• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Spugnola

Mm Mumlan, såg det på din sida, fattade bara inte att det skett så sent? Ja inte roligt hur som.
    Jag är ledsen för din skull. Det är ju rätt tufft det här, både fysiskt o psykiskt...
    Håller tummarna med för att det går bra på tisdag! Du måste berätta då hur det gick!

Under spray yrsel, trötthet, viktökning på en redan mullig kropp kanske pga nästa symtom, nedstämdhet, hjärtklappning o allt sen m sprutor blev jag lite överstimulerad o kvinnomagen till slut så stor o svullen att man knappt orkar röra sig (fick vätska i den sen m) o nu, denna väääääääääääääääääääääntan!!! Inte lustigt man har dagar då man både gråter o skrattar, samtidigt...
    Ja... vad gör man inte för lite bebis?!?!?!? ;)
    Men väntan är förhoppningsvis värt ngt slutändan.
    Vad det än blir.
    Kanske blir en jordenrunt resa till slut istället? Eller både och? Glad

• Himlan77
    Spugnola skrev 2010-11-16 14:42:32 följande:
    Himlan: Kom ihåg att kämpa vidare!! Repetera mantrat: Kämpakämpakämpakämpa!! :)
    Måste vara tufft att jobba nu i detta? Har själv jobbat som förskollärare, gå in på min presentation så kan du läsa mer. Förstår om det är tuffft. Ge inte upp, inte ännu iaf!
    Jag kämpar på, men det känns som att jag inte riktigt har livet med mig... Det händer saker hela tiden som just nu bara känns alldeles för mycket. Utan att gå in på vad som hänt, för det är inte mig personligen det gäller, men det involverar mig, för det ändrar på mina helgplaner... Och en sån grej nu i slutet på sprayningen fixar jag inte... Så idag är livet inte kul alls...Och ja, det är tufft att jobba just nu... Vet inte riktigt hur jag ska klara av resten av veckan, och min goa kollega säger att jag ska sjukskriva mig, men då går jag ju hemma och funderar istället... det är inte bra, det heller... Men jag kämpar på, på torsdag börjar jag spruta. Hoppas att det hänr tillståndet vänder om ganska fort, när jag halverar spraydosen och börjar med sprutorna. Kämpa vidare alla ni andra oxå Hjärta
  • pållan

Hej alla! 

Nu är vi officiellt Linköpings-patienten Hade vårt första läkarsamtal idag och det kändes bra. Vänligt och profssigt bemötande från både läkaren och barnmorskan, bra svar på våra frågor, det känns tryggt inför behandlingsstart.  Vi ska göra den korta metoden i februari, beräknar att jag ska börja med sprutorna runt den 3:e februari. Tyvärr hinner vi inte till januari eftersom labbet inte öppnar igen förrän vecka 4...

Himlan77: väldigt tråkigt att olika landsting har olika regler. Håller tummarna för att allt går bra! Jobbigt med andra saker som rubbar planerna mitt i ivf-cirkusen... 

Spugnola: gud vad spännande! Testdag i övermorgon, alltså. Låter ju jättebra att du har känningar! Starkt av dig att inte ha fuskat och testat i förtid

Mumlan74:  Usch vad jobbigt med missfallet, jag beklagar verkligen. Men du blev i alla fall gravid, det är ju i alla fall ett positivt tecken. Hoppas verkligen att allt går bra den här gången! 

Lycka till alla! 

• Bamboocha

Nu måste jag spruta mer Gonal -5 150 enheter i ställe för 115 någon som vet varför?
    Hoppas fredag att de säger jag fr komma måndag för ÄP eller hur långt fram plandera de har sprutat i en vecka nu. orkar inte detta mera. RMC glömde säga tll om mitt ultraljud som jag höll på missa

• pållan
    Bamboocha skrev 2010-11-16 20:55:07 följande:
    Nu måste jag spruta mer Gonal -5 150 enheter i ställe för 115 någon som vet varför?
    Hoppas fredag att de säger jag fr komma måndag för ÄP eller hur långt fram plandera de har sprutat i en vecka nu. orkar inte detta mera. RMC glömde säga tll om mitt ultraljud som jag höll på missa
    Tror att de höjer dosen om VUL och/eller blodprov visar att man har för låg dos, dvs att det utvecklas för få äggblåsor eller att hormonnivåerna ligger för lågt. 115 är vad jag förstår en låg startdos och 150 är fortfarande en låg dos, du behöver inte vara orolig. Läkarna anpassar bara din medicindos så att du ska få bästa möjliga reslutat. 
  • Himlan77
    pållan skrev 2010-11-16 20:41:16 följande:
    Hej alla! 

Nu är vi officiellt Linköpings-patienten Hade vårt första läkarsamtal idag och det kändes bra. Vänligt och profssigt bemötande från både läkaren och barnmorskan, bra svar på våra frågor, det känns tryggt inför behandlingsstart.  Vi ska göra den korta metoden i februari, beräknar att jag ska börja med sprutorna runt den 3:e februari. Tyvärr hinner vi inte till januari eftersom labbet inte öppnar igen förrän vecka 4...

Himlan77: väldigt tråkigt att olika landsting har olika regler. Håller tummarna för att allt går bra! Jobbigt med andra saker som rubbar planerna mitt i ivf-cirkusen... 
    Ja, det är tråkigt. Vet att alla landsting inte har samma regler, men det är tråkigt i alla fall... Jag mår rent ut sagt skit just nu och vill helst bara dra täcket över huvudet och skita i allt... Hoppas det vänder fort när jag börjar med sprutorna...

Roligt att det känns bra för dig med Linköping i alla fall. Vi har ju tidigare diskuterat korta resp. långa metoden här i tråden. Har du själv valt att göra den korta metoden, eller är det något ni kommit fram till i samspråk med rmc? Om det inte går vägen på det här försöket så vill jag verkligen inte nedregleras  på nästa försök, det är alldeles för jobbigt...
  • Spugnola

Himlan, blir så ledsen för din skull. Vet inte vad jag ska säga riktigt, känner med dig, även om alla ngn gång i livet går igenom hemska, jobbiga, energidödande och påfrestande saker i livet. Dra täcket över huvudet en liten stund, men glöm inte bort att bortom det där mörka molnet finns faktiskt en sol, och den kommer titta fram igen. Förr eller senare. Tycker att jag förra hösten var världens svagaste själ på jorden, fick göra en abort i v 22. Det har tagit mkt lång tid att komma tillbaka. Men nu skiner solen igen och det där mörka molnet är ganska långt bort. Ärligt så är det klart att jag fortfarande ser det och än är ju inte den här resan slut men jag hoppas att det jag säger ger dig ork att kämpa. Jag trodde aldrig ngnsin att jag skulle kunna bli så stark igen som jag är idag, det känns som om jag kan så kan du och alla ni andra som tycker det är kämpigt nu. Hjärta

Pållan, tack för stöttningen! Hoppas det går bra för er nu efter jul!!

Bamboocha, jag hade 150 först och sedan en vecka till med 225. De hade hoppats att det skulle ha bildats mer äggblåsor under den första veckan, så därför ökade de till 225. Fick sedan 8, varav alla blev befruktade. En i magen o 3 till frys. Hoppas det går bra på fredag!

• Mumlan74

Spugnola: det känns som om man kan stå ut med mycket för att få en liten bebbe! Om jag ska försöka vara positiv så vet jag i alla fall att ett embryo kan fästa inuti mig. Gäller bara att komma dit också. ;0) Både och som slutresultat låter bra tycker jag. Jag fortsätter att knipa mina tummar för dig. (och alla er andra som kämpar också).

Pållan: Vad skönt att det är på g nu. Skönt också att få köra korta metoden. Ju mindre man måste vänta desto skönare. :0)

Bamboocha: Jag är helt säker på att det är som Pållan säger. Jag fick öka från min startdos på 225 till 350 (? tror jag det var) för att sen landa på maxdosen för att äggblåsorna inte utvecklades som de skulle och mina hormonvärden var för låga. Vad sa de på VUL?

• Bamboocha

De sa att det mina äggblåsor inte var tillräckligt stora men de ökade då bara från 115 till 150. Sen får vi se. Jobbigt o ta det? tar på magen hela tiden men blivit blåmörke där nu? Tar ni på samma ställe  magen eller varierar ni? Jag tar endast mage fast oilka ställen

• Mumlan74

Bamboocha: Då hoppas vi att dosökningen räcker. :0) När jag sprutade förra gången försökte jag att sticka på lite olika ställen i magen. Man kan massera lite efter att man dragit ut sprutan - då ska det vara mindre risk för blåmärken.

Svar på tråden rmc linköping - ivf