• Modig

Ni bittra kvinnor...

Ni bittra kvinnor därute som gör allt för att förstöra för ert ex.
    Har ni någon gång funderat på vad det är ni gör?
    Har ni någon gång funderat på vem det är ni förstör och varför?
    Och framför allt...
    Har ni någon gång funderat på vem det drabbar i slutändan?

När ni systematiskt hotar med allt som står honom kärt.
    När ni om och om igen trycker ner hans självkänsla i botten.
    När ni skapar en tillvaro fylld av problem.
    När ni gör så att det enda han har energi till är att värja sig.
    När ni skuldbelägger.
    När ni ruinerar både mentalt och pengamässigt.

När du kört dina barns pappa i botten så må du känna dig lyckad.
    Du må känna att det var din rättighet.
    Du må känna att hämnden är ljuv, för han slutade trots allt att älska dig.

Hur hade han mage....
    ...att sluta älska dig...

Har du någon gång funderat på att du en gång älskade den mannen?
    Har du någon gång funderat på att du en gång ansåg honom vara värdig som far till dina barn?

Har du någon gång funderat på att dina barn älskar honom precis lika mycket som dom älskar dig.
    För det är ERA barn... Inte dina.

Så återigen..
    Har du någon gång funderat på vem det är din vendetta drabbar i slutändan?
    För det må vara honom du kör i botten.

Men det är dina egna barn, ditt eget kött och blod.
    Det är dom du berövar på en far.
    Det är deras kärlek du omöjliggör.
    Och det är deras välmående du offrar för ditt högst egoistiska hämndbegärs skull.

Har du någon gång tänkt över huvud taget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 13:05
    tillägg:
    Självklart finns det säkert en hel del bittra biopappor.
    Men den här tråden reflekterar över MINA känslor och MINA tankar över MINA erfarenheter.. och det är riktat mot biomammor.
    Det står er fritt att lägga till kommentarer som handlar om biopappor!
  • Svar på tråden Ni bittra kvinnor...
  • Modig
    h8him skrev 2010-07-05 10:38:35 följande:
    Visst är det sorgligt men han valde frivilligt att betala...
    Ja, visst, han kunde struntat i det..
    Då hade det suttit folk här och kommenterat om hur dålig förälder han var.
    Tänk det blir ju aldrig rätt.
    Nu har han slutat betala..
    Men inte ens i närheten av ett tack har han fått.
    Tvärtom fortsätter hon kräva saker, och behålla sådant som vi köper.
    Och pikar ofta om att det är så synd om henne som inga pengar har, för han är ju så rik.
    Yeah right.
  • Modig
    LinnV skrev 2010-07-05 10:40:05 följande:
    Precis min första tanke!

I vårat fall är det snarare tvärt om, han stället till och krånglar medan jag försöker ordna upp allt.
    Och som jag skrivit många gånger om.
    Detta är skrivet utifrån mina erfarenheter och mina känslor och då blir det riktat till biomammor.
    Den andra rundan har jag ingen erfarenhet av. Så dom orden får ni som har det slänga in här.
    Jag säger inte att det inte finns biopappor som inte beter sig, men jag har ingen erfarenhet av det.
    Det står mig helt enkelt inte så nära att jag har ett behov av att skriva av mig om det...
    Men som sagt, ni som har dom erfarenheterna är ju fria att komplettera.
  • Queenie70
    Modig skrev 2010-07-05 10:30:59 följande:
    Min sambo var den som valde att gå, med ett stort dåligt samvete så klart.
    Detta nyttjade mamman genom att dels hota med att ta sitt liv, varvat med att förklara för honom vilken dålig pappa han var, varvat med att hota ta barnen, varvat med att tillsammans med släktingar trackassera honom.

Han å andra sidan ville bara att allt skulle bli bra för barnen, och det nyttjade mamman oxå genom att gråta över att hon inga pengar hade, trots att hon hade en full lön, barnbidragen för båda barnen, flerbarnstillägget och bostadsbidraget.
    Ovanpå det betalade Min sambo hennes hyra, bil och internet i 1,5 år efter separationen.
    Han gav henne dessutom ett kontokort med 5000 kr i månaden för henne att handla för.
    Hyran var för att han ville att barnen skulle bo bra.
    Bilen för att hon skulle kunna köra dom till dagis.
    Internet för att hon själv skulle kunna ha något litet extra.
    dom 5000 extra skulle gå till mat och kläder.

Detta trots att dom hade VV boende.
    Han försörjde alltså två hushåll.
    Och det enda hon gjorde var att beklaga sig över att hon inte fick mer och att bilen han betalade åt henne (allt utom bensin) inte had AC.

Under tiden sparade hon undan alla sina egna pengar.

Dessutom tog hon hela bohaget vid separationen, och alla kläder och leksaker till barnen.
    Och "lånade" pengar till microugn och stereo och annat som hon lämnade kvar eftersom det var för gammalt för att ta med.
    Dessa lånade pengar har han såklart inte fått tillbaka.

Idag står han med skulderna och hon har en bra inkomst och inga skulder och fortsätter ändå beklaga sig över att han inte betalar något åt henne längre.

Så.. Nu vet du.
    Ett dåligt samvete för barnens framtid kan den andra förälderna spela länge på.
    Men till syvende och sist så var det ju han själv som valde att ge henne allt detta. Säger inte att det var rätt att utnyttja en eventuell svaghet. Men han har ju ett eget ansvar också.
  • Modig
    Queenie70 skrev 2010-07-05 11:31:12 följande:
    Men till syvende och sist så var det ju han själv som valde att ge henne allt detta. Säger inte att det var rätt att utnyttja en eventuell svaghet. Men han har ju ett eget ansvar också.
    Ja, visst. han är för snäll för sitt eget bästa ibland.
    Å andra sidan tycker jag att det är bättre än att vara en komplett idiot som bara tar och tar och aldrig säger tack eller ger tillbaka.
    Han må vara dumsnäll som hjälpte henne..
    Men felet som begåtts är ändå hon som aldrig kan få nog och aldrig blir tacksam utan fortsätter bete sig som en bitterfitta.
    Men det är min partiska inställning.
    Hursom har jag hellre människor som honom i min närhet, än människor som henne.
    För jag har nämligen vett på att behandla andra med respekt och skulle aldrig utnyttja, alltså blir det inget problem för människor som honom som umgås med människor som mig.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2010-07-05 10:20:14 följande:
    Bara lite nyfiken på hur man gör för att köra nån ekonomiskt i botten?
    Det finns många exempel på detta men hos oss, är det så här: min man ska ha sitt barn varannanvecka, betala hela försäkringen, halva aktivitetskostnaderna, köpa egna alla plagg/ kläder, skor,stövlar mm till barnet , han har ingen rätt till halva barnbidraget och ändå har biom krävt och försökt få t.o.m underhåll dessutom....Men vi klagar inte för vi gör allt för barnet, vi unnar gärna allt för barnet men droppen är när biom kräver mer och mer pengar och hjälp ?!!!!!
  • Modig
    Anonym skrev 2010-07-05 12:22:27 följande:
    Det finns många exempel på detta men hos oss, är det så här: min man ska ha sitt barn varannanvecka, betala hela försäkringen, halva aktivitetskostnaderna, köpa egna alla plagg/ kläder, skor,stövlar mm till barnet , han har ingen rätt till halva barnbidraget och ändå har biom krävt och försökt få t.o.m underhåll dessutom....Men vi klagar inte för vi gör allt för barnet, vi unnar gärna allt för barnet men droppen är när biom kräver mer och mer pengar och hjälp ?!!!!!
    Det är likadant här.
    Mamman har barnbidraget och bostadsbidraget..
    Och har det för att hon säger att hon ska göra dom större inköpen av kläder som overaller och jackor och sånt.
    Men det gör hon inte.. denna vintern stod vi för dubbla uppsättningar ytterkläder till barnen, hon köpte en vars en mössa.
    Dessutom betalar vi dagisavgiften.
    Men är hon nöjd?
    Inte då...

Gah.. jag blir galen på sånna där egoister som bara ska ha och ha och aldrig vill ge.
  • lollisen
    Anonym skrev 2010-07-05 12:22:27 följande:
    Men det där får ju mamman oxå betala, kläder, aktivitetskostnader etc... Samt högre bostadskostnader eftersom det är fler i hushållet, mer bensin till aktiviteter, dagiskomkonstnader etc etc etc...

Barnbidraget är till för barnet, likaså underhållet. Det är inte så väldigt mycket pengar om man räknar ut det rätt och slätt.

Många tror visst att som ensamstående förälder så har man det bra ekonomiskt då man får underhåll och barnbidrag och kanske bostadsbidrag.

Det bevisar bara hur lite folk vet om hur mycket det kostar att försörja fler än sig själv. Det vill säga, hyreskostnader som höjs, vatten/el höjs av fler som nyttjar hushållet, bensin, mat, hygienvård etc.. Sedan tillkommer naturligtvis mycket annat som folk förstår.

Sen skall vi ej förglömma att man förlorar inkomst varje år genom att ha barn, inte enbart genom godis eller andra roliga saker man kan hitta på tillsammans, eller ens bara leksakerna som barnen vill ha. Man skall räkna in att det oftast är boendeföräldern som får VAB:a... Ja, man förlorar inkomst på detta.

Så, ska man räkna ut (räkna med ALLT som påverkas) så tror jag inte att NÅGON har mage att påstå att en umgängesförälder går under rent ekonomiskt för att denne "måste" lägga minst 1273:-/månaden, pengar på kläder och tex halva fotbollen eller whatever... I slutändan tror jag att själva omkostnaderna jämnar ut sig...

OM inte umgängesföräldern VALT att putsa in lite extra pengar för barnens skull varje månad eller så...
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    Modig skrev 2010-07-05 12:31:20 följande:
    Det är likadant här.
    Och har det för att hon säger att hon ska göra dom större inköpen av kläder som overaller och jackor och sånt.
    Men det gör hon inte.. denna vintern stod vi för dubbla uppsättningar ytterkläder till barnen, hon köpte en vars en mössa.
    Men är hon nöjd?
    Inte då...

Gah.. jag blir galen på sånna där egoister som bara ska ha och ha och aldrig vill ge.
    Men hur kommer det sig att ni ändå betalar allt då? och varför vänder ni er inte till familjerätten eller stämmer för att vara boendeföräldrar?
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Queenie70
    Modig skrev 2010-07-05 12:31:20 följande:
    Det är likadant här.
    Men är hon nöjd?
    Inte då...

Men rent generellt så ska man komma ihåg att det inte handlar om att den ena ska ha och ha, det kanske är så att den ena får bidra mycket mer än den andra, men tanken med det är ju att barnen ska ha ungefärlig lika levnadsstandart hos båda föräldrarna, så det inte är fattigt och astrist hos den ena med värsta överflödet hos den andra. Då kan det bli så att den som har en mycket lägre levnadsstandard, kanske behöver barnbidrag och sånt för att ha ett hyfsat boende, men att den andra föräldern ändå måste vara med att betala övrigt för barnet.
Svar på tråden Ni bittra kvinnor...