• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:41:12 följande:
    Bra försök att provocera men det fungerar inte. Du skriver att du inte ber om ursäkt för dina barn för det kan skada dem i ett längre perspektiv. Hur sunt är det att de får gå omkring och störa andra och tro att jorden kretsar kring dem?
    Det var en väldigt fri tolkning  
    Gud jo jag har bett om ursäkt massor. Har en kille som haft väldigt svårt med allt, halkade långt efter i utvecklingen och lärde sig inte prata eller kommunicera på något sätt förrän han var 4 år gammal, ingen språkförståelse alls. Det syns ju inte precis på honom och jag kan inte säga ursäkta mig men han har .... för de har inte lyckats å sätta någon diagnos på honom än heller. Får göra allt som alla andra föräldrar gör 1000 ggr mer och får ändå ta spydiga kommentarer sen om att jag har ett ouppfostrat barn för det är tydligen helt okej att säga så om någon som har svårigheter som inte syns på utsidan. Man kan ju alltid ursäkta sig med att man inte visste och det KUNDE ju har varit så, så då är det okej tydligen.
    Nä jag försöker lära mig å inte be om ursäkt så mycket. Men mest av allt har jag lust att sluta gå ut över huvud taget eller flytta till en öde ö för jag är så förbannat trött på folks skitattityd och hur de slänger sig med sina fördomar hur som helst utan en endaste tanke på sina medmänniskor.  
  • Anonym (Emma)

Förstår att du blev ledsen och arg.

Jag tycker att den viktiga skillnaden är om man som förälder försöker göra något åt att barnen låter för högt eller om man struntar i det. Som alla vi med barn vet så gör ju barn inte alltid som man säger till dem och för ett litet barn är det inte lätt att förstå varför man inte får sjunga och vara glad just då. 

• frökenelisabeth
    PennyD skrev 2010-08-03 10:44:15 följande:
    Jag vet föräldrar som är proffs på att vara omgivningen till lags. De ger vanligtvis barnen något sliskigt att suga på så fort de piper till.
       Alla nöjda och glada. Eller? Jag tror deras barn får betala ett ganska högt pris.

Och knappast är det för att mammorna vill att barnen ska uppföra sig, knappast för att de bryr sig så mycket om omgivningen. Nej jag tror de lärt sig hur de ska göra för att själva slippa engagera sig.

Jag tycker det är suveränt om man som förälder lyckas avleda, distrahera eller underhålla barn, mest för att barnen ska slippa vantrivas.
        Men jag tror också att det krävs ett enormt tålamod och viss framförhållning för att ibland orka stå ut när de skriker. Och faktum är att jag tror att omgivning gagnas av dessa föräldrar. För deras barn skriker kanske inte lika ofta, och kommer sannolikt inte vara de som vandaliserar stan heller.
    Jag kan inte låta bli att undra varför du postar exakt samma inlägg fyra gånger?
  • PennyD
    Anonym skrev 2010-08-03 10:46:55 följande:
    Är du inne på det spåret igen? Mina barn får frukt, en bok, vatten osv när jag avleder på buss, flyg, tåg. Alla ger inte sliskiga saker. Det är inte ett antingen eller, många föräldrar som uppfotrar sina barn bryr sig väldigt mycket om vad barnen får att äta och dricka.
    Jag tycker det är kanon om man har med sig frukt eller annan nyttig underhållning/sysselsättning.

Förstår inte riktigt vad i mitt inlägg det är du reagerar på.

Min poäng, som tydligen inte framgår, är att det inte alls behöver vara de föräldrar vars barn låter minst som i praktiiken är de bästa föräldrarna.

Med andra ord, bra om man har med sig frukt, bra om man kan distrahera, också bra om man står ut med lite skrik (för att visa att det inte lönar sig att kräva uppmärksamhet på ett "dåligt" sätt), inte bra om man tystar dem med onyttiga saker eller fysiska eller psykiska bestraffningar.
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:46:55 följande:
    Är du inne på det spåret igen? Mina barn får frukt, en bok, vatten osv när jag avleder på buss, flyg, tåg. Alla ger inte sliskiga saker. Det är inte ett antingen eller, många föräldrar som uppfotrar sina barn bryr sig väldigt mycket om vad barnen får att äta och dricka.
    Och när de inte är hungriga, törstiga eller lässugna och redan gör det de vill allra helst, vad gör du då? Om vi nu pratar om de små barnen på upp till två år.
  • PennyD
    frökenelisabeth skrev 2010-08-03 10:53:53 följande:
    Jag kan inte låta bli att undra varför du postar exakt samma inlägg fyra gånger?
    Därrför att jag inte får någon respons. Och tråden fortsätter beröra det jag har synpunkter på. Skam den som ger sig.
  • frökenelisabeth
    PennyD skrev 2010-08-03 10:55:46 följande:
    Därrför att jag inte får någon respons. Och tråden fortsätter beröra det jag har synpunkter på. Skam den som ger sig.
    Nej, det är inte alltid som de andra forumdeltagarna hakar på just den synvinkel man själv tycker är så intressant.

Om man verkligen vill diskutera något och ingen plockar upp bollen man kastar så tror jag det är mer effektivt att försöka omformulera sig än att ta samma inlägg och fetmarkera eller stryka under.
  • Anonym
    TwistedSister skrev 2010-08-03 10:55:28 följande:
    Och när de inte är hungriga, törstiga eller lässugna och redan gör det de vill allra helst, vad gör du då? Om vi nu pratar om de små barnen på upp till två år.
    Menar du att om de skriker och stör omgivningen för att de älskar sin egen röst, så sänker jag tonen och kör en fingerramsa, sjunger lite lågt eller killar barnet på magen en liten stund, DÅ brukar barnet bli avlett och kunna förstå att det är dags att lyssna på mamma.
  • Anonym
    PennyD skrev 2010-08-03 10:54:38 följande:
    Jag tycker det är kanon om man har med sig frukt eller annan nyttig underhållning/sysselsättning.

Förstår inte riktigt vad i mitt inlägg det är du reagerar på.

Min poäng, som tydligen inte framgår, är att det inte alls behöver vara de föräldrar vars barn låter minst som i praktiiken är de bästa föräldrarna.

Med andra ord, bra om man har med sig frukt, bra om man kan distrahera, också bra om man står ut med lite skrik (för att visa att det inte lönar sig att kräva uppmärksamhet på ett "dåligt" sätt), inte bra om man tystar dem med onyttiga saker eller fysiska eller psykiska bestraffningar.
    Hahaha, förlåt men sen när ska omgivningen behöva stå ut med andras ungars skrik?
  • roflmao
    hemljuvahem skrev 2010-08-03 09:48:24 följande:
    Oj ts jag trodde först tråden låg i sandlådan..

Men självklart har busschauffören handlat orätt.
    Då borde man istället slänga av alla fjortisar som sitter i mobilen och skriker ut hela sitt privatliv över kollektivtrafikresenärena .. eller tuggummifolket som smackar och blåser bubblor; Glöm för guds skull inte festfolket som skiker som tusan, alkisarna som sitter längst bak och skrönar.. ja jag kan fortsätta.
    Men vad åker folk för bussar egentligen? Det verkar vara ett jävla liv för jämnan. Är det bara jag som råkar ut för nåt störande moment (inte nödvändigtvis skrikande barn) max en gång i månaden, om ens det?
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!