• Anonym (Svamp)

Candida

Finns det någon där ute som har haft svamp (candida) i kroppen? Jag har fått det och vill gärna veta hur lång tid det har tagit att bli av med det samt om ni åt candidadiet?

• Svar på tråden Candida
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (d) skrev 2010-08-17 11:48:10 följande:
    kan man aldrig äta kolhydrater igen då? eller är det inga kolhydrater tills kroppen är "ren" och sen kolhydrater i vettiga mängder? kan en minskning av kolhydrater hjälpa, eller är det cold turkey som gäller?  inser ju att jag inte lever sunt nu, men att aldrig någonsin äta snask igen är en deprimerande tanke..

jag ska beställa den där boken :).
    Jodå, visst ska du äta kolhydrater, men i begränsade mängder tills kroppen är bättre. Peter Wilhelmsson rekommenderar i "Candida - vår tids folksjukdom" att man under en candidadiet är mycket restriktiv med kolhydraterna i ca två veckor och sedan lägger man in mer kolhydrater efter hand.

Jo, det är jobbigt när man inser att man får ge upp snasket - I know. Men numera saknar jag knappt det, äter man det inte blir man inte lika sugen. Fast det är ju inte så att du aldrig mer kan ta något sött - bara att det får vänta tills svampen är borta och sen i måttliga mängder:)
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-17 20:01:34 följande:
    kolhydrater finns ju i rotfrukter tex... o de får man väl äta?
    FÅr o får.. ja känner mest att ja måste prova mig fram... så jag har candida diet som riktmärke och sen exprimenterar jag lite. Jag känner mig lite yr o svag dock... svårt o få i sig tillräckligt kanske. Och det är knepigt i och med att jag ammar, så då knns de så viktigt att få bra mat i sig.

Till frukost äter jag qinuoagröt med tranbär/blåbär och aprikoser o havremjölk. Magen accpeterar bären!
    Sen till lunch blir det typ majspasta, majs, tonfisk... spenat... o sen till middag typ omelett. Eller kanske svart ris o lax...
    Men det kan jag ju inte äta hela tiden.

Men guuud vad jag mår bättre i magen redan! Jag äter probiotika också.

Vad äter ni? Mer tips på mat tack =)
    För mig funkar rotfrukter bra - jag är dock visst allergisk mot morötter. Men visst, de innehåller mer kolhydrater än ex broccoli, men som du säger, bäst är nog att prova sig fram.

Om du vill kan du ju variera frukostgröten genom att använda amarant, hirs, bovete, polenta eller likanande. Det går ju också att göra mjölk av sesamfrön eller andra frön.
  • Anonym (d)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-17 20:37:32 följande:
    Jodå, visst ska du äta kolhydrater, men i begränsade mängder tills kroppen är bättre. Peter Wilhelmsson rekommenderar i "Candida - vår tids folksjukdom" att man under en candidadiet är mycket restriktiv med kolhydraterna i ca två veckor och sedan lägger man in mer kolhydrater efter hand.

Jo, det är jobbigt när man inser att man får ge upp snasket - I know. Men numera saknar jag knappt det, äter man det inte blir man inte lika sugen. Fast det är ju inte så att du aldrig mer kan ta något sött - bara att det får vänta tills svampen är borta och sen i måttliga mängder:)
    men dåså :). va lite rädd att kolhydrater var big nono, som i lchf där man "förstör" sin diet om man äter kolhydrater.

jag kan tåla att snasket stryker på foten, det måste det ju göra oavsett om man ska hålla en nyttig diet. men jag vill ju kunna ta en bit tårta eller äta en bit choklad ibland.
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-17 20:42:14 följande:
    För mig funkar rotfrukter bra - jag är dock visst allergisk mot morötter. Men visst, de innehåller mer kolhydrater än ex broccoli, men som du säger, bäst är nog att prova sig fram.

Om du vill kan du ju variera frukostgröten genom att använda amarant, hirs, bovete, polenta eller likanande. Det går ju också att göra mjölk av sesamfrön eller andra frön.
    där sa du nåt! SKa prova. än så länge har ja inte tröttnat på dinkelgröten. mums.
  • Anonym (entill)

Är så glad att jag hittat denna tråd! Har sprungit hos läkare minst 5 ggr bara i år pga kraftig klåda/sveda i underliv samt urinvägsinfektioner. (Har även de flesta andra symptom på candida).

Har bara fått massa penicillin o salvor utskrivet =(
    Är verkligen läkare så inkompetenta (bekväma)?, att de inte kan upptäcka en så simpel sak som detta? Har inte ens fått lämna blodprov nån utav alla ggr jag vart där!

Nog gnällt nu!

Behöver verkligen få komma igång med en kur nu!

Kan ni inte hjälpa mig lite med o skriva utförligt vad man får äta?
    Tips på frukost, lunch o mellanmål gärna.

Ska få tag i boken men hinner inte idag

Tacksam för hjälp! 

• Anonym (candida - yey)
    Anonym (entill) skrev 2010-08-18 07:04:50 följande:
    Är så glad att jag hittat denna tråd! Har sprungit hos läkare minst 5 ggr bara i år pga kraftig klåda/sveda i underliv samt urinvägsinfektioner. (Har även de flesta andra symptom på candida).

Har bara fått massa penicillin o salvor utskrivet =(
    Är verkligen läkare så inkompetenta (bekväma)?, att de inte kan upptäcka en så simpel sak som detta? Har inte ens fått lämna blodprov nån utav alla ggr jag vart där!

Nog gnällt nu!

Behöver verkligen få komma igång med en kur nu!

Kan ni inte hjälpa mig lite med o skriva utförligt vad man får äta?
    Tips på frukost, lunch o mellanmål gärna.

Ska få tag i boken men hinner inte idag

Tacksam för hjälp! 
    Hej - kul med en till!

Känner väl igen det där med penicillin och salvor! Nej, vanliga sjukvården har verklingen inte hängt med i utvecklingen vad gäller candida. De har faktiskt jättedålig koll.

Vad gäller kosten är väl det främsta att tänka på att utesluta snabba kolhydrater (vitt mjöl, vit pasta, vitt ris etc), allt socker, mjölkprodukter utom smör, svamp, jäst, mögel samt torkade frukter. Prova gärna alternativa gryner som dinkel, quinoa, hirs men också råris går bra. Bönor och kött samt ägg (men se till att de är ekologiska annars kan de innehålla antibiotika). Grönsaker är bra förstås.

Ska rota lite i receptlådan och återkomma:)
  • Anonym (svampen)

hörrni, idag var jag på stan, hade glömt lunchlådan... går o köper wok me grönsaker o vitt ris och låter hungern styra o ja äter allt. fick lite ont i magen men det gick okej. ibland har nöden ingen lag.
    Men ja kör på dieten o mår såååå mycket bättre i magen.

köpte tartex idag o ska prova (det är jäst i den dock...) men ja har ju inget pålägg alls ja kan ha i och med att ja inte äter kött.

Magen verkar okej än så länge =)

Man behöver kanske inte följa regelboken till punkt o pricka, ja exprimenterar lite. Men socker o vitt vetemjöl är helt utelsutet.

Ha det gott alla svampar =)

• Anonym

nu kommer jag på utredning för jästintolerans och all svamp jag har!!!! *glad*

• Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-19 22:52:36 följande:
    hörrni, idag var jag på stan, hade glömt lunchlådan... går o köper wok me grönsaker o vitt ris och låter hungern styra o ja äter allt. fick lite ont i magen men det gick okej. ibland har nöden ingen lag.
    Men ja kör på dieten o mår såååå mycket bättre i magen.

köpte tartex idag o ska prova (det är jäst i den dock...) men ja har ju inget pålägg alls ja kan ha i och med att ja inte äter kött.

Magen verkar okej än så länge =)

Man behöver kanske inte följa regelboken till punkt o pricka, ja exprimenterar lite. Men socker o vitt vetemjöl är helt utelsutet.

Ha det gott alla svampar =)
    Tror inte heller att man måste följa regelboken till extremiteter. Det är nog bra att prova någon gång då och då hur kroppen reagerar på "otillåten" mat. När svampen minskar tål man ju oftast mer mat än man tidigare gjort.
  • Anonym (svampen)

hallo =) Idag var jag på stan ( i min lilla by) och blev där längre än beräknat. Ingen mat med mig o vråååålhungrig. Gick på en restaurang och köpte fiskgryta o tog några smörgåsar till. Tänkte det är bättre att ja blir dålig i magen än att jag tuppar av av hunger. O vet ni, min mage sa knappt ifrån.

=)

Svar på tråden Candida