• Quirall

30+ som väntar första barnet i början av 2011

Hej!!

Är en tjej på 30 som nyligen fått det efterlängtade plusset på stickan, jag är med i en del trådar redan, men känner att jag vill ha en tråd med folk i mer liknande situation som mig. Vi fick plus på fjärde försöket och nu väntar vi såå på att magen skall växa, konstiga cravings skall komma och allt vad en graviditet innebär, sitter just nu och mår lite illa och försöker påminna mig själv om att det är det jag har väntat på hehe

Hoppas det finns fler som vill vara med i den här tråden!

Gravid BF-Lista Baby

Quirall BF 5/3 -11

• Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011
  • Schkrutteplutt

Tusen tack Sensa och Rundabullar för välkomnandet :)

Ser att fler är förkylda eller på väg. Sitter och hoppas för fullt att den lilla förkylning som känns som om den är på väg att bryta ut håller sig på denna nivå och sen försvinner. Hade lunginflammation första veckorna av graviditeten så vill inte bli sjuk igen...

Krya på er alla! :)

• Sensa

Kalaspuffan; grattis till ett bra resultat :)

Hejåhå; det var väl inte så dåligt? FVP rekommenderas väl först vid ett resultat på 1:200?

Vad menas med något förhöjt värde för din ålder?
    Jag är också 31 och gör KUB-UL nästa torsdag.

Skall bli så kul att se lite mer ingående :)

Nu är det nattjobb i två nätter som gäller, bara att bita ihop!

• Kattflickan

Grattis Kalaspuffan! Det var ju ett superresultat.

Jag tycker du kan känna dig nöjd Hejåhå, som sagt det är väl under 1/200 som man rekommenderas att gå vidare. Jag kommer vara nöjd om jag får över det. 

Rundabullar: Ja, vi får ta lite klätterrep, kilar och karbiner och en korg och fixa en egen babysäng Vi skulle ju kunna hänga den i taket tillomed.

Millan 

• Quirall

Hmm nu blir jag lite tveksam, jag hade bestämt mig för att inte göra kub/nupp, men sen när man ser att det är så många som gör det så börjar jag känna att jag kanske skulle gjort det ändå.. Bm nämde det inte ens på inskrivningen, tror de kör strikt med att det bara är de som är över 35 som blir erbjudna det här. men jaja det är väl i princip försent att göra det nu iaf så jag får bara se fram emot vanliga UL istället, skall ringa nästa vecka och boka tid.

• Rundabullar
    Quirall skrev 2010-09-02 09:11:14 följande:
    Hmm nu blir jag lite tveksam, jag hade bestämt mig för att inte göra kub/nupp, men sen när man ser att det är så många som gör det så börjar jag känna att jag kanske skulle gjort det ändå.. Bm nämde det inte ens på inskrivningen, tror de kör strikt med att det bara är de som är över 35 som blir erbjudna det här. men jaja det är väl i princip försent att göra det nu iaf så jag får bara se fram emot vanliga UL istället, skall ringa nästa vecka och boka tid.
    Där jag bor i Finland är bb och mödravården så liten så de får inte göra det där, vilket betyder att folk reser 4 timmar enkel väg om de vill göra det. Över 35 erbjuds att göra det gratis, men de måste resa ändå. Ibland finns det vikarierande gynekolog på orten som kan göra, men det är sällan. Där är det inte så vanligt att man gör kub.

Nu bor jag i Belgien och på kliniken jag ska gå så ingår NUP, därför gör vi den undersökningen. De gör KUB bara om de ser nåt på NUP. Så några KUB-siffror tror jag inte att vi kommer att få, så länge allt ser ok ut. 

Jag skulle inte göra NUP/kub annars, men min sambo vill väldigt gärna göra, så nu gör vi NUP eftersom det ingår.
  • Hejåhå
    Sensa skrev 2010-09-01 21:33:33 följande:
    Hejåhå; det var väl inte så dåligt? FVP rekommenderas väl först vid ett resultat på 1:200?

Vad menas med något förhöjt värde för din ålder?
    Jag är också 31 och gör KUB-UL nästa torsdag.
    Nej, det är ganska bra värden ändå, men det är nu när man läser på FL om andra som fått väldigt höga siffror trots samma ålder och nackspalt (1:10.000 osv) som man börjar fundera.

Risken ökar ju i takt med åldern och för åldern 31 har risken 1:500.
    I kuben så vägs ålder, hormoner och nackspalten in och för mig gav det siffran 1:405, dvs lite högre risk än mot bara min ålder. BM sa att det var mina hormoner som påverkade resultatet mest negativt och nu i efterhand funderar jag på om det beror på att jag tog testet cirka 10 dagar innan UL och om det kan ha påverkat.
    BF 9/3-2011
  • Kattflickan
    Hejåhå skrev 2010-09-02 10:22:59 följande:
    Nej, det är ganska bra värden ändå, men det är nu när man läser på FL om andra som fått väldigt höga siffror trots samma ålder och nackspalt (1:10.000 osv) som man börjar fundera.

Risken ökar ju i takt med åldern och för åldern 31 har risken 1:500.
    I kuben så vägs ålder, hormoner och nackspalten in och för mig gav det siffran 1:405, dvs lite högre risk än mot bara min ålder. BM sa att det var mina hormoner som påverkade resultatet mest negativt och nu i efterhand funderar jag på om det beror på att jag tog testet cirka 10 dagar innan UL och om det kan ha påverkat.
    Påverkar det hur lång tid det är mellan blodtest och ultraljudet? För min del kommer det vara typ 3 veckor emellan.  Jag tog blodprovet när jag var i vecka 9+4 och ska på ultraljudet i vecka 12+5.

Det är inte så hejåhå att du gjort IVF? För då har läst att blodprovet kan påverkas negativt. Min syster är 41 och har gjort IVF och är gravid och en vecka före mig i graviditeten, jättekul tycker jag, hon har försökt i 3 år nu. Hon gjorde ultraljudet för kuben häromdan och ska träffa en läkare och få reda på resultaten snart. Men hon har blivit förvarnad om att just blodprovet kan påverkas negativt av hormonerna hon tog vid IVF'en.

Om jag vore du hejåhå skulle jag inte oroa mig, ditt resultat var ok!

Millan 
  • Hejåhå

Millan75: Nej jag har inte gjort IVF.

De två hormonhalter som mäts ökar resp. minskar i takt med graviditeteten. Kollar man på normalvärde vs Downs syndrom-värden så är det inte mycket som skiljer.

Jag vet inte om man tar det i beaktning i beräkningsformeln vilken dag man tog provet i förhållande till UL. Det borde man ju göra, men jag funderar lite om det kan ha haft inverkan om man nu inte gör det.
    Du får gärna fråga när du är där och får provsvaren. När ska du dit på UL?

BF 9/3-2011
  • Kattflickan

Hej,

Jag ska på UL om precis en vecka. Jag frågar då om tiden mellan blodprov och ultraljudet det kan spela in på resultaten. Jag tog blodprovet då jag var på inskrivningen. 

Ser fram emot nästa vecka då jag går in i vecka 13 och missfallsrisken ska minska! Förhoppningsvis har jag blivit frisk då från den här förkylningen också.  

Är det nån fler än jag som tycker att symptomen minskat lite? Tycker inte att brösten ömmar lika mycket längre. Har även mindre molvärk.

Millan 

• Hejåhå
    Kattflickan skrev 2010-09-02 12:35:29 följande:
    Hej,

Jag ska på UL om precis en vecka. Jag frågar då om tiden mellan blodprov och ultraljudet det kan spela in på resultaten. Jag tog blodprovet då jag var på inskrivningen. 

Ser fram emot nästa vecka då jag går in i vecka 13 och missfallsrisken ska minska! Förhoppningsvis har jag blivit frisk då från den här förkylningen också.  

Är det nån fler än jag som tycker att symptomen minskat lite? Tycker inte att brösten ömmar lika mycket längre. Har även mindre molvärk.

Millan 
    Tack! Jag vill inte verka helt nojjig och ringa dit och fråga, nu var ju resultatet rätt hyfsat ändå och det är ju det man kommer få höra.

Jag gick in i v 14 idag och sedan ungefär en vecka har jag känt mig ganska ogravid. Jag mår inte så illa längre och det känns faktiskt som att magen inte är lika svullen.
    De enda tecknen jag har kvar är pinkeriet om nätterna och tröttheten och båda har man man börjat vänja sig vid.
    BF 9/3-2011
Svar på tråden 30+ som väntar första barnet i början av 2011