• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Spugnola

jag märkte oxå att listan blivit konstig men förstod inte vad som hänt, även märkt att det finns "gamla" namn listan.
    vet inte om man borde göra en ny och man får lägga till sig igen kanske?
    himlan o hero, tack! sprutorna kan vara lite mäckigt men det kommer att gå bra! man vänjer sig vid dem, från att tycka att det känns onaturligt att sätta nål rätt in i magen till att tycka att det lika spännande som att borsta tänderna.. när jag tog sprutorna gjorde vi så att min man fick sätta ihop dem o kolla så rätt mängd fanns kvar o fixa med det så att han skulle ha en del som var hans oxå. det kändes bra. hoppas ni oxå hittar ett sätt som funkar.
    kram!Solig

• pållan

Himlan77: Det är inget konstigt alls att bli extra känslig av den här processen. Det är ju en riktig påfrestning både för kroppen och psyket, hormonerna gör ju knappast saken bättre. Jag får bara en lågdosstimulering ipuregon inför insemination nu, men jag är mycket svajigare: gråter för ingenting, blir arg för ingenting (jag reagerade också stark på pergon). Mig hjälper det en liten aning att tänka att en hel del av det är hormoniellt och kommer att gå över, och att det ökar chanserna för oss att bli gravida. När allt känns riktigt tungt försöker jag vara extra snäll mot mig själv och belöna mig med nåt trevligt, eftersom jag är så duktig som utsätter mig för allt det här Ge dig själv nåt riktigt mysigt nu på torsdag när du är klar med nedregleringen, du är värd en riktig belöning så som du har kämpat! Hoppas att du får stöd och att du snart är igenom det värsta! kram!

Bamboocha: vet inte riktigt vilka andra sprutor du menar, men från cykeldag 7 eller så kommer jag också få ta sprutor som hindrar äggen att mogna för tidigt. Skulle tro att det är sådana sprutor du tar (kolla på FASS om du inte har fått infomaterial av din läkare, där finns det utförlig information om alla mediciner).

Mumlan74: skönt att höra att äggplocket inte var så farligt!  

• Calimba

Usch jobbig dag idag.. Trodde att jag skulle fått en blödning nu för imorgon var det meningen att jag skulle till rmc för vul och blodprov, men får nu ringa och avboka då blödningen inte vill komma.. Tråkigt när det inte blir som man tror. Vägen till ett plus känns just nu lååång. Antar att jag har en dålig dag bara.

• Karli

Nu var listan fel igen Jag ändrade bara min!

Väntrum{#emotions_dlg.flower}
    Erica B: första läkarbesök 26 okt.
    Majsanna: Minus på 2:a Ivf  17/9
    Strössel: Inväntar blödning så jag kan börja med ivf 2. 
    Grynets Gryta: inväntar dec-mens, för att kunna påbörja IVF1b.

Sprayare/sprutar{#emotions_dlg.flower}
    Lärkan80: IVF 1, spraystart 16/9, väntar på blödning...
    Mumlan74: har spraystart 6/11. IVF nr 2, men första på RMC
    Himlan77: Spraystart 28/10, sprutstart 18/11, blodprov 23/11, VUL 24/11,  IVF nr 1
    Calimba: IVF 1, spraystart 5/11, väntar på blödning..

Sprutare{#emotions_dlg.flower}
    Rödluvan: IVF 1, spraystart 17/9, sprutstart 6/10 VUL och blodprov 11/10
    Mmiaa: IVF 2, spraystart 29/9, sprutstart 14/10, VUL 20/10
    HERO2009 IVF 1 spraystart 3/11, sprutstart 17/11 VUL 23/11

Äggplockning{#emotions_dlg.flower}

Ruvare{#emotions_dlg.flower}
    LindaBell; IVF 2 (men 1:a syskonförsöket). TD 15/10
    FRULILA: IVF 1, sprutstart 28/9, VUL 4/10, ÄP 8/10, ET 11/10, TD 25/10
    Karli: IVF 1,spraystart 6/10,sprutstart28/10 blodprov 2/11,VUL 3/11 blodprov 7/11,VUL 8/11 ÄP 11/11 ET 13/11 TD 27/11

Gravida Gravid
    1 Tea: IVF 1, spraystart Suprecur 26/7, sprutstart 17/8 Menopur, Äggplock 27/8, DET 30/8, PLUS på grav.test 13/9
    Piggelin: IVF 2, Spraystart 10/8, Sprutstart puregon 26/8. Äggplock 6/9, ET 9/9, TD 22/9 
    strumpa: IVF 1, sprutstart 5/10 Puregon, VUL 13/10, ÄP 18/10, TD 3/11 positivt.
    Spugnola: IVF 1, ET 4/11, TD 18/11, 2 + på test 17/11

• pållan

Väntrum{#emotions_dlg.flower}
    Erica B: första läkarbesök 26 okt.
    Majsanna: Minus på 2:a Ivf  17/9
    Strössel: Inväntar blödning så jag kan börja med ivf 2. 
    Grynets Gryta: inväntar dec-mens, för att kunna påbörja IVF1b.
    pållan: första läkarbesök 16/11. Beräknad behandlingsstart: i början av februari 2010, korta metoden. 

Sprayare/sprutar{#emotions_dlg.flower}
    Lärkan80: IVF 1, spraystart 16/9, väntar på blödning...
    Mumlan74: har spraystart 6/11. IVF nr 2, men första på RMC
    Himlan77: Spraystart 28/10, sprutstart 18/11, blodprov 23/11, VUL 24/11,  IVF nr 1
    Calimba: IVF 1, spraystart 5/11, väntar på blödning..

Sprutare{#emotions_dlg.flower}
    Rödluvan: IVF 1, spraystart 17/9, sprutstart 6/10 VUL och blodprov 11/10
    Mmiaa: IVF 2, spraystart 29/9, sprutstart 14/10, VUL 20/10
    HERO2009 IVF 1 spraystart 3/11, sprutstart 17/11 VUL 23/11

Äggplockning{#emotions_dlg.flower}

Ruvare{#emotions_dlg.flower}
    LindaBell; IVF 2 (men 1:a syskonförsöket). TD 15/10
    FRULILA: IVF 1, sprutstart 28/9, VUL 4/10, ÄP 8/10, ET 11/10, TD 25/10
    Karli: IVF 1,spraystart 6/10,sprutstart28/10 blodprov 2/11,VUL 3/11 blodprov 7/11,VUL 8/11 ÄP 11/11 ET 13/11 TD 27/11

Gravida Gravid
    1 Tea: IVF 1, spraystart Suprecur 26/7, sprutstart 17/8 Menopur, Äggplock 27/8, DET 30/8, PLUS på grav.test 13/9
    Piggelin: IVF 2, Spraystart 10/8, Sprutstart puregon 26/8. Äggplock 6/9, ET 9/9, TD 22/9 
    strumpa: IVF 1, sprutstart 5/10 Puregon, VUL 13/10, ÄP 18/10, TD 3/11 positivt.
    Spugnola: IVF 1, ET 4/11, TD 18/11, 2 + på test 17/11

• Himlan77
    pållan skrev 2010-11-18 08:29:27 följande:
    Himlan77: Det är inget konstigt alls att bli extra känslig av den här processen. Det är ju en riktig påfrestning både för kroppen och psyket, hormonerna gör ju knappast saken bättre. Jag får bara en lågdosstimulering ipuregon inför insemination nu, men jag är mycket svajigare: gråter för ingenting, blir arg för ingenting (jag reagerade också stark på pergon). Mig hjälper det en liten aning att tänka att en hel del av det är hormoniellt och kommer att gå över, och att det ökar chanserna för oss att bli gravida. När allt känns riktigt tungt försöker jag vara extra snäll mot mig själv och belöna mig med nåt trevligt, eftersom jag är så duktig som utsätter mig för allt det här Ge dig själv nåt riktigt mysigt nu på torsdag när du är klar med nedregleringen, du är värd en riktig belöning så som du har kämpat! Hoppas att du får stöd och att du snart är igenom det värsta! kram!

Bamboocha: vet inte riktigt vilka andra sprutor du menar, men från cykeldag 7 eller så kommer jag också få ta sprutor som hindrar äggen att mogna för tidigt. Skulle tro att det är sådana sprutor du tar (kolla på FASS om du inte har fått infomaterial av din läkare, där finns det utförlig information om alla mediciner).

Mumlan74: skönt att höra att äggplocket inte var så farligt!  
    Nej, det är ju inte alls konstigt att man blir helt knasig... Det är ju inte jag som är jag längre... Men ikväll är det sprutdags Lite nervös faktiskt, men det är ju inte så mycket som kan gå fel... Ska vara att jag inte vågar sticka då... men jag är inte stickrädd annars, så det går säkert bra.
    Jag lär få ta mina sprutor själv, för sambon jobbar skift, så det blir lite meckigt...
    Jag var och shoppade nya stövlar igår, enbart för att jag är så duktig som går igenom det här, och sen hämtade jag ut en H&M-paket som jag oxå beställt enbart för att jag är så duktig
    Antar att det inte märks så fort, men det är himmelens mycket som är psykologiskt, för jag tycker redan jag känner mig jämnare i humöret av att bara spraya en gång fr o m i morse, men som sagt, så fort går det nog inte...
    Nu ska jag tillbaka till jobbet och ha F-möte. Underbart med fredag imorron, även om varken den här veckan eller helgen blev som jag trodde från början...
  • pållan
    Himlan77 skrev 2010-11-18 17:29:29 följande:
    Nej, det är ju inte alls konstigt att man blir helt knasig... Det är ju inte jag som är jag längre... Men ikväll är det sprutdags Lite nervös faktiskt, men det är ju inte så mycket som kan gå fel... Ska vara att jag inte vågar sticka då... men jag är inte stickrädd annars, så det går säkert bra.
    Jag lär få ta mina sprutor själv, för sambon jobbar skift, så det blir lite meckigt...
    Jag var och shoppade nya stövlar igår, enbart för att jag är så duktig som går igenom det här, och sen hämtade jag ut en H&M-paket som jag oxå beställt enbart för att jag är så duktig
    Antar att det inte märks så fort, men det är himmelens mycket som är psykologiskt, för jag tycker redan jag känner mig jämnare i humöret av att bara spraya en gång fr o m i morse, men som sagt, så fort går det nog inte...
    Nu ska jag tillbaka till jobbet och ha F-möte. Underbart med fredag imorron, även om varken den här veckan eller helgen blev som jag trodde från början...
    Håller med dig, det är nog både hormonerna och all stress som påverkar humöret! Jag var jättesvajig ett tag nyligen, skyllde på hormonerna - men när vi varit på vårt första läkarbesök och planerat IVF-start blev jag genast gladare, trots att jag har fortsatt med hormonbehandlingen  
    Bra med shoppingbelöning! Och sprutstarten går säkert bra, man vänjer sig så fort. Jag var jättenervös innan jag provade, men efter några sprutor bryr jag mig nästan inte alls. Är det puregon du ska ta? I så fall är det jättelätt, så fort man har fattat hur pennan funkar! Men jag tycker inte att ägglossningssprutan, som är en vanlig spruta med lite grövre nåt, är nåt problem heller. Tänk vad mycket man klarar, för några månader sedan hade jag aldrig trott att jag skulle våga sticka mig själv! Lycka till i kväll, det kommer säkert gå hur bra som helst! Och imorgon blir det ännu lättare...  
  • HERO2009

Ja det var faktiskt inte så farligt som jag trodde med sprutorna. Min man reser en del i jobbet så igår var jag ensam och klarade det helt själv... Men jag håller med, att det känns som att man vill hålla sig hemma o fixa ett tag, så man känner sig säkert.
    Shopping är en bra grej, själv har jag bokat en tid för ansiktsbehandling,... Längtar och det ska bli så härligt att få ge sig själv det för att man klarar av detta!

Svar på tråden rmc linköping - ivf