• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • AnnaVe

Så bra för dig då. Jag hade dock aldrgi anställt någon med IGn från omvårdnadsprogrammet som usk.

• Vi 2 blir 3
    AnnaVe skrev 2010-09-04 23:38:16 följande:
    Så bra för dig då. Jag hade dock aldrgi anställt någon med IGn från omvårdnadsprogrammet som usk.
    Det var min tanke också, vet att varken kommun eller landsting gör de iaf, där är dom oerhörd stränga iaf här.

Skulle vara intressant att höra vart TS fått sin anställning, privat vårdföretag?
  • kakmamman
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-04 23:42:18 följande:
    Det var min tanke också, vet att varken kommun eller landsting gör de iaf, där är dom oerhörd stränga iaf här.

Skulle vara intressant att höra vart TS fått sin anställning, privat vårdföretag?
    hur tänker då dom som anställer folk som inte ens har någon undersköterskeutbildning, till att bli undersköterska.
    här sitter man och kämpar med en utbildning, och är absolut inte garanterad G i varenda ämne..och om jag skulle få IG i ett ämne, så ska inte det behöva hindra mig från mitt yrke..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Vi 2 blir 3
    kakmamman skrev 2010-09-04 23:45:32 följande:
    hur tänker då dom som anställer folk som inte ens har någon undersköterskeutbildning, till att bli undersköterska.
    här sitter man och kämpar med en utbildning, och är absolut inte garanterad G i varenda ämne..och om jag skulle få IG i ett ämne, så ska inte det behöva hindra mig från mitt yrke..
    Har du inte klarat utbildning ska du givetvis inte arbeta med den, skulle du vilja ha exempelvis en polis, sjuksköterska eller läkare med icke godkänd kompetens att utföra ett arbete? Eller en som missade lite poäng -  elektriker att byta ut dina elledningar?

Nu får du nog tänka om, givetvis har man inte godkänt i ämnena så är man inte kompetent nog att utföra arbetet. Det säger ju sig självt!
  • AnnaVe

ts har säkert fått jobb på äldreboende eller nåt liknande. på sjukhus måste man ha godkänd utbildning medans man inom äldrevården (äldreboende & hemtjänst) inte ens behöver en omvårdnadsutbildning.

• Vi 2 blir 3
    AnnaVe skrev 2010-09-04 23:51:01 följande:
    ts har säkert fått jobb på äldreboende eller nåt liknande. på sjukhus måste man ha godkänd utbildning medans man inom äldrevården (äldreboende & hemtjänst) inte ens behöver en omvårdnadsutbildning.
    Troligtvis...  hemskt även de att de inte ställs högre kompetenskrav inom äldreomsorgen.
  • Sharleene
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-04 23:48:10 följande:
    Har du inte klarat utbildning ska du givetvis inte arbeta med den, skulle du vilja ha exempelvis en polis, sjuksköterska eller läkare med icke godkänd kompetens att utföra ett arbete? Eller en som missade lite poäng -  elektriker att byta ut dina elledningar?

Nu får du nog tänka om, givetvis har man inte godkänt i ämnena så är man inte kompetent nog att utföra arbetet. Det säger ju sig självt!
    Kan hålla med.
    Inte för att trampa någon på tårna men det man kan bli lite sur över vad gäller vikariat att man på olika håll anställer folk utan utbildning eller icke färdig utbildning.
    Många kanske tror äsch omvårdnad är väl inte så svårt, men jo fi 17 vad mycket man måste tä'nka på både före,under och efter ett toa besök till exempel. Det kan vara skit jobbigt särskillt i början av karriären.
    Man är ju inte van att tänka i tre steg över varje handling man gör.
  • kakmamman
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-04 23:48:10 följande:

sa inte TS att hon fått underkänt i vissa ämnen??
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Vi 2 blir 3
    Sharleene skrev 2010-09-05 00:02:45 följande:
    Kan hålla med.
    Inte för att trampa någon på tårna men det man kan bli lite sur över vad gäller vikariat att man på olika håll anställer folk utan utbildning eller icke färdig utbildning.
    Många kanske tror äsch omvårdnad är väl inte så svårt, men jo fi 17 vad mycket man måste tä'nka på både före,under och efter ett toa besök till exempel. Det kan vara skit jobbigt särskillt i början av karriären.
    Man är ju inte van att tänka i tre steg över varje handling man gör.
    Precis, och sen är de väldigt mycket medicinskt också du ska kunna utföra som defintivit en outbildad inte får göra.
  • Vi 2 blir 3
    kakmamman skrev 2010-09-05 00:52:55 följande:
    sa inte TS att hon fått underkänt i vissa ämnen??
    Precis vad jag skrev. Har man underkänt oavsett om de är omvårdnadsämnena eller grundämnena så har man inte klarat sin utbildning i detta fall gymnasieutbildning.

Det säger väll sig självt, har man underkänt i ett/flera ämnen är man inte klar utbildningen, då får man plugga upp ämnena till lägst godkänt.
Svar på tråden Undersköterska