• Anonym (Svamp)

Candida

Finns det någon där ute som har haft svamp (candida) i kroppen? Jag har fått det och vill gärna veta hur lång tid det har tagit att bli av med det samt om ni åt candidadiet?

• Svar på tråden Candida
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-12 22:57:50 följande:
    kul o hitta den här trådenI dagja startade en liknande häromdagen men ingen nappade
    jag har precis börjat en candidadiet för bara 4 dagar sen o märker stoooooor skillnad
     tyvärr får jag inte dricka det där teet då jag ammar
    men ... fortsätt gärna o dela era erfarenheter här =)
    Välkommen till denna tråd. Vi får dela med oss av våra erfarenheter och stötta varandra i kampen mot candidan.

Hur går det för dig att hålla dieten? Kommer ihåg att jag hade ett sötsug de första dagarna sen försvann det. I dag får jag kväljningar när någon öppnar lådorna med lösviktsgodis och den söta lukten av godis kommer farande. Prövade äta en liten bit av en banan för några dagar sedan och det var äckligt sött och då var bananen grön.

Hur pass hård i dieten är du, tänkte om du kan plocka bort allt när du ammar?
  • Anonym (svampen)
    Anonym (Svamp) skrev 2010-08-12 23:07:38 följande:
    Välkommen till denna tråd. Vi får dela med oss av våra erfarenheter och stötta varandra i kampen mot candidan.

Hur går det för dig att hålla dieten? Kommer ihåg att jag hade ett sötsug de första dagarna sen försvann det. I dag får jag kväljningar när någon öppnar lådorna med lösviktsgodis och den söta lukten av godis kommer farande. Prövade äta en liten bit av en banan för några dagar sedan och det var äckligt sött och då var bananen grön.

Hur pass hård i dieten är du, tänkte om du kan plocka bort allt när du ammar?
    hej igen!
    Alltså ja måste ju erkänna att ja äter banan. o de verkar va helt ok för min kropp. har dessutom i tranbär och blåbär i morgongröten. o så äter ja lite annan frukt.

ja e ju bara inne på 4e dagen men mår sååååå mycket bättre i magen o e piggare.
    jag är dessutom laktosintolerant o känslig mot soja så det blir till o plocka bort massor ur kosten
    idag gjorde jag en supergod sallad
    majspasta, spenat, majs, tonfisk och paprika
    man får ju prova sig fram

ja har inte ätit smågodis på 5 månader så det är ingen match
    men alla kakor... herregud!
    sen läste ja att man inte ska äta potatis? där blir de svårt för mig... ja ska nog prova lite o se hur jag mår av det. jag måste ju få i mig bra med näring i och med amningen

hur går det för dig?
  • Anonym (Svamp)
    Anonym (svampen) skrev 2010-08-12 23:16:31 följande:
    hej igen!
    Alltså ja måste ju erkänna att ja äter banan. o de verkar va helt ok för min kropp. har dessutom i tranbär och blåbär i morgongröten. o så äter ja lite annan frukt.

ja e ju bara inne på 4e dagen men mår sååååå mycket bättre i magen o e piggare.
    jag är dessutom laktosintolerant o känslig mot soja så det blir till o plocka bort massor ur kosten
    idag gjorde jag en supergod sallad
    majspasta, spenat, majs, tonfisk och paprika
    man får ju prova sig fram

ja har inte ätit smågodis på 5 månader så det är ingen match
    men alla kakor... herregud!
    sen läste ja att man inte ska äta potatis? där blir de svårt för mig... ja ska nog prova lite o se hur jag mår av det. jag måste ju få i mig bra med näring i och med amningen

hur går det för dig?
    När det gäller potatis så säger en del att det är ok att äta färskpotatis eftersom det innehåller mindre stärkelse än "gammal" potatis. Jag har anammat detta och äter det, blir något leds på quinoa, bulgur och coscos. Annars äter jag mycket grönsaker, fisk och kyckling. Vi har börja baka surdegsbröd själv, har hittat recept som ej innehåller socker, jäst eller mjöl. Annars är det riskakor som gäller.

Jag har hållit på med dieten sen den 16 juni och från början var det tufft, nu är jag så van och vet vad jag kan handla på affären. Dessutom har min omgivning blivit så van vid att jag inte kan äta normal mat så de brukar hålla koll på mig. Bjuder de på middag så kontrollerar de alltid att jag kan äta maten. Kommer dock att bo på hotell en del inom den närmsta tiden och det är jobbigt att behöva kontakta dem och begära "specialkost" till frukost.
  • Anonym (candida - yey)
    kul o hitta den här tråden
    ja startade en liknande häromdagen men ingen nappade
    jag har precis börjat en candidadiet för bara 4 dagar sen o märker stoooooor skillnad
    Kul med en till i tråden!

Vad skönt att du märker skillnad så fort! Tror att du kan komma riktigt långt med en bra kost, även om du inte kan ta vissa tillskott eller téer.

Har du tagit någon receptbelagd svampmedicin? Jag fick nämligen min candida efter graviditeten och då kom svampen på bröstvårtorna. Jag belv ordinerad svampmedicin (Fluconazol tror jag den hette) för att kunna amma. Men det belv inte ett skvatt bättre - snarare sämre då jag slutade med tabletterna. Det har bara varit kostoläggningen som har funkat för mig:)
  • Anonym (candida - yey)
    kul o hitta den här tråden
    ja startade en liknande häromdagen men ingen nappade
    Förresten - vilka "svampsymptom" har du om man får lov att vara lite nyfiken:)?
  • Anonym (d)

fastnade lite i den här tråden..

kollade upp symptom och jag har ju extremt många av de. ofta återkommande svampinfektioner i underlivet, problem med hörselgångarna, får ofta och lätt utslag och kliande hud, knepig mage + övervikt, kolhydratsug, mår alltid sämre i fuktigt väder, oförklarlig trötthet osv osv. min sambo har också liknande problem + extremt mycket problem med svullna slemhinnor i näsan/svalget (kräks varje natt av slemproduktionen och läkarna hittar inget fel annat än att hans slemhinnor är svullna).

jag har provat kolhydratfattig kost en period och mådde då fantastiskt bra. kan även tillägga att jag har pco (och därför lätt att få candidaöverväxt?)

kan detta vara candida? hur får jag reda på om det är det då? och kan jag ha smittat min sambo? (är det smittsamt öht? underlivsvamp är ju det)

• Anonym (candida - yey)
    Anonym (d) skrev 2010-08-13 13:29:35 följande:
    fastnade lite i den här tråden..

kollade upp symptom och jag har ju extremt många av de. ofta återkommande svampinfektioner i underlivet, problem med hörselgångarna, får ofta och lätt utslag och kliande hud, knepig mage + övervikt, kolhydratsug, mår alltid sämre i fuktigt väder, oförklarlig trötthet osv osv. min sambo har också liknande problem + extremt mycket problem med svullna slemhinnor i näsan/svalget (kräks varje natt av slemproduktionen och läkarna hittar inget fel annat än att hans slemhinnor är svullna).

jag har provat kolhydratfattig kost en period och mådde då fantastiskt bra. kan även tillägga att jag har pco (och därför lätt att få candidaöverväxt?)

kan detta vara candida? hur får jag reda på om det är det då? och kan jag ha smittat min sambo? (är det smittsamt öht? underlivsvamp är ju det)
    Ja, det låter ju som att det skulle kunna vara candida - mina symptom liknar dina. Särskilt eftersom du mådde bättre av lågkolhydratskost.

Jag köpte boken "Candida - vår tids folksjukdom" av Peter Wilhelmsson (brukar dock även finnas på bibliotek). I den finns tester man kan göra för att se om man har candidaöverväxt - och om så är fallet, vilekn svårighetsgrad problemen ligger på. Beroende på vad testerna rekommenderar författaren sedan lämplig kost. Jag tycker att det är en jättebra bok.

Det går också att testa sig genom saliv eller avföring via Scandlab som har tester för detta ändamål, men det är ganska dyrt. Tror att det egentligen räcker med boken.

Vet inte hur smittsamt candida är, men att det kan smitta vet jag. Jag hade svamp på bröstvårtorna då jag ammade och min son smittades.
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-08-13 13:10:16 följande:
    Kul med en till i tråden!

Vad skönt att du märker skillnad så fort! Tror att du kan komma riktigt långt med en bra kost, även om du inte kan ta vissa tillskott eller téer.

Har du tagit någon receptbelagd svampmedicin? Jag fick nämligen min candida efter graviditeten och då kom svampen på bröstvårtorna. Jag belv ordinerad svampmedicin (Fluconazol tror jag den hette) för att kunna amma. Men det belv inte ett skvatt bättre - snarare sämre då jag slutade med tabletterna. Det har bara varit kostoläggningen som har funkat för mig:)
    tack ja känner mig varmt välkommen!

Jag har aldrig tagit rec.belagd medicin mot svamp.

Symptomen: Det värsta är väl magen... jag tål typ ingenting. Min mage kraschar helt av socker och vetemjöl.
    Sen har jag jätteofta nagelsvamp. Har haft hudsvamp. Och kan knappt cykla för jag får så lätt svamp i underlivet.
    Men som sagt för mig är det ett lidande med min mage.

Så jag la om kosten i måndags (nu e det lördag) och har således uteslutit all form av vetemjöl, socker, sötningsmedel, jäst, mjölkprodukter och svamp. Har mått kanon i några dagar. Sen hittade jag igår ett hälsobröd som är bakat med helt vete bara, och trodde de skulle gå bra men magen kraschade direkt.

Sen vet ni idag, så har magen varit okej, men så åt jag nötter o russin och det blev katastrof i magen.
    Jag åt 2 nektariner innan också, kan det vara det?

Listan för vad jag kan äta blir ju bara smalare och smalare. Jag misstänker att jag inte kan äta fet mat, eller stekt/friterad osv... som att min mage bara tål "ren" mat som är så obehandlad som möjligt.

Vad tror ni?
  • nurseanna

Prova att köpa en anti-candidakur från Regnbågscentret, och sen köra en candida-kost. Mycket bra!

• Anonym (svampen)
    nurseanna skrev 2010-08-14 20:19:25 följande:
    Prova att köpa en anti-candidakur från Regnbågscentret, och sen köra en candida-kost. Mycket bra!
    kan man göra det när man ammar?
Svar på tråden Candida