• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:24:55 följande:
    däremot SJUKSKÖTERSKOR MÅSTE ha läst gymnasie och ha bra betyg för att ens komma in på den linjen. men det är ju också på en helt annan nivå.
    Vart kom vi in på sjuksköterska någonstans? För att överhuvudtaget få ett gymnasiebetyg (oavsett program/inriktning) måste du givetvis ha ett fullbordat gymnasiebetyg alternativt komvux.
  • Nathalie009
    Sharleene skrev 2010-09-05 17:26:04 följande:
    Nej usk utbildningen är ju en gymnasie utbildning och då har man inte ämnen som matte,engelska och svenska.
    aja hursom helst blir man ju undersköterska efter att ha läst dessa 1350 p.
    People are strange.
  • Nathalie009
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 17:29:07 följande:
    Vart kom vi in på sjuksköterska någonstans? För att överhuvudtaget få ett gymnasiebetyg (oavsett program/inriktning) måste du givetvis ha ett fullbordat gymnasiebetyg alternativt komvux.
    och hur kom vi in på gymnasiekompetens? Det står det ingenting om på alla undersköterska utbildningar som finns runt om i hela sverige via komvux. jag har pratat med studievägledare och mina lärare och jag blir undersköterska när jag är klar och har minst G i allt såklart.
    People are strange.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:27:54 följande:
    jo aboslut, men det är fortf inte gymnastik, religion, matte osv. några valbara kurser finns det absolut och för att bli undersköterksa måste du få dessa 1350 poäng men jag kommer inte ha nått betyg i matte tex.
    I våran kommun är de så iaf.. vi släpper inte iväg någon som inte kan skriva eller räkna (exempel) på en yrkeslinje. Så där måste du ha läst grundämnena innan.
  • Lillen689

Jag är utbildad undersköterska och gick ut omvårdnad 2008 och hade IG i matte och engelska och idrott och blev ändå USKa, bara du har godkänt i alla omvårdnads ämnena så blir du färdig USK.

• Vi 2 blir 3
    Lillen689 skrev 2010-09-05 17:31:16 följande:
    Jag är utbildad undersköterska och gick ut omvårdnad 2008 och hade IG i matte och engelska och idrott och blev ändå USKa, bara du har godkänt i alla omvårdnads ämnena så blir du färdig USK.
    Det är upp till varje arbetsgivare huruvida du blir anställd som det eller inte. Inom kommunal och landsting i norrbotten blir du inte anställd såvida du inte har fullbordade betyg vare sig de gäller grundämnena eller yrkesämnena.
  • Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:27:54 följande:
    jo aboslut, men det är fortf inte gymnastik, religion, matte osv. några valbara kurser finns det absolut och för att bli undersköterksa måste du få dessa 1350 poäng men jag kommer inte ha nått betyg i matte tex.
    Men jag har inte snackat om gymnastik eller dylikt så där blandar du nog ihop mig med någon annans inlägg.
    Det jag sa är att man har De "fasta ämnena" som du även klistrade in. Sedan har man också de valbara kurserha som spelar stor roll. Nu vet jag att det finns olika valbara kurser runt om i landet alla har inte samma utbud. Men här till exempel ser arbetsgivarna gärna att jag läst den valbara kursen sjukhusvård för att få jobba på sjukhus. Vill jag jobba på äldreboenden som har mycket patienter med demens vill de även att jag läst social omvårdnad samt demensomsorg.
    Om jag då läst dessa kurser som är valbara men kuggade då är det inte alls säkert att jag blir anställd som uska, utan även dessa valbara kurser påverkar poängen på kursen samt behörigheten till olika sorters områden inom vården.
  • Nathalie009
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 17:31:00 följande:
    I våran kommun är de så iaf.. vi släpper inte iväg någon som inte kan skriva eller räkna (exempel) på en yrkeslinje. Så där måste du ha läst grundämnena innan.
    Det var det absolut konstigaste jag hört. här finns barnskötare utbildning också som är på ett år där e d inga grundämnen i inte. Och dessa utbildningar är just till för de som ej gåt gymnasie. aja konstigt i eran kommun då men jag vet minst 5 kommuner där det är som här.
    People are strange.
Svar på tråden Undersköterska