymexx
    Mopsan skrev 2010-06-24 17:09:15 följande:

Fortfarande har religion inget med rasism att göra. tråkigt att du inte kan förstå det.
    Om du dessutom bemödade dig läsa på lite så finns det enormt mkt fakta om varför det "gnälls" så mycket om byggandet utav just moskéer. Oavsett vad så har det ännu en gång, jag understryker ingenting alls med rasism att göra. Vet du ens vad rasism är då du påstår sådanna saker??? Jag vet hur definitionen av rasism lyder och jag kan med gott samvete konstatera att jag ej faller under den flaggen. Kalla mig gärna rasist om du känner för det men du borde veta att den gammla skrämseltaktiken för att få människor till tystnad fungerar ej på mig.

Jag försöker inte skrämma någon. Jag konstaterar bara fakta. Om man är emot moskéer men inte religiösa tillhåll för andra så uppvisar man tydliga tecken på fördomar mot just islam och muslimer. Det brukar vara en av kriterierna för att vara rasist, att man tycker sämre om en grupp än en annan bara för att.
  • Bam
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:18:29 följande:
    Det brukar vara en av kriterierna för att vara rasist, att man tycker sämre om en grupp än en annan bara för att.
    Jag tycker sämre om dom med tofflor, än dom med cloggs. Och det är bara för att tofflor är så jävla fult.
    Gör det mig till toffelrasse?
    Den som uppfann arbete hade alldeles för mycket fritid.
  • Larsso
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 20:11:33 följande:
    OK. Så hustrumisshandel är alttså etniskt betingat för svenksar. Krogbråk och huliganism är också etniskt betingat för svenskar. Check.
    Nu tycker jag alla ska lägga ner dravlet om att någonting är etniskt, dvs genetiskt, betingat. Det är skitsnack. Det är till mycket liten andel arv (gener) som avgör vem som blir brottsling och desto mer miljö och framförallt skillnad mellan egen kultur och den normkultur som råder där man verkar som har betydelse.

Det forskare visat på är att vissa etniska grupper kulturellt betingat är överrepresenterade i brott när de befinner sig i samhällen som präglas av en annan normkultur än deras egen. Dvs om det finns ett stort mentalt/psykiskt avstånd mellan deras egen kultur och den normkultur som finns i samhället är det ökad risk för att begå brott.

Alltså: Personer som formats och vuxit upp i en miljö som kulturellt står långt ifrån den svenska löper ökad risk att begå våldsbrott i Sverige.

Om motsatsen också är sann (dvs om etniska svenskar är överrepresenterade bland brottslingar i fjärran länder) låter jag vara osagt.

För att minska antalet våldsbrott bör integrationsarbetet alltså rikta in sig på att minska avståndet metalt och kulturellt mellan det "svenska" och de kulturer som står långt bort.

Men vem ska ändra sig? Vi, de, eller mötas mot mitten?
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-24 17:45:16 följande:
    För det första: buddhism är inte en religion, det är en livsfilosofi. I religioner dyrkar man en eller flera gudar. Svårare än så är det inte.

För det andra: varför folk blir förbannade och reagerar mer när invandrare gör brott, är just för att de kommer hit och får en fristad, men beter sig som apor i alla fall, istället för att vara tacksamma. Är det en svenska som beter sig som en apa, värdesätts det inte på samma sätt för att svensken är just -svensk. 

För det tredje: nej, alla invandrare är inte kriminella. 
    Fel. En religion är långt mer än så. Det kan vara tro på andar, eller bara ett efterliv. Buddism är i alla fall en religion. Du har väldigt, väldigt fel. Speciellt som att buddism räknas som en av de stora världsreligionerna.
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-24 18:33:37 följande:
    Om du, som du påstår, pluggar teologi, borde du veta att buddhismen inte är en religion, utan en livsfilosofi. Buddhismen räknas felaktigt till religioner. Är Viktväktarna också en religion?

Varför ska man INTE vara tacksam när man får hjälp, menar du?
    Viktväktarna tror inte på kosmisk rättvisa, ett liv efter detta och en andlig vägvisare med vars hjälp du kan komma till stillhet. Det gör buddisterna. En del ser till och med Buddha som en gud faktiskt.

Varför SKA man?
  • Larsso

Förtydligande: Inom alla folkslag finns det ju genetiska egenskaper som ger ökad risk för att begå brott, men även inom respektive folkslag måste det till miljöfaktorer för att trigga igång dessa gener.

M a o: En tvilling som är har fallenhet för att bli aggressivt lagd, adhd-typen, impulsiv, stor risk för alkolism osv OCH som växer upp i trasiga förhållanden utan styrning och hamnar "fel" kanske begår brott, samtidigt som hans tvillingbror som adopteras bort och födds upp under ordnade former och med andra värderingar och framtidshopp troligen har en mycket liten risk för att begå våldsbrott.

• Dorian Ertymexx
    Suck och suck skrev 2010-06-24 18:39:39 följande:
    Jag har som sagt var själv bott i de trakterna (Tensta närmre bestämt) och min uppfattning är att det blivit värre och otäckare.
    För att du pratat med folk som bott där eller för vad media skriver?
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.