• lieva

Pussa sin sons snopp!

Jag har ett par vänner till mig som berättade hur en av dera väninnor i samma fotbollslag brukar ha med sig sin son dit ibland. Då hon byter blöja på honom offentligt brukar hon pussa på hans snopp och liksom verkligen visa detta inför folk och säga saker som "Titta vad gulligt" och "kolla så liten och söt"... och massa annat.
    Vet inte hur gammal barnet var,men kanske nått halvår/år..

Jag själv blev riktigt äcklad av  det jag hörde då jag tycker att man inte gör så. Man pussar inte sitt barns kön då detta är väldigt privat..
    Har själv en dotter och kan ju inte ens tänka den tanken liksom..Tycker det är så respektlöst och äckligt och ser det som ett övergrepp faktiskt tom.
    Men mina vänner tyckte att jag överreagerade och tyckte att det var väl jättekul och klart dem är gulliga de där små snopparna..
     Så därför undrar jag här vad ni alla på Familjeliv tycker. Är det okej att göra så som den tjejen gjorde med sitt barn????!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:54
    Intressant att många tycker det är okej ändå.
    Ville mest höra vad folk tycker och där ser man vad olika det kan vara..
    Bra att ämnet diskuteras i alla fall tror jag!
    Skulle jag se det med egna ögon skulle jag verkligen inte anmäla som någon trodde,men jag skulle nog ha extra koll på den människan tror jag nog. Tycker det är en privat zon och förstår inte varför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 22:07
    Wow. Läst 12471 gånger och snart 300 inlägg!!!

• Svar på tråden Pussa sin sons snopp!
  • bluegrass

Ojojoj. Då jag surfar via telefonen kan jag inte se var denna tråd ligger, men jag hoppas på sandlådan. Om inte kan jag bara säga att FLfolk aldrig upphör att förvåna. Att det skulle vara " kränkande " stötande och övergreppslikt att pussa sin lilla bebis mellan benen? Tillåt mig småle, eller asgarva!

• Filbunke
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-16 07:30:14 följande:
    I princip ja. I praktiken har vi normer som säger att barn som blivit medvetna om sin sexualitet, och definitivt när de närmar sig puberteten, ska ha en större privat sfär. Just eftersom de ÄR medvetna, och gjort sig mer självständiga från föräldrarna. Men med små barn är det inte fallet, speciellt inte spädbarn.
    Okej, men det förändrar inte det faktum att föräldern i det här fallet går över gränsen för den privata sfären. För bara för att barnet inte är medveten intellektuellt så gör det ju inte handlingen mer okej, tycker jag. 

Konstigt bara så konstigt, när det finns så många fler ställen att pussa på som faktiskt inte är just fortplantningsorgan.

Undrar just hur det skulle se ut, om barn och föräldrar sprang och pussade varandra på könsdelarna...för det var ju okej när barnet inte förstod bättre, så varför ta bort något så ömsint som det? Och jag menar, föräldrarna har väl ändå blivit medvetna om den här privata sexuella sfären, så hur kan det komma sig att du tycker det är okej för dom att pussa på något de nu när de är vuxna lärt sig är en privat sfär? Så länge barnet inte är medveten så är det okej, men föräldrarna är ju medvetna, jag får inte ihop ditt resonemang riktigt.
  • Dorian Ertymexx
    Filbunke skrev 2010-08-16 16:41:38 följande:
    Okej, men det förändrar inte det faktum att föräldern i det här fallet går över gränsen för den privata sfären. För bara för att barnet inte är medveten intellektuellt så gör det ju inte handlingen mer okej, tycker jag. 

Konstigt bara så konstigt, när det finns så många fler ställen att pussa på som faktiskt inte är just fortplantningsorgan.

Undrar just hur det skulle se ut, om barn och föräldrar sprang och pussade varandra på könsdelarna...för det var ju okej när barnet inte förstod bättre, så varför ta bort något så ömsint som det? Och jag menar, föräldrarna har väl ändå blivit medvetna om den här privata sexuella sfären, så hur kan det komma sig att du tycker det är okej för dom att pussa på något de nu när de är vuxna lärt sig är en privat sfär? Så länge barnet inte är medveten så är det okej, men föräldrarna är ju medvetna, jag får inte ihop ditt resonemang riktigt.
    Du skämtar nu va? Man kan se det på två sätt: Ur barnets perspektiv gås det inte över några gränser, eftersom små barn ser sig som en del av föräldrarna (eller snarare vice versa) och är knappt medvetna om att de är en egen individ. Det finns helt enkelt ingen privat sfär kontra föräldrarna. Ur vuxet perspektiv så är det fysiskt omöjligt att INTE gå över den personliga sfären, eftersom jag tror att de allra flesta av oss skulle bli rätt så illa berörda om någon petade oss i rumpan och pussade oss, oavsett om det var på munnen eller rumpan eller könet. Själv är jag långt känsligare om min rumpa än om min snopp, bara för att ta ett exempel, och jag tror jag är långtifrån ensam om det som man. Vilket du än väljer blir ditt argument annihilerat.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Shaun the sheep
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-16 13:34:36 följande:
    "Normalt" är inget fint. Det var normalt att slå barn för inte så länge sedan, och folk försvarade den sortens åsikter på precis samma vis, att det är "natuuurligt" och "normaaalt".

Du får tycka att det är äckligt, och ingen kommer att tvinga dig till det, men det är tråkigt att ni inte kan acceptera att andra har andra synsätt, som inte är sämre än ert. Att tycka att det är ett övergrepp att pussa på sitt barn, oavsett vart, är klart mer stört i mina ögon. Det är inte som att barnet tar skada av det på något vis.
    Normalt behöver inte vara dåligt heller.

Jag brukar kunna vara öppen om det mesta, men jag tycker att nånstans får man dra en gräns.
    Jag blir genuint upprörd av att läsa att folk tycker det är okej! Det ger mig rysningar. För jag tycker verkligen
    att det är på gränsen till pedofili. Könsorganen finns av två anledningar: Att kissa med. Och att bli upphetsad  av. Och vad hände med respekten för barnet?

Skulle det vara okej om jag drog ner brallorna på nån på stan och började pussa på deras könsorgan?
    NEJ, förmodligen inte.

Barnet kan inte själv säga ifrån, så vad i helvete har mamma eller pappa där att göra,
    annat än för att göra rent?!

Jag tycker det är samma sak som tjejer som blir våldtagna när de somnat. Är det också okej?
    Jag menar, använder man glidmedel så lider hon ju inte av det. Hon har inte ont,
    och hon sger ju inte ifrån. Då måste det ju vara OK?
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Filbunke
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-16 16:48:14 följande:
    Du skämtar nu va? Man kan se det på två sätt: Ur barnets perspektiv gås det inte över några gränser, eftersom små barn ser sig som en del av föräldrarna (eller snarare vice versa) och är knappt medvetna om att de är en egen individ. Det finns helt enkelt ingen privat sfär kontra föräldrarna. Ur vuxet perspektiv så är det fysiskt omöjligt att INTE gå över den personliga sfären, eftersom jag tror att de allra flesta av oss skulle bli rätt så illa berörda om någon petade oss i rumpan och pussade oss, oavsett om det var på munnen eller rumpan eller könet. Själv är jag långt känsligare om min rumpa än om min snopp, bara för att ta ett exempel, och jag tror jag är långtifrån ensam om det som man. Vilket du än väljer blir ditt argument annihilerat.
    Nej jag skämtar inte! Och du har uppenbarligen inte förstått vad jag menar. Du får gärna förklara vad annihilerat betyder.
  • Filbunke

Jag förstår liksom bara inte varför det är okej för att det är ett omedvetet barn, men inte okej på en vuxen för den är ju medveten.

• Lady Ackles
    Sylwia skrev 2010-08-11 15:57:47 följande:

Nää usch tycker inte alls de är oki. Brukar bara tycka att de är konstigt när jag bytar blöja på min dotter och vill pussa på hennes mage när hon är naken :s

& snacka att de är jobbigt när jag måste duscha min 3 åriga son. Då & då måste man dra bak förhuden för att komma åt & göra rent tycker att de är skitjobbigt men måste tyvärr göras. Brukar låta sambon göra de :)

Det tycker jag att du ska söka för. Inte riktigt friskt att ha sådana äckelkänslor för sitt nakna barn.
  • MissMurrig
    Shaun the sheep skrev 2010-08-16 17:58:32 följande:
    Normalt behöver inte vara dåligt heller.

Jag brukar kunna vara öppen om det mesta, men jag tycker att nånstans får man dra en gräns.
    Jag blir genuint upprörd av att läsa att folk tycker det är okej! Det ger mig rysningar. För jag tycker verkligen
    att det är på gränsen till pedofili. Könsorganen finns av två anledningar: Att kissa med. Och att bli upphetsad  av. Och vad hände med respekten för barnet?

Skulle det vara okej om jag drog ner brallorna på nån på stan och började pussa på deras könsorgan?
    NEJ, förmodligen inte.

Barnet kan inte själv säga ifrån, så vad i helvete har mamma eller pappa där att göra,
    annat än för att göra rent?!

Jag tycker det är samma sak som tjejer som blir våldtagna när de somnat. Är det också okej?
    Jag menar, använder man glidmedel så lider hon ju inte av det. Hon har inte ont,
    och hon sger ju inte ifrån. Då måste det ju vara OK?
    OMG!!!
    Är det övergrepp att pussa ett barn på rumpan och magen också??? För rumpan är enbart till för att bajsa med, vissa har sex där med. Är det ok om jag drar ner brallorna på någon på stan och pussar dem på rumpan??? NEJ, förmodligen inte.

Barnet kan själv inte säga ifrån om den inte vill bli pussad på magen, låren eller rumpan, så vad i helvete har föräldrarna där och göra annat än att göra rent. (DINA ARGUMENT) 
  • Shaun the sheep
    MissMurrig skrev 2010-08-16 18:12:28 följande:
    OMG!!!
    Är det övergrepp att pussa ett barn på rumpan och magen också??? För rumpan är enbart till för att bajsa med, vissa har sex där med. Är det ok om jag drar ner brallorna på någon på stan och pussar dem på rumpan??? NEJ, förmodligen inte.

Barnet kan själv inte säga ifrån om den inte vill bli pussad på magen, låren eller rumpan, så vad i helvete har föräldrarna där och göra annat än att göra rent. (DINA ARGUMENT) 
    Jag tycker inte riktigt det går att jämföra. Men visst, så kan man också se det. Men det är ju ganska känt att även barn kan känna sexuella känslor. Jag tycker inte att en förälder ska framkalla sådana känslor.
    Hade jag fått veta att min pappa pussat mig där hade jag blivit väldigt upprörd och tagit väldigt illa vid mig.
    Och jag vill gärna få veta varför man då slutar med detta pussade på könsorganen när barnen blir äldre, om det nu är så vanligt och okej? Precis som någon här uppe skrev. Då kan det väl få fortsätta hela livet!

Om din mor eller far blev sjuk och behövde hjälp på toaletten, kanske rentav behövde blöjor, skulle du pussa på honom/henne också? Nej, jag tror inte det. FÖR ATT DET INTE ÄR OKEJ.

Är det okej att pussa en förståndshandikappad på könet, eller rentav ännu värre?
    Han eller hon protesterar ju inte, alltså finns ju chansen att han/hon gillar det.
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • MissMurrig
    Shaun the sheep skrev 2010-08-16 18:21:57 följande:
    Jag tycker inte riktigt det går att jämföra. Men visst, så kan man också se det. Men det är ju ganska känt att även barn kan känna sexuella känslor. Jag tycker inte att en förälder ska framkalla sådana känslor.
    Hade jag fått veta att min pappa pussat mig där hade jag blivit väldigt upprörd och tagit väldigt illa vid mig.
    Och jag vill gärna få veta varför man då slutar med detta pussade på könsorganen när barnen blir äldre, om det nu är så vanligt och okej? Precis som någon här uppe skrev. Då kan det väl få fortsätta hela livet!

Om din mor eller far blev sjuk och behövde hjälp på toaletten, kanske rentav behövde blöjor, skulle du pussa på honom/henne också? Nej, jag tror inte det. FÖR ATT DET INTE ÄR OKEJ.

Är det okej att pussa en förståndshandikappad på könet, eller rentav ännu värre?
    Han eller hon protesterar ju inte, alltså finns ju chansen att han/hon gillar det.
    IGEN, skulle du fortsätta pussa ditt barn på rumpan tills denne blev vuxen????  Det kan väl fortsätta hela livet. 
    Samma argument, INGEN som vill svara på det dock... att man "kränker" och går över gränsen ofta med sitt barn. Pussar på rumpan, magen, låren, munnen. Stoppar termometrar/suppar i rumpan mm... 
Svar på tråden Pussa sin sons snopp!