• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Lidingöbo

Otroligt inressant trådstart!

Jag brukar inte skriva så ofta på familjeliv men läser gör jag. Det här fångade mitt intresse så pass att jag skulle vilja skriva lite tankar jag kring det.

Först och främst anser jag inte att Trådstartaren är en elak styvmor på askungevis.

Jag tror att bara att lägga upp en sådan här tråd och vilja diskutera kring det bevisar hur hon bryr sig och bolla med tanken om hur mycket ska en styvförälder engagera sig ekonomiskt när det gäller styvbarn.. särskilt om inte partnern som är bioförälder är inte engagerad i att betala för hans barn från ett tidigare förhållande?

Jag tänker så här:

Mår barnen dåligt av det?

Varför tar inte biopappan ansvar för sina barn och ser till att köpa dessa barn?

Skulle vi ha en sån här diskussion om det hade handlat om en styvpappa som inte lade ner lika mycket pengar på kläder när biomamman inte tycker att det är viktigt med dyra kläder utan köper på HM?

Varför ska styvmamman ses ner på för att hon väljer det hon tycker är det bästa för hennes biologiska barn?

Varför ska farmodern och biomamman blanda in styvmamman i det här?

Kommer man genom det här skapa avundsjuka och bitterhet i framtiden?

Om nu biopappan inte är intresserad av att köpa dyra kläder varför ska styvmodern göra det med sina egna pengar?

Varför ska man behöva försaka?

Alla tänker inte likadant och borde inte bli tvingade till det. Man är inte sämre människa för det.

Den som ska ställas till svars är PAPPAN. Ingen annan. Han väljer vad han anser är viktigt och delar han inte samma uppfattning kan man inte göra något åt det.

• mrsSoffi
    Lidingöbo skrev 2010-07-21 12:41:13 följande:

Jag brukar inte skriva så ofta på familjeliv men läser gör jag. Det här fångade mitt intresse så pass att jag skulle vilja skriva lite tankar jag kring det.

Först och främst anser jag inte att Trådstartaren är en elak styvmor på askungevis.

Jag tror att bara att lägga upp en sådan här tråd och vilja diskutera kring det bevisar hur hon bryr sig och bolla med tanken om hur mycket ska en styvförälder engagera sig ekonomiskt när det gäller styvbarn.. särskilt om inte partnern som är bioförälder är inte engagerad i att betala för hans barn från ett tidigare förhållande?

Jag tänker så här:

Varför tar inte biopappan ansvar för sina barn och ser till att köpa dessa barn?

Skulle vi ha en sån här diskussion om det hade handlat om en styvpappa som inte lade ner lika mycket pengar på kläder när biomamman inte tycker att det är viktigt med dyra kläder utan köper på HM?

Varför ska styvmamman ses ner på för att hon väljer det hon tycker är det bästa för hennes biologiska barn?

Om nu biopappan inte är intresserad av att köpa dyra kläder varför ska styvmodern göra det med sina egna pengar?

Alla tänker inte likadant och borde inte bli tvingade till det. Man är inte sämre människa för det.

Den som ska ställas till svars är PAPPAN. Ingen annan. Han väljer vad han anser är viktigt och delar han inte samma uppfattning kan man inte göra något åt det.
    AMEN! Huvudet på spiken!
  • Reglementet

Eh, köp kläder till dina egna barn du. Ungarna kommer väl ändå snart börja köpa sina egna kläder.

• Bubbis10
    Lidingöbo skrev 2010-07-21 12:41:13 följande:

Jag tänker så här:

Mkt bra skrivet!
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (jess) skrev 2010-07-21 08:44:35 följande:
    Märkeskläder till barn köper föräldrar för sin egen skull och inte för barnens skull.
    Precis som ts skriver så är det för att hon behöver bekräftelse av andra personer att hennes dotter har "fina kläder". Kanske är hon väldigt osäker som mamma eller har dålig självkänsla?
    Eller så tycker hon helt enkelt att dessa kläder är finare än hm kläderna som de större flickorna har.

Det är inte flickan själv som behöver dessa kläder, sånt kommer isåfall först i tonåren.
    Nej, det är inte min dotter som "behöver" märkeskläder. Det är jag som har ett intresse i att köpa dessa kläder till mitt barn.
    Jojile skrev 2010-07-21 08:47:15 följande:
    Jag är biomamma, men min situation är lite annorlunda. Min sons pappa har valt att inte existera mer än ett underhåll som betalas in varje månad. Jag har då haft turen som har träffar en karl som tagit emot min son med öppna armar, vilket är det enda som hade funkat i min familj, då min son saknar en pappa. 

Men hos er har ju bonusbarnen båda sina föräldrar. Jag förstår att bonusmamman är avundsjuk över att hon inte har råd att köpa märkeskläder, absolut. Och jag tycker du är liite hård i din stil när du säger "då får hon köpa egna, inte mitt fel att hon inte har ett jobb". Nu menar jag inte att du ska köpa kläder till hennes barn, absolut inte. Det jag menar är att du kan försöka ha lite förståelse och vara lite ödmjuk. 
    Och nej, jag anser aboslut inte att du ska gå och ta sambons pengar och handla till hans barn. Däremot anser jag att du kan erbjuda dig att han följer med när du shoppar till er gemensamma dotter. Ge honom smakråd, eftersom han tydligen är helt vilse. Och det kan du ju göra även om han handlar på HM. Bara för att alla barnen inte är era gemensamma, så måste man väl inte tydligt dela upp ALLT? Ni kan ju fortfarande åka och handla tillsammans? 

Och det här med att vägra lämna hans barn, varför kan inte du hjälpa honom någon morgon, så kanske han hjälper dig någon dag? Kan vara skönt för er båda att inte alltid behöva känna stressen och paniken varje morgon när det ska lämnas? Bara ett litet tips. 

Det här med lämning, sambon hade ju ändå fått åka samma tid, och åkt förbi flickornas dagis, varför inte då ta med dom? och min dotters dagis ligger ungefär 5 minuter från mina kontorslokaler.
    Taurus skrev 2010-07-21 08:47:47 följande:
    Jo det handlar visst om särbehandlign när man inte behandlar alla barn i hushållet på samma vis.
    TS kanske inte har nån skyldighet som du säger men det är folkvett att bry sig om barnen som bor med dig. Hon vill inte ens 'natta & hålla på' för att det är inte hennes barn? Normalt? NEEEEEEJ!
    Barnens pappa föredrar också att "natta och hålla på" själv med sina barn, för han misar ju redan halv deras uppväxt iom att dom bor vv
  • Anonym (Stepmom)
    ica skrev 2010-07-21 08:52:04 följande:
    Men biomamman som inte jobbar borde ju ha mer tid att springa och leta kläder. TS har ju inte med styvbarnens klädinköp att göra då det finns två föräldrar till dem. Det handlar ju inte att styvbarnen blir försummade.
    Precis. tack.
    Taurus skrev 2010-07-21 08:56:23 följande:
    jo för det handlar inte enbarn om shoppingen i detta fallet
    Nej, det gör det inte. men inte fasen blir barnen försummade iallafall.
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-21 09:19:58 följande:
    Våra tre barn älskar att gå i affärer, speciellt när vi ska handla kläder till dom. Kanske beror det på att vi gör det som en familjegrej tillsammans, att alla åker tillsammans och att vi inte skiljer på mitt, ditt & vårt utan är en familj
    Och, jodå - vi har stenkoll på barnen eller rättare sagt vi behöver ine ha stenkoll eftersom dom inte har ngr som helst problem med at uppföra sig ute bland folk, kanske det ochså beror på att dom är en del av en familj som tycker om att göra saker tillsammans vare sig det är bio barn eller bonusbarn

Jag har roat mig med att läsa alla dina inlägg och kunde inte låta bli att småle vid ett par tillfällen, speciellt det här...
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 15:45:32 följande:
    Jag tycker det är lite skrämamnde hur dömande folk här på Familjeliv är. I vår familj är det inget av barnen som far illa. Men ändå blir folk upprörda över att barnens pappa tar hans om dom istället för pappans sambo.
    ... du är själv rätt snabb att döma. I de inlägg där jag har skrivit hur jag är delaktig i mina bonusbarns vardag har du direkt påpekat att även pappor kan göra dessa saker med andra ord har du varit väldigt snabb att dra slutsatsen att bara för at en bonusmamma väljer att vara delaktig i sina bonusbarn så står pappan brevid som ett hjälplöst mähä

Så visst är det skrämmande hur snabba folk är att döma här på FL
    Jo fast ÅTERIGEN, du har ju gjort ett aktivt VAL att vara så pass delaktig i din familj. Och eftersom det verkar fungera för er är väl det utmärkt? Varför kan det inte få vara olika i olika familjer utan att man är hemsk? Varför är enbart ditt sätt det rätta?
  • Anonym (Stepmom)
    slangbella skrev 2010-07-21 10:39:37 följande:

Jag tycker det verkar rätt omoget att inte se helheten - familjen. Att göra skillnad mellan barnen är så lågt. Du säger att du handlar för "dina pengar", men är det inte så att "dina pengar" hade varit så mycket mindre om inte pappan till alla barnen bidrog till "din" plånbok?

Nej, vi har delad ekonomi, min pengar ÄR mina pengar.Jag har eget företag, och tro mig, jag jobbar verkligen för mina pengar.
  • Vanilj L
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-21 12:14:02 följande:
    Han är 33 år. Och vi är nöjda, men inte deras biomamma och farmor, därav problemet.
    Det kanske är bra att försöka ha en bra relation med farmorn och inte prata strunt om henne. Det är ju dock erat gemensamma barns farmor också.
  • Anonym (Stepmom)
    bonnieloveskim skrev 2010-07-21 11:09:58 följande:
    Lagen säger att om ni har barn tillsammans så har även du ett ekonomisk ansvar för hans tidigare barn.
    Det låter ju inte rimligt, har jga ekonomiskt ansvar för hans föräldrar också? Och betyder det att min sambos tidigare fru har ett ekonomiskt ansvar för vår dotter också?
  • Taurus

& föresten, jag håller med dig, inte kan man sätta på sina barn kläder från H&M... fy skam, skäms :D

Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...