• lieva

Pussa sin sons snopp!

Jag har ett par vänner till mig som berättade hur en av dera väninnor i samma fotbollslag brukar ha med sig sin son dit ibland. Då hon byter blöja på honom offentligt brukar hon pussa på hans snopp och liksom verkligen visa detta inför folk och säga saker som "Titta vad gulligt" och "kolla så liten och söt"... och massa annat.
    Vet inte hur gammal barnet var,men kanske nått halvår/år..

Jag själv blev riktigt äcklad av  det jag hörde då jag tycker att man inte gör så. Man pussar inte sitt barns kön då detta är väldigt privat..
    Har själv en dotter och kan ju inte ens tänka den tanken liksom..Tycker det är så respektlöst och äckligt och ser det som ett övergrepp faktiskt tom.
    Men mina vänner tyckte att jag överreagerade och tyckte att det var väl jättekul och klart dem är gulliga de där små snopparna..
     Så därför undrar jag här vad ni alla på Familjeliv tycker. Är det okej att göra så som den tjejen gjorde med sitt barn????!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 14:54
    Intressant att många tycker det är okej ändå.
    Ville mest höra vad folk tycker och där ser man vad olika det kan vara..
    Bra att ämnet diskuteras i alla fall tror jag!
    Skulle jag se det med egna ögon skulle jag verkligen inte anmäla som någon trodde,men jag skulle nog ha extra koll på den människan tror jag nog. Tycker det är en privat zon och förstår inte varför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 22:07
    Wow. Läst 12471 gånger och snart 300 inlägg!!!

• Svar på tråden Pussa sin sons snopp!
  • Dorian Ertymexx
    Filbunke skrev 2010-08-20 10:40:17 följande:
    Men snälla du Dorian!
    Tror du på fullaste allvar att ALLA barn reagerar med gråt och skrik när de blivit kränkta eller skadade mentalt? Jösses säger jag bara. Du målar in dig i ett hörn här. Hur kan DU veta vad barn tycker och känner och hur de blir påverkade av vissa handlingar? Snälla berätta gärna det för mig och oss andra. Acceptera också någon gång att ALLA inte tycker som du och att det är OKEJ att tycka annorlunda än just DIG!
    Ja! Klart som fan de gör! Tror du att små barn har något slags koll på att man kan reagera olika? När allt är bra är de tysta, när de är glada skrattar de, när de är oglada gråter och skriker de.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Nataliesliv

Att kalla den söt osv är väll inget fel. Men att pussa den känns inte helt rätt, kan kanske vara okej om man verkligen har rätt tanke med det, men offentligt kändes ju jättefel.

Jag skulle aldrig pussa mitt barns kön. Den nybadade gull-rumpan kanske men inte könet. Det för att det skulle kännas helt fel för mig då att pussa ett kön för mig är väldigt sexuellt. Barnet tar säkerligen inte skada när den är så liten (OM man verkligen inte har några sexuella tankar alls med det).

• Filbunke
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-20 21:48:06 följande:
    Ja! Klart som fan de gör! Tror du att små barn har något slags koll på att man kan reagera olika? När allt är bra är de tysta, när de är glada skrattar de, när de är oglada gråter och skriker de.
    Jösses återigen. Jag kan ta min syster som ett bra exempel på att barn faktiskt kan reagera olika på samma sak!
    Min syster uppfostrar sina fyra barn likadant. När en av dom slår sig så gråter hon så det står härliga till och har alltid gjort. När dotter nr 2 slår sig skrattar hon. Hur förklarar du det?
    Detta gäller även andra barn i min närhet som alla reagerar olika på olika saker.

Men vem vet, du kanske är professor i ämnet eller liknande?
  • Dorian Ertymexx
    Filbunke skrev 2010-08-20 21:59:54 följande:
    Jösses återigen. Jag kan ta min syster som ett bra exempel på att barn faktiskt kan reagera olika på samma sak!
    Min syster uppfostrar sina fyra barn likadant. När en av dom slår sig så gråter hon så det står härliga till och har alltid gjort. När dotter nr 2 slår sig skrattar hon. Hur förklarar du det?
    Detta gäller även andra barn i min närhet som alla reagerar olika på olika saker.

Men vem vet, du kanske är professor i ämnet eller liknande?
    Talar du om spädbarn nu? Eller om större barn? Och frågan är ju hur barnen upplever saker. En av dem kanske tycker det är roligt att slå sig. Eller tror du att barnet skrattar för att fakea? För oavsett så visar de ju ärliga känslor, eller hur?

Jag har studerat pedagogik och barns psykologi, ja.
  • Dorian Ertymexx
    längtans skrev 2010-08-21 11:51:37 följande:
    Klart man INTE ska pussa sina barn på könet! Hur fel är inte det???
    Alls. Det är inte fel alls.
  • längtans

Har läst lite av tråden, men inte allt och jag tycker det är skrämmande att se att så många tycker detta är ok!!

Bara för att ett barn inte har den kroppsuppfattningen så gör det inte saken ok, det är många ute i världen som inte har en kroppsuppfattning, utvecklingsstörda, svårt sjuka, gamla...är det ok på dem också då??

Är det också ok om barnen pussar föräldrarna på könet??

Och JA, det är stor skillnad att pussa ett barn på munnen eller på könet, en puss på munnen eller kinden ger man sin mormor, mamma, morfar...you name it...men jag låter inte dom pussa min son på könet!!!

Urk...

• Filbunke
    längtans skrev 2010-08-21 12:09:59 följande:

Har läst lite av tråden, men inte allt och jag tycker det är skrämmande att se att så många tycker detta är ok!!

Bara för att ett barn inte har den kroppsuppfattningen så gör det inte saken ok, det är många ute i världen som inte har en kroppsuppfattning, utvecklingsstörda, svårt sjuka, gamla...är det ok på dem också då??

Är det också ok om barnen pussar föräldrarna på könet??

Och JA, det är stor skillnad att pussa ett barn på munnen eller på könet, en puss på munnen eller kinden ger man sin mormor, mamma, morfar...you name it...men jag låter inte dom pussa min son på könet!!!

Urk...

Du förstår att här får du inte tycka att det är fel. För då påstår någon att du har problem med dina tankar och att det är du som är pervers.
    Jag håller med dig, könet bör lämnas fri från pussar...spädbarn eller ej.
  • TheStrange

Men nej, man pussar inte sina barns könsorgan! Barnet är måhända inte medveten om vad som sker, och gör kanske inte aktivt motstånd, men inte fan ger ungen ett aktivt och medvetet medgivande heller. Om det är okej för föräldrar/vuxna att hångla med ungars könsorgan, är det då okej att ungarna gör likadant på föräldrarna?

-"Kom Kalle, ge mammas snippa en godnattpuss...!"  (!?)

• Dorian Ertymexx
    TheStrange skrev 2010-08-21 20:41:04 följande:
    Men nej, man pussar inte sina barns könsorgan! Barnet är måhända inte medveten om vad som sker, och gör kanske inte aktivt motstånd, men inte fan ger ungen ett aktivt och medvetet medgivande heller. Om det är okej för föräldrar/vuxna att hångla med ungars könsorgan, är det då okej att ungarna gör likadant på föräldrarna?

-"Kom Kalle, ge mammas snippa en godnattpuss...!"  (!?)
    I motsats till när man byter blöja, pussar det på magen, mummen eller pannan..? Ger barnet verkligen ett aktivt och medvetet godkännande till allt det, tror du?
Svar på tråden Pussa sin sons snopp!