• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • kakmamman
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 09:31:50 följande:
    Precis vad jag skrev. Har man underkänt oavsett om de är omvårdnadsämnena eller grundämnena så har man inte klarat sin utbildning i detta fall gymnasieutbildning.

Det säger väll sig självt, har man underkänt i ett/flera ämnen är man inte klar utbildningen, då får man plugga upp ämnena till lägst godkänt.
    När jag gick ut gymnasiet hade jag underkänt i t.ex data.. men det hindrar inte mig från att vara en godkänd barnskötare (som jag då läste)..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kimsi
    AnnaVe skrev 2010-09-04 23:51:01 följande:
    ts har säkert fått jobb på äldreboende eller nåt liknande. på sjukhus måste man ha godkänd utbildning medans man inom äldrevården (äldreboende & hemtjänst) inte ens behöver en omvårdnadsutbildning.
    Det där skilljer kraftigt från kommun till kommun, hos oss anställs ingen som saknar utbildning. Och har du ett ig klassas inte utbildningen som giltig. Skrämmande att höra vad det slarvas i andra kommuner!!
  • AnnaVe
    kakmamman skrev 2010-09-05 00:52:55 följande:
    sa inte TS att hon fått underkänt i vissa ämnen??
    Jo hatt hon hade några IG.
  • Sharleene
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 09:30:11 följande:
    Precis, och sen är de väldigt mycket medicinskt också du ska kunna utföra som defintivit en outbildad inte får göra.
    Den tanken har ju slagit mig med, visserligen då man bir delegerad att ge medicin till en vårdtagare så går ju alltid den som delegerar igenom alla mediciner. Hur de ska ges, var,när och hur osv. Men sedan krävs det ju också en viss kunskap innan det. Och har man då fått IG på medicin grundkurs till exempel då klingar det inte så bra.
    Alltså ok om man fårr ig på etik och livsfrågor eller liknande, men just allt som har med omvårdnaden är ju superviktig.
  • AnnaVe
    Sharleene skrev 2010-09-05 13:29:32 följande:
    Den tanken har ju slagit mig med, visserligen då man bir delegerad att ge medicin till en vårdtagare så går ju alltid den som delegerar igenom alla mediciner. Hur de ska ges, var,när och hur osv. Men sedan krävs det ju också en viss kunskap innan det. Och har man då fått IG på medicin grundkurs till exempel då klingar det inte så bra.
    Alltså ok om man fårr ig på etik och livsfrågor eller liknande, men just allt som har med omvårdnaden är ju superviktig.
    Nuhade inte ts fått IG i nåt omvårdnadsämne men hon har ju ändå inte slutför 3 års gymnasiestudier på omvårdnadsprogrammet.
  • Sharleene
    AnnaVe skrev 2010-09-05 13:32:23 följande:
    Nuhade inte ts fått IG i nåt omvårdnadsämne men hon har ju ändå inte slutför 3 års gymnasiestudier på omvårdnadsprogrammet.
    Hmm 3 år, men när jag läste var omvårdnadsprogrammet bara på 18 månader.
  • AnnaVe
    Sharleene skrev 2010-09-05 13:35:38 följande:
    Hmm 3 år, men när jag läste var omvårdnadsprogrammet bara på 18 månader.
    Inte på gymnasiet som ts läst. På komvux är det på mellan 1 år och 1,5 år.
  • Sharleene
    AnnaVe skrev 2010-09-05 13:36:39 följande:
    Inte på gymnasiet som ts läst. På komvux är det på mellan 1 år och 1,5 år.
    aha det var gymnasiet alltså, förklarar saken.
    Men nja jag tycker nog att man ska ha alla ämnen godkända.
  • Vi 2 blir 3
    Sharleene skrev 2010-09-05 13:29:32 följande:
    ja och deligering på medicin är ju inte de svåraste i regel har vårdtagarna/patienterna dosett eller apo-dos. Men stomi, byta KAD(kateter), sår omläggningar, utföra palliativ vård etc. De får inte våra vårdbiträden göra - oavsett om de skulle vilja bli deligerade eller inte.

I våran kommun måste du vara utbildad och de är = godkänd i ALLA ämnen. Annars har du ju inte slutfört en utbildning, säger ju sig självt. Men kanske privata företag inom ex. personlig assistans och numera hemtjänsten(som får privatsieras) kanske slirar lite på detta. Och de är hemskt!
  • AnnaVe
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 13:44:24 följande:
    ja och deligering på medicin är ju inte de svåraste i regel har vårdtagarna/patienterna dosett eller apo-dos. Men stomi, byta KAD(kateter), sår omläggningar, utföra palliativ vård etc. De får inte våra vårdbiträden göra - oavsett om de skulle vilja bli deligerade eller inte.

I våran kommun måste du vara utbildad och de är = godkänd i ALLA ämnen. Annars har du ju inte slutfört en utbildning, säger ju sig självt. Men kanske privata företag inom ex. personlig assistans och numera hemtjänsten(som får privatsieras) kanske slirar lite på detta. Och de är hemskt!
Svar på tråden Undersköterska