Undersköterska
Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(
Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(
eller vårdbiträde.. du har läst utbildningen. Finns undersköterskor som inte ens är utbildade underslöterskor, men som är anställda undersköterskor :P
jag blev anställd som undersköterska! :)
vad jag hör t så kan man visst bli anställd som uska även om man kuggat i vissa ämnen, är helt upp till den som anställer. Det ser ju alltid bra ut med höga betyg osv men sedan går ju många också efter personen. För oavsett hur mycket man läst och hur bra bettyg man har så är det endå en helt annan sak att stå där och faktiskt utföra alla uppgifter som ser olika ut för varje vårdtagare.
Jag har inte godkänt i alla gymnasieämnen såsom matte o eng B. Fick barn väldigt tidigt men gick sen komvux omvårdnad.
Jag jobbar som uska på KS kirugikliniken idag, fast anställning! Det var 1:a jobbet jag sökte och då visste jag att jag ändå hade andra platser att söka där jag praktiserat tidigare och de vill att jag skulle jobba just där. Var dock inte intresserad av geriatrik eller närakuten på Proxima.
Det går om man vill. Många går ju på vem man är också och åtminstone har omvårdnadsämne i grunden.
Lycka till
Och när du gått ut gymnasiet för att få ett gymnasiebetyg behöver du ju 2500 poäng, dvs grundämnen + yrkesämnen i detta fall. Samma gäller gymnasie, men de 1350 poäng de pratas om i tråden är bara yrkespoäng. Men då för att få ett komvuxbetyg behöver du givetvis grundämnen som matte och svenska etc också.
Oj formulera mig konstigt... så här menade jag:
Och när du gått ut gymnasiet för att få ett gymnasiebetyg behöver du ju 2500 poäng, dvs grundämnen + yrkesämnen i detta fall. Samma gäller komvux, de 1350 poäng de pratas om i tråden är bara yrkespoäng - omvårdnadspoängen. Men då för att få ett komvuxbetyg behöver du givetvis grundämnen som matte och svenska etc också. Godkänt i, tror de är 200 poäng eller 150 poäng man får ha Icke godkända för att få ett gymnasiebetyg i. Men de är ju självklart upp till arbetsgivaren kommun och landsting här är hårda med godkänt för att få arbeta som Undersköterska. På privata företag kanske de är enklare.