• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • ondar
    astro skrev 2010-08-03 03:13:03 följande:
    Sa aldrig att mina inte kunde bete sig på ett uteställe när de var små. Det gick för det mesta väldigt bra men hade jag inte vågat gå dit (eller om det hade varit förbjudet) hade det ju inte blivit så - eller hur?

Vad jag sa var att de var vuxna nog att hantera den sortens situation helt själva - utan vuxenhjälp - innan de nått tonåren. Och det tror jag är helt omöjligt att uppnå om man inte får vara med som liten.

Och så amningen. När jag har ammat ute har jag försökt hitta en lugn och något avskärmad plats, visserligen för ungens skull och inte för "publikens". Men det är inte alltid det fungerar, ska man möta någon på café t ex så kanske alla "diskreta" platser är upptagna redan. Och blir min unge hungrig så blir den. Men jag har då aldrig sett någon "hiva fram" tutten som ni beskriver det. Om det nu inte har blivit vanligt i någon del av landet som jag inte har besökt så tror jag att ni överdriver något grymt. Man ser ju för 17 nästan aldrig någon som ammar ute. Och de jag har sett har varit så diskreta som det går (precis som jag).

Däremot går det inte att undgå att märka att folk sneglar och ibland rentav glor. Hyfsat, verkligen. Jag har t o m varit med om folk (vanligen killar) som har vänt sig om för att kunna glo när jag ammar. Att jag har en sjal som hänger ner över bröst och unge gör det tydligen inte mindre roligt att stirra. Alltså måste det väl vara själva amningen som drar till sig uppmärksamheten. Inte tutten.

Jag skulle faktiskt gärna träffa de där självsäkra kvinnorna som ni beskriver, som sitter på fina matstället och bara hivar fram brösten och verkligen lägger ut dem för allmän beskådan. De måste ju vara en helt annan sorts mammor än de som finns här i norr. 

Precis som ligistbarnen som skriker huvudet av busschaufförer måste bo någon helt annan stans, för här finns de inte.

Ni som gnäller kanske skulle överväga att flytta norrut? 
    I den här stan har jag sett bla en kvinna som gick runt på stan och ammade sin bebis samtidigt, inget som speciellt dolt där inte och definitivt inget försök till lugn o ro för bebis skull. Och nej, hon såg inte ut att ha bråttom nånstans utan gick och strosade längs gatan förbi en massa cafeer osv där gästerna såg allt annat än nöjda ut när den vandrande mjölkbaren kom.

På resturanger o fik händer det jämt o ständigt att folk slänger fram tutten vid bordet vilket verkligen inte är så trevligt att ha bredvid sig när man äter (ja så tätt sitter man på resturanger i den här stan), har man betalt runt tusenlappen för maten vill man gärna få äta i fred också.

På bussar händer det på i princip varannan bussresa att det sitter någon skrikande unge med en trög förälder
    som inte säger ett knyst.

Och detta ser jag vart jag än kommer så du är väl helt enkelt bara mer tolerant än många andra och det är ju väldigt bra för dig men hjälper inte de som faktiskt ogillar folk som varken tänker på sina barn eller andra.{#emotions_dlg.flower}
  • Neko

Förstår att du blev ledsen TS, jag skulle också blivit jätteledsen. Tycker att föraren gjorde jättefel. Vad skulle han ha gjort om det varit en 6 månaders som grät? Eller en treåring med ADHD eller vad som helst som inte kunde vara tyst? Får man kasta av sådana från bussen? Jag tycker det ska krävas något rejält för att slänga av någon från bussen, inte en tvååring som sjunger och skriker lite då och då... >_<

Själv har jag aldrig blivit avkastad med mitt barn som är 4 och eftersom han har autism så förstår han inte att man måste vara tyst i vissa situationer. Skulle blivit extremt paff om föraren bett oss gå av. Så jag kan förstå hur förbluffad TS måste ha blivit, hennes son kan ju knappast varit särskilt störande...

• ellixoxo
    astro skrev 2010-08-03 03:13:03 följande:
    Jag skulle faktiskt gärna träffa de där självsäkra kvinnorna som ni beskriver, som sitter på fina matstället och bara hivar fram brösten och verkligen lägger ut dem för allmän beskådan. De måste ju vara en helt annan sorts mammor än de som finns här i norr. 
    http://www.ladydahmer.blogg.se Underbar människa som slänger fram patten för alla oss som mår dåligt av att amma offentligt.

Jag gav min första flaska när vi var ute just för att jag inte tordes amma. Men denna underbara kvinna har fått mig att våga ha rätten att vistas ute och mata mitt barn utan att stänga in mig på en sunkig offentlig toalett.
  • Anonym

Tja, eller ni som sitter här o gnäller kanske ska isolera er själva ist?
    Usch för er s'äger jag bara!
    "Nej, men jag har ett 2 årigt barn så jag kan inte gå ut på stan, fika, åka buss för ANDRA kan störa sig på det".
    Är det så ni tycker det ska vara`?

• Dr Mupp
    Anonym skrev 2010-08-03 08:28:32 följande:
    Tja, eller ni som sitter här o gnäller kanske ska isolera er själva ist?
    Usch för er s'äger jag bara!
    "Nej, men jag har ett 2 årigt barn så jag kan inte gå ut på stan, fika, åka buss för ANDRA kan störa sig på det".
    Är det så ni tycker det ska vara`?
    Tååringa går att uppfostra och avleda. Tvååringar till föräldar som tar sitt föräldransvar är välkommmna ut i samhället. Tvååringar som har föräldrar som anser att barn är barn och ska få göra som de behagar kan gärna isoleras.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2010-08-03 03:00:13 följande:
    min treåring kan sitta fint vid bordet på restaurangen och har alltid kunnat det. Kan ju förstås bero på att vi aldrig låter dem härja vid matbordet vare sig vi äter hemma eller borta. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om det krävdes enda till mellanstadiet innan ungarna lärde sig hur man beter sig när man äter. Och ska man amma ute kan man ju iaf försöka amma diskret.
     Eller så kan det bero på att ni har den sorts barn som klarar av det, för det är också olika!

Tycker att föraren gjorde fel, och har han så ont i huvudet att han inte klarar av lite ljud från ett barn så ska han sjukskriva sig!

Som sagt, hade det varit en handikappad han slängde av bussen hade det blivit ett ramaskrik!
  • TeamCaz
    Anonym skrev 2010-08-03 02:56:05 följande:
    Mina barn var 2 när de kunde uppföra sig på restaurang. Tänk så olika det kan vara....
    o min är fyra o är på gränsen att börja lära sig ;) Ja det är olika med dom små liven.. Men vi älskar dom ändå, oavsett om dom är skrikiga störiga slåss uppkäftiga eller vad dom nu kan få för sig att göra...

Gör man vad man kan för att "tysta ner" sitt barn så kan man ju tyvärr inte göra så mycket mer på en buss.. Barnet måste ju sitta still på sin plats o inte gå/springa iväg, samtidigt som det måste vara tyst, eller ja, inte skrika.. Barnet skriker o mamman gör vad hon kunde.. FInns ingen anledning att slänga ut dom, tänk om dom inte hade haft någon som kunde hämta dom, skulle det stackars barnet få gå hela vägen hem då?? Dumma shaufför..

Ts - ring till media... så får buss-shauffören skämmas lite ;)
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • Anonym

Man kan ju undra om chaufförerna stannar och kastar av alla skräniga tonåringar som låter på bussarna så att det inte går att föra ett normalt samtal. De stör då betydligt mycket mer än en 2 åring. Då de i stort sett alltid förekommer i grupp. 1 tonåring märks inte men så fort de blir 3 eller fler så glömmer de tydligen allt vad gällande uppförande och normal samtalston. 

• Anonym (gaaaah)

Skandalöst, så får man inte göra! Anmäl idioten för diskrimineringDemon!

• Dr Mupp
    Anonym skrev 2010-08-03 08:47:09 följande:
     Eller så kan det bero på att ni har den sorts barn som klarar av det, för det är också olika!

Tycker att föraren gjorde fel, och har han så ont i huvudet att han inte klarar av lite ljud från ett barn så ska han sjukskriva sig!

Som sagt, hade det varit en handikappad han slängde av bussen hade det blivit ett ramaskrik!
    Mina barn är ganska olika alla fyra och man har fått ta till olika knep för att få fram det man vill, men alla har de lärt sig hur man beter sig ute. Men det beror ju på att vi inte accepterar att man beter sig hur som helst.

De enda barn som man inte kan uppfostra är barn som har nån typ av diagnos. Tex barn med verbala tics går inte att få tyst på, men man kan ju föröska och förklara om det blir sura miner. Men alla normala friska barn går att uppfostra men det kräver att man vill göra det.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!