Undersköterska
Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(
Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(
Alltså det verkar vara olika från komun till komun här om jag tolkat rätt.
Här är det så att ens få läsa omvårdnadsprogrammet måste du ha godkänt i svenska,matte,engelska osv
men på grundskolenivå? Alltså när du är 15-16 och ska sluta högstadiet får man ju göra prov och se om man får G. Och det är basämnena där man måste ha godkänt i, sedan är det fritt fram att läsa på gymnasiet/omvårdnadsprogrammet. Eller så läser man det på komvux. Dock är jag osäker på om man på gymnasiet här även läser basämnena fast på gymnasienivå och där även måste ha godkänt utöver omvårdnadsproogrammen.
Precis för att läsa Omvårdnadsprogrammet som jag nu läser ska man ju ha betyg från grundskolan. Det har jag ju såklart. Men inte från gymnasie. eller ja ajg har väl godkänt i svenska A o sammhällskunskap A men dom betygen lär jag inte behöva iaf..
de enda du måste ha här för att söka in till omvårdnad är Grundskola betyg, samt svenska som modersmål om inte, svenska A.