• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:28:34 följande:
    Men snälla, hela tiden? När man är bland andra människor och barnet stör och vägrar uppföra sig så ska man be om ursäkt och förstå att man inte har lyckats uppfostra sitt barn! Inte tar barnet skada av det, inte nu och inte långsiktigt! Uppfostran och sunt förnuft är väl två saker som många barn verkar sakna i sitt dagliga liv.
    Vilka barn saknar det? Dina?
  • astro

Alltså, det här är ett barn på under två år som det handlar om. 

"Uppfostran" ska inte sträcka sig hur långt som helst med ett så litet barn. På vissa av er låter det som om ni saknar barnagan.

Jag har sett en del exempel på det jag antar att ni menar är "rätt" uppförande. T ex en liten två- eller treåring som satt helt fastspänd i sin sittvagn och blev matad (eftersom han inte nådde något, inte ens bordet) sked för sked på restaurang. Han blev tillsagd så fort han slingrade sig (han ville loss) och när han började göra ljud (inte särskilt högt) i protest blev han genast utrullad.

Jag upplevde inte detta som särskilt positivt. Det gjorde garanterat inte ungen heller. Han blev ju behandlad som ett misshagligt litet paket, helt utan möjlighet att delta/växa/njuta av situationen.
    Men det är alltså sådana mammor vissa av er gillar. Suck. 

• TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:28:34 följande:
    Men snälla, hela tiden? När man är bland andra människor och barnet stör och vägrar uppföra sig så ska man be om ursäkt och förstå att man inte har lyckats uppfostra sitt barn! Inte tar barnet skada av det, inte nu och inte långsiktigt! Uppfostran och sunt förnuft är väl två saker som många barn verkar sakna i sitt dagliga liv.
    Fast jag stör mig något alldeles enormt på folk som stör sig och jag kräver en ursäkt!
  • Anonym (Förstår)

Eftersom jag inte var med på bussen och såg/hörde vad som hände kan jag omöjligt säga om chauffören var en idiot eller inte...

Dock har jag åkt tillräckligt mycke buss för att ha förståelse för att chauffören gjorde som han gjorde, det är betydligt fler ggr jag reagerat över en del föräldrars attityd och sätt att låta barnen härja hej vilt än vad jag reagerat över otrevliga chaufförers attityd - kort sagt busschaufförer borde reagera lite oftare mot skrikande kids på busar o tåg
    Jag har själv tre barn i varierande ålder och visst har det varit kämpigt och en tuff uppgift ibland att åka kommunalt med dom, vara ute på stan osv men med tricks o knep och en vilja från förälderns sida att lära sina barn vett o etikett dvs att kunna vistas ute bland andra folk och lära sig att ta hänsyn så funkar det, desvärre tycks alltfler föräldrar resonera att barn ska synas o höras,a tt barn har rätt att störa alla andra....

• TwistedSister
    Anonym (Förstår) skrev 2010-08-03 10:37:39 följande:

Eftersom jag inte var med på bussen och såg/hörde vad som hände kan jag omöjligt säga om chauffören var en idiot eller inte...

Dock har jag åkt tillräckligt mycke buss för att ha förståelse för att chauffören gjorde som han gjorde, det är betydligt fler ggr jag reagerat över en del föräldrars attityd och sätt att låta barnen härja hej vilt än vad jag reagerat över otrevliga chaufförers attityd - kort sagt busschaufförer borde reagera lite oftare mot skrikande kids på busar o tåg
    Jag har själv tre barn i varierande ålder och visst har det varit kämpigt och en tuff uppgift ibland att åka kommunalt med dom, vara ute på stan osv men med tricks o knep och en vilja från förälderns sida att lära sina barn vett o etikett dvs att kunna vistas ute bland andra folk och lära sig att ta hänsyn så funkar det, desvärre tycks alltfler föräldrar resonera att barn ska synas o höras,a tt barn har rätt att störa alla andra....

Oj så dina barn har aldrig någonsin stört någon medan de höll på och lära sig?
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 10:34:06 följande:
    Vilka barn saknar det? Dina?
    Bra försök att provocera men det fungerar inte. Du skriver att du inte ber om ursäkt för dina barn för det kan skada dem i ett längre perspektiv. Hur sunt är det att de får gå omkring och störa andra och tro att jorden kretsar kring dem?
  • PennyD
    Anonym (ÄNTLIGEN!) skrev 2010-08-03 02:07:59 följande:
    Stor heder åt chauffören som såg till kollektivets väl och ve på denna resa, inte mamman som inte kan kontrollera sitt barn. Vi möter dem varje dag. Självupptagna föräldrar som låter barnen göra i stort vadsomhelst, skrika, sparka och slå, väsnas så de stör alla andra. På matställen, där man försöker få en lugn lunch. I affärer, där föräldern låter barnet springa runt och dra i allt, skrikande. På trottoaren, där småbarnsföräldrarna ofta kommer i bredd med sina vagnar, två eller tre mammor som couldn't care less över att trottoaren kanske kan användas av andra också, på Arbetsförmedlingen där ungarna springer runt och skriker, kort sagt: i alla sammanhang ska kollektivet alltid lida och anpassa sig efter dessa självupptagna mödrar och deras missanpassade barn. Ska dystopin verkligen vara norm? När så en chaufför äntligen agerar, och jag lovar att ALLA andra passagerare jublade, då ska mamman förorättat skriva en tråd här och be om förståelse. Man häpnar. Ett stort hurra till de underbara fik som förbjudit barnvagnar inne i lokalen och i vissa fall t o m besökande med alltför små barn. Och till de fantastiska restaurangägare som säger till när mamman hivar fram sitt bröst för att mata ungen, mitt framför ögonen på alla ätande gäster. Så OERHÖRT skönt att någon agerar! Men gör givetvis det här till någon slags diskriminering och förföljelse av småbarnsmammor, ty det är SÅ SYND om er. Att skaffa barn är ett medvetet val. Se till att ta ert ansvar och agera vuxet då.
    Jag vet föräldrar som är proffs på att vara omgivningen till lags. De ger vanligtvis barnen något sliskigt att suga på så fort de piper till.
       Alla nöjda och glada. Eller? Jag tror deras barn får betala ett ganska högt pris.

Och knappast är det för att mammorna vill att barnen ska uppföra sig, knappast för att de bryr sig så mycket om omgivningen. Nej jag tror de lärt sig hur de ska göra för att själva slippa engagera sig.

Jag tycker det är suveränt om man som förälder lyckas avleda, distrahera eller underhålla barn, mest för att barnen ska slippa vantrivas.
        Men jag tror också att det krävs ett enormt tålamod och viss framförhållning för att ibland orka stå ut när de skriker. Och faktum är att jag tror att omgivning gagnas av dessa föräldrar. För deras barn skriker kanske inte lika ofta, och kommer sannolikt inte vara de som vandaliserar stan heller.
  • sötäpplet

Med tanke på hur du beskriver att sonen betedde sig. Inte speciellt skrikig utan att han sjöng och gjorde ett tut då och då. Så förstår jag chauffören. Han hade nog inte slängt av dig om ditt barn hysteriskt grät av någon orsak, utan just för att ditt barn satt och sjöng och förde oväsen.

Jag hade nog slängt av ett så irriterande barn, och jag är ändå mycket barnkär men det finns gränser för vad man ska tvingas stå ut med.

• Anonym
    PennyD skrev 2010-08-03 10:44:15 följande:
    Jag vet föräldrar som är proffs på att vara omgivningen till lags. De ger vanligtvis barnen något sliskigt att suga på så fort de piper till.
       Alla nöjda och glada. Eller? Jag tror deras barn får betala ett ganska högt pris.

Och knappast är det för att mammorna vill att barnen ska uppföra sig, knappast för att de bryr sig så mycket om omgivningen. Nej jag tror de lärt sig hur de ska göra för att själva slippa engagera sig.

Jag tycker det är suveränt om man som förälder lyckas avleda, distrahera eller underhålla barn, mest för att barnen ska slippa vantrivas.
        Men jag tror också att det krävs ett enormt tålamod och viss framförhållning för att ibland orka stå ut när de skriker. Och faktum är att jag tror att omgivning gagnas av dessa föräldrar. För deras barn skriker kanske inte lika ofta, och kommer sannolikt inte vara de som vandaliserar stan heller.
    Är du inne på det spåret igen? Mina barn får frukt, en bok, vatten osv när jag avleder på buss, flyg, tåg. Alla ger inte sliskiga saker. Det är inte ett antingen eller, många föräldrar som uppfotrar sina barn bryr sig väldigt mycket om vad barnen får att äta och dricka.
  • solvindoch vatten
    Minomin skrev 2010-08-02 10:49:00 följande:
    Jag känner ju varken ts eller hennes barn,men jag antar att hon under dom 23 månader dom haft ihop har lärt sig hur hon hanterar sitt sjungande barn? Distrahera med en bok, faviritleksak, sjunga med barnet i en bättre ton? Vad vet jag...

Om man inte lyckas tygla sitt barn till den grad att man stör andra, ja då får man nog inse att man inte kan åka kollektivt alla dagar.
    Oj jag är väääldigt övertygad om att du inte har någon som helst erfarenhet av barn! Du kanske har barn men frågan är om det är du som har haft hand om dem. Så korkat resonemang att jag tror inte att det är SANT.  Riktigt dum!!!! Vadå hur fan ska man tygla en 2-åring menar du??? Låter jävligt otäckt! Vad är det för några metoder???? Idoteri!!! Man måste vara  barnkär för att ha ett sånt yrke PUNKT SLUT!!!!! Fan vad förbannad jag blir på sånna som dig och chauffören! 
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!