• Anonym (Svamp)

Candida

Finns det någon där ute som har haft svamp (candida) i kroppen? Jag har fått det och vill gärna veta hur lång tid det har tagit att bli av med det samt om ni åt candidadiet?

• Svar på tråden Candida
  • Anonym (candida - yey)
    Brittan skrev 2010-07-24 21:00:36 följande:
    Jag har haft ont i muskler och leder i mång amånga år och ahr sprungit hos läkare och sjukgymnaster och de har bara sagt att de tror att jag har reumatisk värk, doxk har proverna inte visat något. Var till en kiropraktor i nitten av juni och hon behövde inte mer än röra i mig och kolla på min tunga för att konstatera att jag hade candida. Candidan binder vätska och det är den som har tryckt på mina muskler och leder.När jag har lagt om kosten har jag blivit mindre svullen och har inte alls ont i muskler och leder. Helt otroligt att hon kunde konstatera detta på några minter och ett flertal läkare och sjukgymnaster har inte kunnat fastställa problemet under ca 20 år.
    Vården har otroligt dålig koll på candida! Den behandling som bjuds är ju mest krämer som bara gör det värre och svampdödande medicin som inte precis heller göra saken bättre. Jag har också sprungit på vårdcentralen med mina symptom under MÅNGA år men ingen har lyckats konstatera detta. Diagnoserna har varit allt från IBS till psykosomatiska problem (som alla enligt min näringsterapeut kan klassas som symtom på candida). Jag fattade galoppen först när det bröt ut en kraftig svampinfektion på mina bröstvårtor i samband med att jag fick min son.
  • Anonym

Hur vet man om man har candida i korta drag? Vad ska man äta/ inte äta om man har det?

• Anonym

Går man alltid ner i vikt om man äter candida-diet? Det vore underbart om jag lyckades tappa 2-3 kilo från magen och rumpa/lår.

• Anonym (candida - yey)
    Anonym skrev 2010-07-26 19:11:50 följande:
    Hur vet man om man har candida i korta drag? Vad ska man äta/ inte äta om man har det?
    Det är ganska svårt att säga något generellt eftersom candida kan ge så himla många konstiga symptom. Har man ofta svamp i underlivet, urinvägsinfektioner eller svampinfektioner på huden så kan det vara ett tecken. Andra vanlliga symtom är att magen inte fungerar så bra, man är uppblåst och har dålig matsmältning. Trötthet, "huvuddimma" och psykiska problem kan också indikera på candida. Men som sagt kan det variera mycket.

Vad gäller kosten finns också många olika åsikter. Återkommande är att man ska minska på eller helt utesluta socker, mjölkprodukter och snabba kolhydrater, samt svamp och livsmedel som har mycket mögel på sig (ex russin, torkade nötter mm). Man kan googla på candida-dieten eller läsa Peter Wilhelmssons bok "Candida - vår tids folksjukdom".
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym skrev 2010-07-26 19:12:53 följande:
    Går man alltid ner i vikt om man äter candida-diet? Det vore underbart om jag lyckades tappa 2-3 kilo från magen och rumpa/lår.
    Vet inte om alla går ner, men jag har i allafall gått ner ca 7 kg.
  • Anonym (Svamp)

Nu har jag gått ner 8 kg och jag började med min diet den 16 juni. Rimligtvis bör man gå ner när man äter denna diet eftersom man utesluter kolhydrater, socker, mjöl, jäst, malt mm från maten.

• Anonym (candida - yey)
    Anonym (Svamp) skrev 2010-07-28 19:52:53 följande:
    Nu har jag gått ner 8 kg och jag började med min diet den 16 juni. Rimligtvis bör man gå ner när man äter denna diet eftersom man utesluter kolhydrater, socker, mjöl, jäst, malt mm från maten.
    Oj 8 kg sen 16/6 - det var en rejäl viktnedgång det!

Tar du några kosttillskott för att få bukt med svampen?
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-07-29 14:49:12 följande:
    Oj 8 kg sen 16/6 - det var en rejäl viktnedgång det!

Tar du några kosttillskott för att få bukt med svampen?
    Jag dricker ett te som är svampdödande.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (Svamp) skrev 2010-07-30 22:17:31 följande:
    Jag dricker ett te som är svampdödande.
    Tycker du att det hjälper?
  • Anonym (Svamp)

Det är svårt att säga om det är teet eller dieten som hjälper mig, men det kan även vara så att det är en kombination av de 2 sakerna som gör att jag mår bättre. Det är dock värt att testa.

Svar på tråden Candida