• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • Nathalie009
    Sharleene skrev 2010-09-05 17:32:48 följande:
    Men jag har inte snackat om gymnastik eller dylikt så där blandar du nog ihop mig med någon annans inlägg.
    Det jag sa är att man har De "fasta ämnena" som du även klistrade in. Sedan har man också de valbara kurserha som spelar stor roll. Nu vet jag att det finns olika valbara kurser runt om i landet alla har inte samma utbud. Men här till exempel ser arbetsgivarna gärna att jag läst den valbara kursen sjukhusvård för att få jobba på sjukhus. Vill jag jobba på äldreboenden som har mycket patienter med demens vill de även att jag läst social omvårdnad samt demensomsorg.
    Om jag då läst dessa kurser som är valbara men kuggade då är det inte alls säkert att jag blir anställd som uska, utan även dessa valbara kurser påverkar poängen på kursen samt behörigheten till olika sorters områden inom vården.
    ja och jag sa ju att JAG måste ha godkännt i alla ämnen jag läser nu sammanlagt 1350 även de valbara kurserna, om jag itne får godkän t i det är jag ju såklart inte undersköterska. Men om jag blir godkänd i allt så är jag det.

däremot har jag inte betyg i matte, engelska, osv.
    People are strange.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:30:51 följande:
    och hur kom vi in på gymnasiekompetens? Det står det ingenting om på alla undersköterska utbildningar som finns runt om i hela sverige via komvux. jag har pratat med studievägledare och mina lärare och jag blir undersköterska när jag är klar och har minst G i allt såklart.
    Därför att man i regel anställer folk som har lägst gymnasiekompetens så gör vi i norrbotten iaf.. och undersköterskekompetens ligger på gymnasienivå.
  • Sharleene

Alltså det verkar vara olika från komun till komun här om jag tolkat rätt.

Här är det så att ens få läsa omvårdnadsprogrammet måste du ha godkänt i svenska,matte,engelska osv
    men på grundskolenivå? Alltså när du är 15-16 och ska sluta högstadiet får man ju göra prov och se om man får G. Och det är basämnena där man måste ha godkänt i, sedan är det fritt fram att läsa på gymnasiet/omvårdnadsprogrammet. Eller så läser man det på komvux. Dock är jag osäker på om man på gymnasiet här även läser basämnena fast på gymnasienivå och där även måste ha godkänt utöver omvårdnadsproogrammen.

• Nathalie009

Precis för att läsa Omvårdnadsprogrammet som jag nu läser ska man ju ha betyg från grundskolan.  Det har jag ju såklart. Men inte från gymnasie. eller ja ajg har väl godkänt i svenska A  o sammhällskunskap A men dom betygen lär jag inte behöva iaf..

People are strange.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:34:44 följande:
    Det var det absolut konstigaste jag hört. här finns barnskötare utbildning också som är på ett år där e d inga grundämnen i inte. Och dessa utbildningar är just till för de som ej gåt gymnasie. aja konstigt i eran kommun då men jag vet minst 5 kommuner där det är som här.
    Ja de varrierar säkert men här måste man ha minst gymnasiekompetens och godkänt i grundämnena, därefter om du valt att läsa någon yrkesinriktning eller inte de är ju en annan femma.

Kanske inte är så konstigt, jag som arbetsgivare skulle aldrig anställa någon som inte klarat av baskurserna i skolan, tycker de är givet att man har studerat svenska, matte och eng. Vet inte exakt hur utbudet av grundkurserna ser ut på komvux(här) i jämförelse till gymnasium. 

Men absolut de måste du, de elever läser även in dom poängen(grundämnena) under sina 1,5 års studier dom läser yrkesämnena).
  • Vi 2 blir 3
    Sharleene skrev 2010-09-05 17:37:16 följande:
    Alltså det verkar vara olika från komun till komun här om jag tolkat rätt.

Här är det så att ens få läsa omvårdnadsprogrammet måste du ha godkänt i svenska,matte,engelska osv
    men på grundskolenivå? Alltså när du är 15-16 och ska sluta högstadiet får man ju göra prov och se om man får G. Och det är basämnena där man måste ha godkänt i, sedan är det fritt fram att läsa på gymnasiet/omvårdnadsprogrammet. Eller så läser man det på komvux. Dock är jag osäker på om man på gymnasiet här även läser basämnena fast på gymnasienivå och där även måste ha godkänt utöver omvårdnadsproogrammen.
    Ja så är de i våran kommun och runt om i länet. basämnena godkänt som lägst på gymnasienivå. Därefter är de frittfram att läsa yrkesinriktningen.
  • Nathalie009
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 17:39:33 följande:
    Ja de varrierar säkert men här måste man ha minst gymnasiekompetens och godkänt i grundämnena, därefter om du valt att läsa någon yrkesinriktning eller inte de är ju en annan femma.

Kanske inte är så konstigt, jag som arbetsgivare skulle aldrig anställa någon som inte klarat av baskurserna i skolan, tycker de är givet att man har studerat svenska, matte och eng. Vet inte exakt hur utbudet av grundkurserna ser ut på komvux(här) i jämförelse till gymnasium. 

Men absolut de måste du, de elever läser även in dom poängen(grundämnena) under sina 1,5 års studier dom läser yrkesämnena).
    fast baserna i skolan räknas ju även in som grundskola? Jag är ganska förvånad faktrsikt, jag har aldrig hört talas om att komvux lägger ut sådana kurser för dom som redan har gymnasiebetyg. Jag kom knappt in på kursen för dom prioriterade inte mig pga av att jag hade 2 betyg från gymnasiet. Dom som inte hade betyg alls får förtur. Tog mig 2 år att komma in nu på Omvårdnadsprogrammet.

nu ska jag endå läsa upp mian betyg sen såsom matte, engelska osv bara för jag ev vill plugga till ssk senare.. Men enligt mina lärare så är jag undersköterska efter att ha läst dessa 1350 p.
    People are strange.
  • Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:35:59 följande:
    ja och jag sa ju att JAG måste ha godkännt i alla ämnen jag läser nu sammanlagt 1350 även de valbara kurserna, om jag itne får godkän t i det är jag ju såklart inte undersköterska. Men om jag blir godkänd i allt så är jag det.

däremot har jag inte betyg i matte, engelska, osv.
    ja och det är ju det jag sagt hela tiden, matte och gympa t.ex är inte relevant för omvårdnadsprogrammet. tror vi snacka om varandra där Får återkomma senare för nu segar fl något fruktansvärt tar 4 minuter att ladda om en sida gaaaaah!
  • Nathalie009

de enda du måste ha här för att söka in till omvårdnad är Grundskola betyg, samt svenska som modersmål om inte, svenska A.

People are strange.
  • Nathalie009
    Sharleene skrev 2010-09-05 17:44:36 följande:
    ja och det är ju det jag sagt hela tiden, matte och gympa t.ex är inte relevant för omvårdnadsprogrammet. tror vi snacka om varandra där Får återkomma senare för nu segar fl något fruktansvärt tar 4 minuter att ladda om en sida gaaaaah!
    jo men det var ngn annan som sa det =)
    People are strange.
Svar på tråden Undersköterska