• Anonym (Svamp)

Candida

Finns det någon där ute som har haft svamp (candida) i kroppen? Jag har fått det och vill gärna veta hur lång tid det har tagit att bli av med det samt om ni åt candidadiet?

• Svar på tråden Candida
  • Anonym (Svamp)

Jag har ett kokosfett som heter Extra virgin coconut oil ekologisk cocosa. Denna kan du ha vid tex. matlagning, bakning, i gröt/välling och smoothie. http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm   Finns att köpa på hälsokostaffärer.

• Anonym (Svamp)

Opps ser att Cocosa bidrar till viktminskning.

• Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-09-06 20:04:18 följande:
    jag har inte märkt av några biverkningar.
    Idag är första dagen igen på min diet. Den är dock inte så stenhård då jag äter en del frukt (fungerar okej) och dricker juice.

Ja jag äter bär. Fungerar.

Mina värsta fienden är socker, vetemjöl, och fett.

Jag vill inte gå ner i vikt, o de e lite svårt att äta ordentligt så man slipper viktnedgången.

Hur tänker ni om det?
    Varför är fett en fiende? Alltså bra fett, menar jag.
  • Anonym (svampen)
    Anonym (candida - yey) skrev 2010-09-07 11:29:14 följande:
    Varför är fett en fiende? Alltså bra fett, menar jag.
    alltså jag kan ha rapsolja och olivolja i maten, men jag kan tex inte äta stekt mat
    så de va egentligen lite felformulerat av mig
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-09-07 13:01:31 följande:
    alltså jag kan ha rapsolja och olivolja i maten, men jag kan tex inte äta stekt mat
    så de va egentligen lite felformulerat av mig
    Ok. Jag borde inte äta stekt mat men kan inte låta bli ibland:)

Du ökar ju kaloriintaget rätt så rejält om du har på mer oliv- och rapsolja i maten. Jag går också ner en massa av dieten, men försöker tillsätta fett för att inte gå ner för mycket. Fast ibland, om jag haft på för mycket fett, så känns det som jag käkat en hink grädde.
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym (svampen) skrev 2010-09-06 20:04:18 följande:
    jag har inte märkt av några biverkningar.
    Idag är första dagen igen på min diet. Den är dock inte så stenhård då jag äter en del frukt (fungerar okej) och dricker juice.

Ja jag äter bär. Fungerar.

Mina värsta fienden är socker, vetemjöl, och fett.

Jag vill inte gå ner i vikt, o de e lite svårt att äta ordentligt så man slipper viktnedgången.

Hur tänker ni om det?
    Skönt förresten att bär funkar för dig! Det gör det tyvärr inte än så länge för mig. Om jag äter typ en näve blåbär får jag en galen underlivsklåda och så tänker jag konstant på socker och mat i tre dagar....så jag är troligen en aning sockerkänslig.
  • Anonym

Har haft fruktansvärda svampinfektioner i underlivet sen mitt barn föddes sommaren 2008. Var nu äntligen hos gynekolog efter att ha provat svampsalvor och slidpiller utan resultat. Fick brevsvar att jag har svamp och att jag ska ta den där fluoxonal (fast rätt stavat men vågar inte för biverkningarna är tex yrsel. Vet inte vilken typ av svamp det är eller om den kan ha något med mina andra problem att göra???

Det jag har är krokiga fingrar, kraftig yrsel, svaghet, extrem trötthet, magen kass (tål inte socker, mjölk, mjöl och massa annat) rysningar/domningar i ena halvan av kroppen, svullen i hela kroppen, kraftig övervikt, värk i händer och fötter, hörselpåverkan i ett öra osv osv...

Har varit på undersökningar hos läkare men inte fått några riktiga diagnoser under de här åren och kontakten med läkaren och gynekologen består ju av några minuter på telefon. Senast när jag fick kraftig yrsel fick jag ett telefonsamtal med läkaren efter två månader som varade mindre än 2minuter och som lämnade mig mer frågvis än innan...

Har aldrig gått till läkare tidigare i mitt liv (nån enstaka gång då jag haft bihåleinflammation etc) och visste inte att vården var så totalt KASS!!! Vad gör man - hur vet jag hur mycket svampinfektionen har att göra med mina besvär?? Någon som känner igen sig något?? 

• Anonym (candida - yey)
    Anonym skrev 2012-01-17 10:40:35 följande:
    Har haft fruktansvärda svampinfektioner i underlivet sen mitt barn föddes sommaren 2008. Var nu äntligen hos gynekolog efter att ha provat svampsalvor och slidpiller utan resultat. Fick brevsvar att jag har svamp och att jag ska ta den där fluoxonal (fast rätt stavat men vågar inte för biverkningarna är tex yrsel. Vet inte vilken typ av svamp det är eller om den kan ha något med mina andra problem att göra???

Det jag har är krokiga fingrar, kraftig yrsel, svaghet, extrem trötthet, magen kass (tål inte socker, mjölk, mjöl och massa annat) rysningar/domningar i ena halvan av kroppen, svullen i hela kroppen, kraftig övervikt, värk i händer och fötter, hörselpåverkan i ett öra osv osv...

Har varit på undersökningar hos läkare men inte fått några riktiga diagnoser under de här åren och kontakten med läkaren och gynekologen består ju av några minuter på telefon. Senast när jag fick kraftig yrsel fick jag ett telefonsamtal med läkaren efter två månader som varade mindre än 2minuter och som lämnade mig mer frågvis än innan...

Har aldrig gått till läkare tidigare i mitt liv (nån enstaka gång då jag haft bihåleinflammation etc) och visste inte att vården var så totalt KASS!!! Vad gör man - hur vet jag hur mycket svampinfektionen har att göra med mina besvär?? Någon som känner igen sig något?? 
    Jag hade också svamp efter att mitt barn föddes 2009, i underlivet och på bröstvårtorna. Hade dock inte så kraftiga symptom som du. Svampbesvären kan förvärras av kosten om man äter mycket socker/mjölprodukter samt mjölkprodukter. Om du vill kan du ju testa att äta en candidadiet ett tag för att se om det blir någon förbättring - minska på snabba kolhydrater och uteslut mjölkprodukter en tid. Googla på "candidadiet" så ser du vad du ska äta och inte.
  • Anonym

HJälper annars de tabletter jag fick av gyn??
  • Anonym (candida - yey)
    Anonym skrev 2012-01-17 19:18:25 följande:
    HJälper annars de tabletter jag fick av gyn??
    Jag har aldrig provat den medicinen så jag vet inte.
  • Hanna 684

Hej!
    Hittade hit jag med! Bättre sent än aldrig;)

För mig började det med extremt kli i underlivet. Detta kom efter ett antal antibiotikakurer pga av urinvägsinfektioner och och en infektion i munnen som jag fick efter att jag dragit ut två tänder. Jag var då 17 gissar jag på och gick till ungdomsmottagningen. Där fick jag rådet att använda canesten vagitorier och salva. STORT misstag. Detta gjorde att jag fick enormt sköra slemhinnor och förvärrade bara svampen ännu mer när den kom tillbaka efter en vecka. Tillslut orkade jag inte mer och slutade med mina p piller, svampen försvann men kom tillbaka igen efter en menstruation. Jag gick då till läkaren som gav mig nån receptbelagd medicin, den hjälpte två veckor sen var det tillbaka igen.

Desperat som jag var satte jag mig och letade på nätet efter andra lösningar än medicin. Och hittade en som rekommenderade Grapefrukts kärnextrakt. Detta skulle tas tre gånger om dagen och svampen (symptomen kliande underliv) försvann efter två dagar. Men pga att detta extrakt smakade illa slutade jag och svampen kom igen efter två tre veckor. Då började även mina ögon att klia (vilket de även gjort förut med, men då kopplade jag inte inte ihop det med svampen). Så nu satte jag mig vi datorn igen och surfade runt. Det slutade med att jag nu äter kaprylsyra, Tranbärs tabletter och Grapefrukt extrakten i tablettform och svampen är borta igen (symptomen kliande i underlivet) och inget kli i ögonen. Nu hoppas jag på att det försvinner och att jag kan trappa ner på tabletterna om något halvår eller så!

Min fundering är nu, kan man ha candida med bara underlivs kli och kli i ögonen som symptom, och skall man testa att köra dieten tillsammans med tabletterna som jag tar eller skall jag se om tabletterna hjälper och om så inte är fallet gå över till dieten då?

Lycka till till alla där ute!

• Anonym (frågvis)

Hej!Har lite frågor, misstänker nu efter mkt googlande att jag lider av candida, har som fått (haft i flera år) vita fläckar på huden som blir fler,kliar ibland, har fått svampmedel i form av kräm av doktorn men det har inte hjälpt! Har också till och från ont i magen under högra revbensbågen, trott länge att det är urinsten för det kommer och går i perioder, nu helt plötsligt så har jag fått sån ångest, riktig ångest, tror på fullaste allvar att jag är döende av cancer mm kan man få ångest av candida verkligen?? Kliar i underliv gör det oxå till och från så nån form av svamp har jag säkerligen! hur gör jag bäst för att få läkaren att ta prover på candida? Måste också fråga om det finns nån doet som amn INTE går ner i vikt av för jag är redan pinnsmal och skulle snarae behöva gå upp 8 kg och inte ner! Sockergris in to the bones är jag oxå så det känns som at mkt pekar på candida va? ska nog uppsöka läkare! Är det läkare eller gyn man kontaktar?

• Anonym (candida - yey)
    Anonym (frågvis) skrev 2012-01-24 10:15:35 följande:
    Hej!Har lite frågor, misstänker nu efter mkt googlande att jag lider av candida, har som fått (haft i flera år) vita fläckar på huden som blir fler,kliar ibland, har fått svampmedel i form av kräm av doktorn men det har inte hjälpt! Har också till och från ont i magen under högra revbensbågen, trott länge att det är urinsten för det kommer och går i perioder, nu helt plötsligt så har jag fått sån ångest, riktig ångest, tror på fullaste allvar att jag är döende av cancer mm kan man få ångest av candida verkligen?? Kliar i underliv gör det oxå till och från så nån form av svamp har jag säkerligen! hur gör jag bäst för att få läkaren att ta prover på candida? Måste också fråga om det finns nån doet som amn INTE går ner i vikt av för jag är redan pinnsmal och skulle snarae behöva gå upp 8 kg och inte ner! Sockergris in to the bones är jag oxå så det känns som at mkt pekar på candida va? ska nog uppsöka läkare! Är det läkare eller gyn man kontaktar?
    Det råder delade meningar och vilka symptom candida verkligen orsakar. Frågar man vården är det väl mest att svampen orsakar obehag medan ex Peter Wilhelmsson som skrivit böcker i ämnet menar att det kan orsaka ex ångest. Vem som har rätt är svårt att säga men det är i allafall minst sagt obehagligt att ha svamp! Ring vårdcentralen och stå på dig om svampprov om du vill ha ett sådant.

Du behöver inte alls gå ner i vikt av en candidadiet om du bara ser till att få i dig tillräckligt med kalorier. Jag kör en kontinuerlig candidadiet (eftersom symptom och sötsug kommer tillbaka direkt) men jag utesluter inte kolhydrater helt utan drar ner lite grann, ex istället för två mackor tar jag en macka med mer smör och ost. Fett ger mycket energi. Sedan utesluter jag allt socker, vitt mjöl och frukt. Det håller svampen borta på mig.
  • Anonym (candida - yey)
    Hanna 684 skrev 2012-01-23 20:57:43 följande:
    Hej!
    Hittade hit jag med! Bättre sent än aldrig;)

För mig började det med extremt kli i underlivet. Detta kom efter ett antal antibiotikakurer pga av urinvägsinfektioner och och en infektion i munnen som jag fick efter att jag dragit ut två tänder. Jag var då 17 gissar jag på och gick till ungdomsmottagningen. Där fick jag rådet att använda canesten vagitorier och salva. STORT misstag. Detta gjorde att jag fick enormt sköra slemhinnor och förvärrade bara svampen ännu mer när den kom tillbaka efter en vecka. Tillslut orkade jag inte mer och slutade med mina p piller, svampen försvann men kom tillbaka igen efter en menstruation. Jag gick då till läkaren som gav mig nån receptbelagd medicin, den hjälpte två veckor sen var det tillbaka igen.

Desperat som jag var satte jag mig och letade på nätet efter andra lösningar än medicin. Och hittade en som rekommenderade Grapefrukts kärnextrakt. Detta skulle tas tre gånger om dagen och svampen (symptomen kliande underliv) försvann efter två dagar. Men pga att detta extrakt smakade illa slutade jag och svampen kom igen efter två tre veckor. Då började även mina ögon att klia (vilket de även gjort förut med, men då kopplade jag inte inte ihop det med svampen). Så nu satte jag mig vi datorn igen och surfade runt. Det slutade med att jag nu äter kaprylsyra, Tranbärs tabletter och Grapefrukt extrakten i tablettform och svampen är borta igen (symptomen kliande i underlivet) och inget kli i ögonen. Nu hoppas jag på att det försvinner och att jag kan trappa ner på tabletterna om något halvår eller så!

Min fundering är nu, kan man ha candida med bara underlivs kli och kli i ögonen som symptom, och skall man testa att köra dieten tillsammans med tabletterna som jag tar eller skall jag se om tabletterna hjälper och om så inte är fallet gå över till dieten då?

Lycka till till alla där ute!

Du kan ju prova med dina tillskott först och sedan gå över till dieten, som du är inne på. Jag hade ingen effekt av kosttillskott men det är nog olika. För mig är det bara dieten som funkat och på köpet har jag blivit av med mina magproblem som vården sa var IBS och inget att göra åt. Jag har också provat vissa mediciner, ex vagitorier och det inte bra alls, fick också mycket sköra slemhinnor och diverse andra underlivsproblem. Fördelen med att använda kosten som medicin är ju att det inte blir sådana biverkningar.
  • Anonym (Svampen 2)

Hej

Kan Candida smitta? Typ från underliv till hud? Till annan person?

Hör det till Candida att få vita fläckar på huden?

• anti fungi
    Anonym (Svamp) skrev 2010-08-12 23:55:37 följande:
    När det gäller potatis så säger en del att det är ok att äta färskpotatis eftersom det innehåller mindre stärkelse än "gammal" potatis. Jag har anammat detta och äter det, blir något leds på quinoa, bulgur och coscos. Annars äter jag mycket grönsaker, fisk och kyckling. Vi har börja baka surdegsbröd själv, har hittat recept som ej innehåller socker, jäst eller mjöl. Annars är det riskakor som gäller.

Jag har hållit på med dieten sen den 16 juni och från början var det tufft, nu är jag så van och vet vad jag kan handla på affären. Dessutom har min omgivning blivit så van vid att jag inte kan äta normal mat så de brukar hålla koll på mig. Bjuder de på middag så kontrollerar de alltid att jag kan äta maten. Kommer dock att bo på hotell en del inom den närmsta tiden och det är jobbigt att behöva kontakta dem och begära "specialkost" till frukost.
    Anonym (Svamp) skrev 2010-08-12 23:55:37 följande:
    När det gäller potatis så säger en del att det är ok att äta färskpotatis eftersom det innehåller mindre stärkelse än "gammal" potatis. Jag har anammat detta och äter det, blir något leds på quinoa, bulgur och coscos. Annars äter jag mycket grönsaker, fisk och kyckling. Vi har börja baka surdegsbröd själv, har hittat recept som ej innehåller socker, jäst eller mjöl. Annars är det riskakor som gäller.

Jag har hållit på med dieten sen den 16 juni och från början var det tufft, nu är jag så van och vet vad jag kan handla på affären. Dessutom har min omgivning blivit så van vid att jag inte kan äta normal mat så de brukar hålla koll på mig. Bjuder de på middag så kontrollerar de alltid att jag kan äta maten. Kommer dock att bo på hotell en del inom den närmsta tiden och det är jobbigt att behöva kontakta dem och begära "specialkost" till frukost.
    Det där receptet på surdegsbröd utan socker, jäst eller mjöl blir man ju dö-sugen på, skulle du kunna dela med dig?

• nanahm
    Har haft fruktansvärda svampinfektioner i underlivet sen mitt barn föddes sommaren 2008. Var nu äntligen hos gynekolog efter att ha provat svampsalvor och slidpiller utan resultat. Fick brevsvar att jag har svamp och att jag ska ta den där fluoxonal (fast rätt stavat smile1.gif men vågar inte för biverkningarna är tex yrsel. Vet inte vilken typ av svamp det är eller om den kan ha något med mina andra problem att göra???

Har aldrig gått till läkare tidigare i mitt liv (nån enstaka gång då jag haft bihåleinflammation etc) och visste inte att vården var så totalt KASS!!! Vad gör man - hur vet jag hur mycket svampinfektionen har att göra med mina besvär?? Någon som känner igen sig
    Samma symtom när man är elöverkänslig kolla upp på www.feb.se
  • Anonym (Undrar)

Försöker blåsa liv i denna intressanta tråd!

Hur har det gått för er?

Själv har jag haft svamp på tungan till och från sen jag var gravid för ett år sen. Äter även mycket choklad som klart gör det värre.

På vc fick jag vichyvatten som tips vilket knappt hjälpte. Försöker jag undvika godis och choklad blir det bättre men är svårt då jag är en riktig sockergris. Måste man verkligen ha så strikt diet?

Funderar över om jag bara har detta på tunga eller i övriga kroppen också. Har upplevt ökad ångest senaste året och det är ju ungefär då jag fick det.

• Anonym (T)

Jag har inga problem av svamp ''därnere'', men på ryggen, bröstet och lite på halsen har jag bruna fläckar. Inte snyggt...

Svar på tråden Candida