• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • Nathalie009

Så du menar att jag som läser in dessa ämenen på komvux för att bli just undersköterksa endå inte blir undersköterska för ajg inte har betyg i gymnastik och tex matte? ... det är fel för jag blir undersköterska.

People are strange.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:18:09 följande:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                         50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                     150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

Dom ämnena var hon ju godkänd i, samma ämnen jag läser, sen några valbara också, och då äre jag utbildad undersköterska!!!! ja läser ingen matte tex.
    Då antar jagatt du läst på gymnasiet sedan tidigare?
  • Nathalie009
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 17:21:06 följande:
    Då antar jagatt du läst på gymnasiet sedan tidigare?
    Nej eftersom att det programmet är på gymnasienivå, man ska inte ha läst gymnasiet tidigare. Jag har inga gymnasie betyg, och jag läser till undersköterska på komvux och enlit alla mina lärare som sköter hela utbildningen som är ordnad via kommunen så ja då blir man undersköterska.
    People are strange.
  • Nathalie009

Yrkesutbilding heter det på alla komvux och finns i hela landet och är detsamma.

People are strange.
  • Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:18:09 följande:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                         50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                     150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

Dom ämnena var hon ju godkänd i, samma ämnen jag läser, sen några valbara också, och då äre jag utbildad undersköterska!!!! ja läser ingen matte tex.
    Ja och sedan väger VALBARA kurser in också, även dessa har betydelse.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:22:48 följande:
    Nej eftersom att det programmet är på gymnasienivå, man ska inte ha läst gymnasiet tidigare. Jag har inga gymnasie betyg, och jag läser till undersköterska på komvux och enlit alla mina lärare som sköter hela utbildningen som är ordnad via kommunen så ja då blir man undersköterska.
    Ja och för att ha gymnasiekompetens så måste du ju givetvis läsa grundämnena inte enbart yrkesämnena.
    Det är en förutsättning för att du ska få läsa yrkesämnena - så är de i övriga kommuner iaf.

Dvs att man läser svenska, engelska, matte och allt vad nu som ingår. Det tillhör ju allmänbildningen också att kunna de elementärakunskaperna i dagens samhälle.
  • Nathalie009

däremot SJUKSKÖTERSKOR MÅSTE ha läst gymnasie och ha bra betyg för att ens komma in på den linjen. men det är ju också på en helt annan nivå.

People are strange.
  • Sharleene
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:20:35 följande:
    Så du menar att jag som läser in dessa ämenen på komvux för att bli just undersköterksa endå inte blir undersköterska för ajg inte har betyg i gymnastik och tex matte? ... det är fel för jag blir undersköterska.
    Nej usk utbildningen är ju en gymnasie utbildning och då har man inte ämnen som matte,engelska och svenska.
  • Nathalie009
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 17:24:55 följande:
    Ja och för att ha gymnasiekompetens så måste du ju givetvis läsa grundämnena inte enbart yrkesämnena.
    Det är en förutsättning för att du ska få läsa yrkesämnena - så är de i övriga kommuner iaf.

Dvs att man läser svenska, engelska, matte och allt vad nu som ingår. Det tillhör ju allmänbildningen också att kunna de elementärakunskaperna i dagens samhälle.
    ja för att ha gymnasiekompetens ja, inte för att ha undersköterske kompetens. Man blir undersköterska efter att läsa det på komvux så är det varesig du gillar det eller ej. Så är det inte bara i min kommun utan jag har mååånga vänner som läst samma i kommuner långt ifrån mig.
    People are strange.
  • Nathalie009
    Sharleene skrev 2010-09-05 17:24:48 följande:
    Ja och sedan väger VALBARA kurser in också, även dessa har betydelse.
    jo aboslut, men det är fortf inte gymnastik, religion, matte osv. några valbara kurser finns det absolut och för att bli undersköterksa måste du få dessa 1350 poäng men jag kommer inte ha nått betyg i matte tex.
    People are strange.
Svar på tråden Undersköterska