Quirall skrev 2010-09-02 09:11:14 följande:
Hmm nu blir jag lite tveksam, jag hade bestämt mig för att inte göra kub/nupp, men sen när man ser att det är så många som gör det så börjar jag känna att jag kanske skulle gjort det ändå.. Bm nämde det inte ens på inskrivningen, tror de kör strikt med att det bara är de som är över 35 som blir erbjudna det här. men jaja det är väl i princip försent att göra det nu iaf så jag får bara se fram emot vanliga UL istället, skall ringa nästa vecka och boka tid.
Där jag bor i Finland är bb och mödravården så liten så de får inte göra det där, vilket betyder att folk reser 4 timmar enkel väg om de vill göra det. Över 35 erbjuds att göra det gratis, men de måste resa ändå. Ibland finns det vikarierande gynekolog på orten som kan göra, men det är sällan. Där är det inte så vanligt att man gör kub.
Nu bor jag i Belgien och på kliniken jag ska gå så ingår NUP, därför gör vi den undersökningen. De gör KUB bara om de ser nåt på NUP. Så några KUB-siffror tror jag inte att vi kommer att få, så länge allt ser ok ut. 
Jag skulle inte göra NUP/kub annars, men min sambo vill väldigt gärna göra, så nu gör vi NUP eftersom det ingår.