• Jossan90

Undersköterska

Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

• Svar på tråden Undersköterska
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:43:49 följande:
    fast baserna i skolan räknas ju även in som grundskola? Jag är ganska förvånad faktrsikt, jag har aldrig hört talas om att komvux lägger ut sådana kurser för dom som redan har gymnasiebetyg. Jag kom knappt in på kursen för dom prioriterade inte mig pga av att jag hade 2 betyg från gymnasiet. Dom som inte hade betyg alls får förtur. Tog mig 2 år att komma in nu på Omvårdnadsprogrammet.

nu ska jag endå läsa upp mian betyg sen såsom matte, engelska osv bara för jag ev vill plugga till ssk senare.. Men enligt mina lärare så är jag undersköterska efter att ha läst dessa 1350 p.
    Det varrierar också säkert för jag har läst 1 år på International Baccalaureate med IB betyg och 3 år på samhällsekonomi med godkänt i alla ämnen och valde sen att läsa in undersköterskekompetens. Gick finemang, började komvux 3 månad efter jag tog studenten!
  • Nathalie009
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 17:46:56 följande:
    Det varrierar också säkert för jag har läst 1 år på International Baccalaureate med IB betyg och 3 år på samhällsekonomi med godkänt i alla ämnen och valde sen att läsa in undersköterskekompetens. Gick finemang, började komvux 3 månad efter jag tog studenten!
    okej jo men det kanske är beroende på hur många som söker. Det ska väl gälla samma relger i hela sverige?? Det e ju staten som bestämmt det fick jag höra när jag va så arg för jag inte kom in.. Att de som inte har gymnasiebetyg har förtur. Sen om d finns platser kvar fick vi andra komma in.

Men det beror nog på hur många som söker..
    People are strange.
  • Nathalie009
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-09-05 17:46:56 följande:
    Åh att du inte ville plugga till ssk då? =) Det hade jag gjort om jag haft gymnasiekompetens... Vill verkligen! Men får se kanske blir d senare.
    People are strange.
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:48:46 följande:
    okej jo men det kanske är beroende på hur många som söker. Det ska väl gälla samma relger i hela sverige?? Det e ju staten som bestämmt det fick jag höra när jag va så arg för jag inte kom in.. Att de som inte har gymnasiebetyg har förtur. Sen om d finns platser kvar fick vi andra komma in.

Men det beror nog på hur många som söker..
    Ingen aning, de hade en full klass som läste vid skolbänken och jag läste på distans för att de passade bättre med jobb. De flesta som vill läsa får, handlar lite om hur motiverad och vilka betyg du har sedan tidigare. Kostar ju skolan en massa pengar att köpa in kurserna till varje elev.
  • Jossan90
    AnnaVe skrev 2010-09-04 23:38:16 följande:
    Så bra för dig då. Jag hade dock aldrgi anställt någon med IGn från omvårdnadsprogrammet som usk.
    jag har fått väldigt mycket beröm att jag är väldigt duktig för min ålder.
  • Jossan90
    Sharleene skrev 2010-09-05 13:29:32 följande:
    Den tanken har ju slagit mig med, visserligen då man bir delegerad att ge medicin till en vårdtagare så går ju alltid den som delegerar igenom alla mediciner. Hur de ska ges, var,när och hur osv. Men sedan krävs det ju också en viss kunskap innan det. Och har man då fått IG på medicin grundkurs till exempel då klingar det inte så bra.
    Alltså ok om man fårr ig på etik och livsfrågor eller liknande, men just allt som har med omvårdnaden är ju superviktig.
    jag har klarat alla omvårdnads ämnen, vissa har jag rätt höga betyg i!
  • AnnaVe

Men snälla, undersköterska är inget man läser till (alltså ingen egen utbildning) utan man blir anställd som det eftersom man har relevant utbildning!

• Jossan90
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:18:09 följande:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                         50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                     150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

Dom ämnena var hon ju godkänd i, samma ämnen jag läser, sen några valbara också, och då äre jag utbildad undersköterska!!!! ja läser ingen matte tex.
    tack för att du förstår :)
  • Vi 2 blir 3
    Nathalie009 skrev 2010-09-05 17:49:37 följande:
    Åh att du inte ville plugga till ssk då? =) Det hade jag gjort om jag haft gymnasiekompetens... Vill verkligen! Men får se kanske blir d senare.
    Det skulle jag absolut vilja, tycker de är lite för dåligt betalt bara =/

Får se vilket år jag söker, just nu kommer jag gå på mammaledighet i november - vi väntar vårat första barn! Så efter de kommer jag att söka :)
  • AnnaVe
    Jossan90 skrev 2010-09-05 19:02:30 följande:
    jag har fått väldigt mycket beröm att jag är väldigt duktig för min ålder.
    Det har inte med vad man anställs som att göra.
Svar på tråden Undersköterska