• Anonym (Svamp)

Candida

Finns det någon där ute som har haft svamp (candida) i kroppen? Jag har fått det och vill gärna veta hur lång tid det har tagit att bli av med det samt om ni åt candidadiet?

• Svar på tråden Candida
  • Anonym (*)

Alla har candida i kroppen, men det ska inte vara för mycket som nu drabbat dig. Svamp förökar sig av socker, så det och hormoner (ex. p-piller) jäst, vetemjöl och en rad andra saker som du kan hitta om du googlar ska undvikas, det finns också en rad mer eller mindre vetenskapliga mediciner mot candidaöverväxt, men som sagt googla...

• Anonym (candida - yey)

Jag har också candidaöverväxt. Jag har gått tre månader på candidadiet och har sett förbättringar men det har inte försvunnit helt. Rekommenderar dig att läsa boken "Candida - vår tids folksjukdom" av Peter Wilhelmsson samt - om du är intresserad av candidadieten - Ingrid Franzons "Hjälp - vad ska jag äta".

• Anonym (Svamp)
    "felaktig" matAnonym (candida - yey) skrev 2010-06-30 20:12:51 följande:
    Jag har också candidaöverväxt. Jag har gått tre månader på candidadiet och har sett förbättringar men det har inte försvunnit helt. Rekommenderar dig att läsa boken "Candida - vår tids folksjukdom" av Peter Wilhelmsson samt - om du är intresserad av candidadieten - Ingrid Franzons "Hjälp - vad ska jag äta".
    Jag går på candidadiet sen ca 3 veckor tillbaka och det går bättre och bättre att hålla sig från "felaktig" mat. Fördelen är att jag har gått ner 4 kg.

Dricker du Pau Dàrco te?
  • Anonym (candida - yey)

Jag dricker lite Pau Dàrco då och då. Har faktiskt kontaktat en näringsterapeut för att få bukt med den förbaskade svampen som på mig verkar vara svår att komma åt:). Jag har också gått ner i vikt - 8 kg, men jag har hållit på med dieten sedan i början av april. Hur har du märkt att du har candidaöverväxt?

• Brittan
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-07-22 20:27:52 följande:
    Jag dricker lite Pau Dàrco då och då. Har faktiskt kontaktat en näringsterapeut för att få bukt med den förbaskade svampen som på mig verkar vara svår att komma åt:). Jag har också gått ner i vikt - 8 kg, men jag har hållit på med dieten sedan i början av april. Hur har du märkt att du har candidaöverväxt?
    Jag har haft ont i muskler och leder i mång amånga år och ahr sprungit hos läkare och sjukgymnaster och de har bara sagt att de tror att jag har reumatisk värk, doxk har proverna inte visat något. Var till en kiropraktor i nitten av juni och hon behövde inte mer än röra i mig och kolla på min tunga för att konstatera att jag hade candida. Candidan binder vätska och det är den som har tryckt på mina muskler och leder.När jag har lagt om kosten har jag blivit mindre svullen och har inte alls ont i muskler och leder. Helt otroligt att hon kunde konstatera detta på några minter och ett flertal läkare och sjukgymnaster har inte kunnat fastställa problemet under ca 20 år.
  • Brittan

Jag dricker 3-6 koppar te om dagen. Det kan ta minst 6 månader innan candidan börjar försvinna så tappa inte hoppet redan nu. Kämpa på....

• dessan59

ursäkta vad köper man det där teet? jag har alltid varje sommar svamp i underlivet, brukar äta en kur på 3 månader för att svälta ut den. vore tacksam om ni kunde hjälpa mig angående det te ni pratar om. vet att det är genetiskt relaterat, min 17-åriga dotter har också fått svamp, så nu blir det en lektion vad hon bör unvika!

• dessan59

Norrbottentjej
    Tack! jo, jag vet att socker ska undvikas och vitt bröd. annars är jag sparsam med socker. men jag har alltid haft problem så det är inget nytt tyvärr. jag som älskar att cykla, då blir jag svettig mellan bena....och så är det kört....igen!

• Brittan

Dessan59. Pröva dricka detta te och undvik det jag skrev. Har du varit i kontakt med läkare?

Svar på tråden Candida