• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Nojnen

Hej allihop! Har varit hos bm idag. Är i v.24+5. Magen var 24cm, mitt blodtryck 100/60, bebbens hjärtljud 137, mitt blodvärde 107, har gått upp 4,5kg sen inskrivningen. Allt verkar ok förutom blodvädret som är lite lågt, men jag äter Niferex 2/dag, så mer än de skulle jag inte stoppa i mig. Har däremot en fundering; berättade för bm att jag fått ont under magen, vid blygdbenet och har ont i den ena höften. Det gör ont att resa och sätta sig, samt att vända sig i sängen. Enligt vad jag läst har jag gissat mig till att det kan vara foglossningar. Har ett foglossningsbälte som jag använder flitigt och det känns bättre om jag använder detta. Men när bm mätte magen tryckte hon på blygdbenet och sa sen att hon förväntade sig att jag skulle säga till att det gjorde jätteont, för ALLA som har foglossningar har ont när bm trycker där. Visst kände jag ett tryck, men jag hade inte vrålont. Min fråga till bm blev då: -Om jag inte har foglossningar, varför har jag då ont? Hon kunde inte svara på detta. Kan någon av er?

Mirakel kan ske, ge inte upp hoppet! Gravid med första barnet, BF 4 maj 2011
  • Jodi
    Nojnen skrev 2011-01-18 22:14:49 följande:
    Hej allihop! Har varit hos bm idag. Är i v.24+5. Magen var 24cm, mitt blodtryck 100/60, bebbens hjärtljud 137, mitt blodvärde 107, har gått upp 4,5kg sen inskrivningen. Allt verkar ok förutom blodvädret som är lite lågt, men jag äter Niferex 2/dag, så mer än de skulle jag inte stoppa i mig. Har däremot en fundering; berättade för bm att jag fått ont under magen, vid blygdbenet och har ont i den ena höften. Det gör ont att resa och sätta sig, samt att vända sig i sängen. Enligt vad jag läst har jag gissat mig till att det kan vara foglossningar. Har ett foglossningsbälte som jag använder flitigt och det känns bättre om jag använder detta. Men när bm mätte magen tryckte hon på blygdbenet och sa sen att hon förväntade sig att jag skulle säga till att det gjorde jätteont, för ALLA som har foglossningar har ont när bm trycker där. Visst kände jag ett tryck, men jag hade inte vrålont. Min fråga till bm blev då: -Om jag inte har foglossningar, varför har jag då ont? Hon kunde inte svara på detta. Kan någon av er?
    Kanske är nån nerv som kommer i kläm? Jag har ont i ena skinkan, mest på nätterna konstigt nog. Förmodar att det är ischias och jag tycker det blir bättre när jag stretchar.
  • morotsland

Gå till en sjukgymnast tycker jag om ni har problem med eventuell foglossning eller ischias. Tsk från barnmorskor har de utbildning i just sånt och kan bättre bedöma vad problemet är och vad som kan göras.

• Fröken Löken

jag skickade också in mitt intyg i mellandagarna tror jag och fick tillbaka i slutet på förra veckan. Dock har jag inte lämnat det vidare till chefen ännu, oops! ;)

men beräkna föräldrapenning kan man göra ändå om man vet sin årslön, det är ju bara preliminär men man får en hum i alla fall!
    http://www.forsakringskassan.se/tjanster/berakna_fp/nav/privatpers/foralder/planera

Vi har också bestämt oss för att hyra bilbarnstolar från If istället för att köpa. Det låter som en vettig deal plus att deras stolar fått bäst i test från både testfakta och smartson :)
    http://www.if.se/web/se/privat/radochtips/bilbarnstol/pages/default.aspx
    Det var nån mer som också tänkte hyra har jag för mig? Det bästa är ju att man inte behöver vara kund hos IF!!

15 veckor kvar till BF idag, 12 veckor kvar att jobba!! Är det sjukt att räkna ner!? Jag är så trött nu så jag hade lätt kunnat gå hem och bara vara fram till förlossningen känns det som :/
    Nä, nu kallar sängen! 
    Hoppas ni alla får en härlig morgondag! :)

• talare
    Fröken Löken skrev 2011-01-18 22:35:44 följande:
    jag skickade också in mitt intyg i mellandagarna tror jag och fick tillbaka i slutet på förra veckan. Dock har jag inte lämnat det vidare till chefen ännu, oops! ;)

men beräkna föräldrapenning kan man göra ändå om man vet sin årslön, det är ju bara preliminär men man får en hum i alla fall!
    www.forsakringskassan.se/tjanster/berakna_fp/...

Vi har också bestämt oss för att hyra bilbarnstolar från If istället för att köpa. Det låter som en vettig deal plus att deras stolar fått bäst i test från både testfakta och smartson :)
    www.if.se/web/se/privat/radochtips/bilbarnsto...
    Det var nån mer som också tänkte hyra har jag för mig? Det bästa är ju att man inte behöver vara kund hos IF!!

15 veckor kvar till BF idag, 12 veckor kvar att jobba!! Är det sjukt att räkna ner!? Jag är så trött nu så jag hade lätt kunnat gå hem och bara vara fram till förlossningen känns det som :/
    Nä, nu kallar sängen! 
    Hoppas ni alla får en härlig morgondag! :)
    Vi ska också hyra från if. men vet inte om jag nämt det här, har inte riktigt koll på vad jag säger till vem. ;) som du sa, stolarna har väldigt goda resultat i olika test. däremot har jag hört att babyskyddet ska vara väldigt tungt/klumpigt..
  • Minglanu

Vecka 23 nu och +7 kilo nästan. Blä!
    Äter som vanligt, men rör mig såklart mycket mindre och långsammare än tidigare. Har inte fått så stor mage, vikten verkar ha fördelat sig rätt jämt över kroppen så jag ser mest tjock ut, fast med gravidmage också
    Min tredje (och sista) graviditet så jag hade bestämt mig för att inte noja över vikten eller utseendet utan bara njuta av allt det underbara. Men just nu känns det ändå sisådär att se sig i spegeln

Desutom har jag börjat svullna om både händer och anklar. Tog av mig ringarna igår för att de klämde.

Nu har jag gnällt en massa, hur har ni andra det? Någon annan som nu verkligen börja känna av graviditeten?

• TeamX

Minglanu: jag har gått upp 10 kg (är i vecka 25).
    Det känns mycket, men jag försöker att inte bry mig om det.
    Äter nyttigt (oftast ) men rör mig mindre än innan för att jag inte fixar samma rörelser. Löptränade tre dagar i veckan innan och nu blir det mest promenader.

Det där med vikt är nog väldigt individuellt.
    Jag var ganska smal innan, hade inget extra på kroppen, och tror nog kroppen lagt på sig det den beöver för att orka med graviditet och förlossning och amning. När jag väntade första barnet gick jag upp 17 kg, men dessa försvann igen efteråt (fast det dröjde kanske 9 månader innan jag var tillbaka på startvikt).

• JosefineK
    TeamX skrev 2011-01-19 09:20:42 följande:
    Äter nyttigt (oftast ) men rör mig mindre än innan för att jag inte fixar samma rörelser. Löptränade tre dagar i veckan innan och nu blir det mest promenader.

Jag var ganska smal innan, hade inget extra på kroppen, och tror nog kroppen lagt på sig det den beöver för att orka med graviditet och förlossning och amning. När jag väntade första barnet gick jag upp 17 kg, men dessa försvann igen efteråt (fast det dröjde kanske 9 månader innan jag var tillbaka på startvikt).
    Jag har ocksà gàtt upp 10 kg. (àr i vecka 26) Rynkar på näsan 
    Jag var inte smal innan heller sà nu kànner jag mig ràtt sà stor. jag tror mitt problem var att jag var sà himla tròtt i bòrjan. Làg mest raklàng i soffan om kvàllarna. Ska fòrsòka àta ànnu nyttigare och gà ànnu làngre hundpromenader.
    Jag tròstar mig lite med att det finns dom som gàr upp mest under fòrsta halvan av graviditeten och mindre under andra halvan. Hoppas det àr sà i vàra fall!
  • Ellenkicki
    TeamX skrev 2011-01-19 09:20:42 följande:

Hej! Här kommer en till som verkligen börjar känna av graviditeten nu! Mest bara positivt men lite negativt om man får säga så utan att bli missförstådd Solig Vecka 24 nu och redan +10 kilo... Tycker att det känns lite mycket... Det är första barnet så jag har inget ett jämföra med. Vi har hund så jag tycker att jag är ute och går varje dag plus att jag simmar en dag i veckan så det verkar inte som att det är kilon som jag kan påverka själv. Jag vet ju så väl att man inte ska fokusera på vikten men fick en chock när jag klev upp på vågen och såg hur mycket jag hade gått upp.

Men nu ska vi börja tapetsera barnrummet, jättekul Cool, så då får man väl stå ut med att vara lite tung och klumpig... Jag har inte börjat räkna ner ännu till BF men jag såg att någon annan här i länken gjort det och det såg overkligt lite ut med typ 15 v.... Gulp!
  • Åsasåsa

Jag har fått problem med ryggen, har kämpat på i en vecka med strålande värk men nu orkar jag inte mer! Har känt mig nere och deppad och nära till tårar hela tiden. Kändes som jag bröt ihop idag så nu har jag sjukskrivit mig från jobbet idag och imorgon och hoppas på att det hjälper. Känns tungt att göra det för jag har så mkt på jobbet.

Ringde både BM och vårdcentralen men fick tid först på måndag, ska få remiss till sjukgymnast då också. Båda gissade på ischias. Någon annan som har problem med det? Jag är rädd att jag ska bli fortsatt sjukskriven och inte få det godkänt av Försäkringskassan, kan ju inte vara hemma utan pengar Gråter. Jaja det löser sig nog. Bara bebis mår bra!

Hoppas ni får en bra dag, ser att solen tittat fram. Kram {#emotions_dlg.flower}