• Anonym (Svamp)

Candida

Finns det någon där ute som har haft svamp (candida) i kroppen? Jag har fått det och vill gärna veta hur lång tid det har tagit att bli av med det samt om ni åt candidadiet?

• Svar på tråden Candida
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-14 20:07:37 följande:
    tack ja känner mig varmt välkommen!

Jag har aldrig tagit rec.belagd medicin mot svamp.

Symptomen: Det värsta är väl magen... jag tål typ ingenting. Min mage kraschar helt av socker och vetemjöl.
    Sen har jag jätteofta nagelsvamp. Har haft hudsvamp. Och kan knappt cykla för jag får så lätt svamp i underlivet.
    Men som sagt för mig är det ett lidande med min mage.

Så jag la om kosten i måndags (nu e det lördag) och har således uteslutit all form av vetemjöl, socker, sötningsmedel, jäst, mjölkprodukter och svamp. Har mått kanon i några dagar. Sen hittade jag igår ett hälsobröd som är bakat med helt vete bara, och trodde de skulle gå bra men magen kraschade direkt.

Sen vet ni idag, så har magen varit okej, men så åt jag nötter o russin och det blev katastrof i magen.
    Jag åt 2 nektariner innan också, kan det vara det?

Listan för vad jag kan äta blir ju bara smalare och smalare. Jag misstänker att jag inte kan äta fet mat, eller stekt/friterad osv... som att min mage bara tål "ren" mat som är så obehandlad som möjligt.

Vad tror ni?
    Magens reaktion hade säkert att göra med frukten och nötterna. Nötter har ofta mycket mögel på sig (vilket svampen äter och därmed förökas av) och russin har ju mycket koncentrerat socker i sig (vilket ju svampen också äter) så säkerligen berodde det på det. 

Känner väl igen det där med att matlistan blir smalare! Tyvärr brukar ju det mesta som är gott ryka:) Så tråkigt nu när det börjar komma så mycket goda bär och frukter, man vill ju bara vräka i sig! Jag undviker all torkad frukt för det triggar mina symptom. Nötter äter jag men bakar dem i ugnen först så att möglet oskadliggörs. Vanlig frukt brukar gå bra i begränsade mängder. Dock funkar inte ens det för mig för jag får sockersug av bara lite frukt och bär. Men det är ju olika från person till person vad som funkar. Jag har också en känslig mage som bara verkar tåla vissa saker. Vete funkar inte alls för mig heller. Magen protesterar vilt. Har du svårt att hitta saker att äta rekommenderar jag Ingrid Franzons bok "Hjälp vad ska jag äta?" som riktar sig till personer med allergier och candidabesvär.
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-15 13:46:12 följande:
    Magens reaktion hade säkert att göra med frukten och nötterna. Nötter har ofta mycket mögel på sig (vilket svampen äter och därmed förökas av) och russin har ju mycket koncentrerat socker i sig (vilket ju svampen också äter) så säkerligen berodde det på det. 

Känner väl igen det där med att matlistan blir smalare! Tyvärr brukar ju det mesta som är gott ryka:) Så tråkigt nu när det börjar komma så mycket goda bär och frukter, man vill ju bara vräka i sig! Jag undviker all torkad frukt för det triggar mina symptom. Nötter äter jag men bakar dem i ugnen först så att möglet oskadliggörs. Vanlig frukt brukar gå bra i begränsade mängder. Dock funkar inte ens det för mig för jag får sockersug av bara lite frukt och bär. Men det är ju olika från person till person vad som funkar. Jag har också en känslig mage som bara verkar tåla vissa saker. Vete funkar inte alls för mig heller. Magen protesterar vilt. Har du svårt att hitta saker att äta rekommenderar jag Ingrid Franzons bok "Hjälp vad ska jag äta?" som riktar sig till personer med allergier och candidabesvär.
    =) Tack! Japp då får jag skippa nötterna. Åt 10 osaltade cashew tidigare idag då ja var vrålhungrig, men det klarade magen av.
    Jag ska läsa den där boken du rekomenderar!

Vad äter man till mellanmål när man inte kan äta youghurt och frukt o nötter?!?!?! Hjälp!
    Jag vill inte bli smalare. Ja e hungrig hela tiden. Och oj vilken abstinens jag har efter kladdkaka. Grrr.

=)
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-16 20:08:40 följande:
    =) Tack! Japp då får jag skippa nötterna. Åt 10 osaltade cashew tidigare idag då ja var vrålhungrig, men det klarade magen av.
    Jag ska läsa den där boken du rekomenderar!

Vad äter man till mellanmål när man inte kan äta youghurt och frukt o nötter?!?!?! Hjälp!
    Jag vill inte bli smalare. Ja e hungrig hela tiden. Och oj vilken abstinens jag har efter kladdkaka. Grrr.

=)
    Det där med mellanmålen tycker jag också är jättesvårt! Ofta blir det knappt mellanmål för mig, bara för att det inte finns ngt att äta, och det går ju inte för jag vill inte heller gå ner mer i vikt. Tips på mellanmål kanske kan vara riskakor, knäckebröd utan jäst, stekt ägg, gröt på polenta, hirs etc. På hälsokosten finns det jättegoda rostade kikärter, ska nog gå och införskaffa en påse:)

Kladdkaka ja...var och fikade hemma hos föräldrarna härom dagen och när jag kom stod en varm, god, kladdig kladdkaka på bordet och väntade på att få bli uppäten. Där satt alla och mumsade medan jag satt med mina riskakor och mitt örtte. Jättekul verklingen...Ibland kan jag drömma att jag stoppar i mig rostat bröd med ost eller ngt bakverk, mycket skumt.

Men men, vi som följer en candidadiet för att få bukt med svampen gör ju i alla fall något bra för vår hälsa och då är det ju värt att skippa kladdkakan och brödet ett tag:)
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-16 20:35:50 följande:
    Det där med mellanmålen tycker jag också är jättesvårt! Ofta blir det knappt mellanmål för mig, bara för att det inte finns ngt att äta, och det går ju inte för jag vill inte heller gå ner mer i vikt. Tips på mellanmål kanske kan vara riskakor, knäckebröd utan jäst, stekt ägg, gröt på polenta, hirs etc. På hälsokosten finns det jättegoda rostade kikärter, ska nog gå och införskaffa en påse:)

Kladdkaka ja...var och fikade hemma hos föräldrarna härom dagen och när jag kom stod en varm, god, kladdig kladdkaka på bordet och väntade på att få bli uppäten. Där satt alla och mumsade medan jag satt med mina riskakor och mitt örtte. Jättekul verklingen...Ibland kan jag drömma att jag stoppar i mig rostat bröd med ost eller ngt bakverk, mycket skumt.

Men men, vi som följer en candidadiet för att få bukt med svampen gör ju i alla fall något bra för vår hälsa och då är det ju värt att skippa kladdkakan och brödet ett tag:)
    ja riskakor mums! och har du provat majsbrödet? MUMS!!! Med mjölkfritt smör på =)

Haha ja jag vet, riskakor och örtthe när andra äter kladdkaka, då känner man att man är on fire ;)
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-16 21:14:28 följande:
    ja riskakor mums! och har du provat majsbrödet? MUMS!!! Med mjölkfritt smör på =)

Haha ja jag vet, riskakor och örtthe när andra äter kladdkaka, då känner man att man är on fire ;)
    Har faktiskt inte provat majsbröd. Finns det på vanlig ICA?

Precis, och så tror alla att man bantar och jag som redan är smal får ofta kommentaren: "Du som är så smal inte ska du väl banta! Ta nu lite (vad det nu är som bjuds) och sluta upp med de där dumheterna..." .har faktiskt slutat försöka förklara mig och säger bara att jag inte tål socker istället Flört
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-16 21:29:52 följande:
    Har faktiskt inte provat majsbröd. Finns det på vanlig ICA?

Precis, och så tror alla att man bantar och jag som redan är smal får ofta kommentaren: "Du som är så smal inte ska du väl banta! Ta nu lite (vad det nu är som bjuds) och sluta upp med de där dumheterna..." .har faktiskt slutat försöka förklara mig och säger bara att jag inte tål socker istället Flört
    ja, tål inte socker, den e bra. den är sann dessutom!
    ja majsbröd har vi här både på coop o ica. finns ibland vid det glutenfria. 10 bröd för 5 kr. mums!
    =) Nu har jag smällt i mig 5 såna, så nu ska ja dricka upp mitt the o gå o lägga mig me min svamp.
    =)
  • Anonym

Så här i august måste jag göra reklam för att ni ska äta surströmming!! Det är bra mot candida...

• Anonym (d)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-13 17:08:59 följande:
    Ja, det låter ju som att det skulle kunna vara candida - mina symptom liknar dina. Särskilt eftersom du mådde bättre av lågkolhydratskost.

Jag köpte boken "Candida - vår tids folksjukdom" av Peter Wilhelmsson (brukar dock även finnas på bibliotek). I den finns tester man kan göra för att se om man har candidaöverväxt - och om så är fallet, vilekn svårighetsgrad problemen ligger på. Beroende på vad testerna rekommenderar författaren sedan lämplig kost. Jag tycker att det är en jättebra bok.

Det går också att testa sig genom saliv eller avföring via Scandlab som har tester för detta ändamål, men det är ganska dyrt. Tror att det egentligen räcker med boken.

Vet inte hur smittsamt candida är, men att det kan smitta vet jag. Jag hade svamp på bröstvårtorna då jag ammade och min son smittades.
    kan man aldrig äta kolhydrater igen då? eller är det inga kolhydrater tills kroppen är "ren" och sen kolhydrater i vettiga mängder? kan en minskning av kolhydrater hjälpa, eller är det cold turkey som gäller?  inser ju att jag inte lever sunt nu, men att aldrig någonsin äta snask igen är en deprimerande tanke..

jag ska beställa den där boken :).
  • Anonym (svampen)

kolhydrater finns ju i rotfrukter tex... o de får man väl äta?
    FÅr o får.. ja känner mest att ja måste prova mig fram... så jag har candida diet som riktmärke och sen exprimenterar jag lite. Jag känner mig lite yr o svag dock... svårt o få i sig tillräckligt kanske. Och det är knepigt i och med att jag ammar, så då knns de så viktigt att få bra mat i sig.

Till frukost äter jag qinuoagröt med tranbär/blåbär och aprikoser o havremjölk. Magen accpeterar bären!
    Sen till lunch blir det typ majspasta, majs, tonfisk... spenat... o sen till middag typ omelett. Eller kanske svart ris o lax...
    Men det kan jag ju inte äta hela tiden.

Men guuud vad jag mår bättre i magen redan! Jag äter probiotika också.

Vad äter ni? Mer tips på mat tack =)

Svar på tråden Candida