• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • Jossan90
    bakeacake skrev 2010-06-29 19:59:37 följande:
    Nä, du söker en undersköterske tjänst, får du jobbet och anställs så blir du ju undersköterska..
    men jag har fått ett jobb och det fick jag innan jag gick ut skolan. hur ska jag då göra?
  • Lattemorsa
    Jossan90 skrev 2010-06-29 20:01:54 följande:
    men jag har fått ett jobb och det fick jag innan jag gick ut skolan. hur ska jag då göra?
    Kontakta arbetsgivaren och förklara läget.
    ☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Ljuvliga dotter E - född 091208 ♥ ¸.?°´¯) ♥°☆
  • Jossan90
    Lattemorsa skrev 2010-06-29 20:02:38 följande:
    Kontakta arbetsgivaren och förklara läget.
    ok ska göra det.
  • krakel

Men är det ingen lärare som sagt nått då.. verkar ju superkonstigt att låta elever sluta en utbildning som man inte avslutat och då heller inte får jobba som... det är ju en lönefråga om du är usk eller vårdbitr... sen är det ju inte så lätt att få jobb om man inte är behörig till ett jobb finns ju nästintill inga vårdbiträdes jobb....

Jag utb mig till USK på vuxennivå så jag har inga tips att komma med

• Jossan90
    krakel skrev 2010-06-29 20:05:19 följande:
    Men är det ingen lärare som sagt nått då.. verkar ju superkonstigt att låta elever sluta en utbildning som man inte avslutat och då heller inte får jobba som... det är ju en lönefråga om du är usk eller vårdbitr... sen är det ju inte så lätt att få jobb om man inte är behörig till ett jobb finns ju nästintill inga vårdbiträdes jobb....

Jag utb mig till USK på vuxennivå så jag har inga tips att komma med
    nej lärarna sa inget, ja det är det jag också har tänkt på ang lönen, jag har gått 3 år för att utbilda mig till usk och då begär jag också att jag ska ha högre lön än vad ett vårdbiträde får.
  • Lattemorsa
    krakel skrev 2010-06-29 20:05:19 följande:
    Men är det ingen lärare som sagt nått då.. verkar ju superkonstigt att låta elever sluta en utbildning som man inte avslutat och då heller inte får jobba som... 
    Vadå "låta" eleverna sluta..etc.. ?

Man har väl på sitt eget ansvar att klara den utbildning man företar sig?
  • Lattemorsa
    Jossan90 skrev 2010-06-29 20:08:23 följande:
    nej lärarna sa inget, ja det är det jag också har tänkt på ang lönen, jag har gått 3 år för att utbilda mig till usk och då begär jag också att jag ska ha högre lön än vad ett vårdbiträde får.
    Fast har du inte kompetens för att jobba som usk så kan du inte bli usk och då har du rimligtvis heller ingen rätt till högre lön än ett biträde.

Dina 3 år är inte bortkastade, du får väl läsa upp ett G i de specifika ämnen du inte fixade, skaffa dig fullständig gymnasiekompetens och sedan söka jobb som usk?
  • bakeacake
    Jossan90 skrev 2010-06-29 20:08:23 följande:
    Ja de ska du ha, om det är en tjänst som undersköterska du har. Annars får du söka nytt jobb om det inte passar sig. Men självklart ska du ju höra med chefen..
  • bakeacake
    Lattemorsa skrev 2010-06-29 20:11:31 följande:
    Fast har du inte kompetens för att jobba som usk så kan du inte bli usk och då har du rimligtvis heller ingen rätt till högre lön än ett biträde.

Dina 3 år är inte bortkastade, du får väl läsa upp ett G i de specifika ämnen du inte fixade, skaffa dig fullständig gymnasiekompetens och sedan söka jobb som usk?
    ☆°♥ (¯`°•.¸ ♥ Ljuvliga dotter E - född 091208 ♥ ¸.•°´¯) ♥°☆
    Fast man behöver ju bar 1350 poäng i omvårdnads kurser för att vara behörig att söka jobb som USK..
  • krakel

ja det är sant men jag menar att man kanske ska tala om för eleven i fråg att man inte "klarat av" utb eller menar du att man kan söka jobb och sen få ett uskjobb fast man inte är "behörig" ..

eller man kanske söker jobbet och hoppas de ska ha förbiseende på att man har IG vilken man självklart har sig själv att skylla....?

Som sagt jag sökte min USK utb eftergymnasialt och är usk på så vis...

Svar på tråden Undersköterska