• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • isolande

Jag är i vecka 22 +6 idag och här har det varit raveparty sen vecka 20. Bebisen är helt vild! Igår såg till och med min sambo sparkarna utifrån på flera olika ställen. Värst är det när jag ska gå och lägga mig och ligger på rygg.

Undrar vad det är för något som kommer titta ut Drömmer

• FruganH
    Maruid skrev 2011-01-17 21:11:34 följande:

Föräldrautbildningen var verkligen inte så spännande för vår del heller, jag missade vissa gånger men tror inte det var någon katastrof precis. Det är i och för sig ett bra tillfälle att träffa andra föräldrar i grannskapet och vill man bonda med andra mammor som bor nära så ska man klart gå dit. Men informationsmässigt tror jag att jag hade full koll. I och för sig kan jag tillägga att jag har en superbra BM som jag pratar mycket med så alla mina möjliga undringar har jag nog fått svar på också.

Okej, det är nog snarare förlossningsförberedande vi ska gå och visst känner jag att jag har koll på en hel del. Men jag tror verkligen inte maken har det. Och det känns, iallafall för mig, som att det är viktigt att han vet vad som ska hända och hur det kan gå till. Ligger jag där och har ont och försöker koncentrera mig på att föda så måste han ju kunna ta ansvar för annat runt omkring till viss del.

Vi får väl se om det ordnar sig. Han jobbar som lärare, så därför kan han inte "ta ledigt" på samma sätt som t.ex. jag kan. Men men, det får väl lösa sig helt enkelt..
  • FruganH

Har ni skickat in moderskapsintyg till FK?
    Jag skickade innan (eller efter) jul. Minns inte helt hundra exakt när det var, men jag har inte fått tillbaka något från dom än. Dom ska väl skicka papper som skall fyllas i av t.ex. arbetsgivare och så?
    Hur lång tid tar det egentligen? Hoppas verkligen inte att det kommit bort på vägen, börjar känna mig lite stressad....

• JosefineK

Igàr nàr vi var pà bio kànde min sambo bebisen fòr fòrsta gàngen! Han blev sà glad sàklart eftersom vi àr i vecka 26 nu och han ànnu inte kunnat kànna nàgot

Dà sparkade han (bebisen alltsà) typ i hòjd med naveln pà vànster sida, satt lite snett lutad till hòger. Annars àr det mest nedàt mot urinblàsan eller snett under naveln.  

Hàr (i Italien) bòrjar fòràldrakursen (eller "kurs infòr fòrlossning" som dom kallar det) den 8 mars. Jag har BF 1 maj sà tvà mànader innan. Pappan àr bara med 2 gànger av 10 resten gàr bara mamman pà. Den verkar intressant faktiskt vad jag har hòrt iallafall. Man fàr gà pà rundvandring pà fòrlossningen, amningskurs/demonstation, babymassage etc.
    Jag ska inte gà kursen pà det sjukhuset jag ska fòda pà utan pà det som ligger i vàr lilla kommun. Detta fòr att jag hoppas pà sà sàtt làra kànna lite tjejer som bor hàr i grannskapet. Jag har bara en annan tjejkompis som kommer vara mammaledig samtidigt och hon bor ganska làngt bort fràn mig. Det hade ju liksom varit kul att ha ngn att fika och promenera med nu i sommar! Glad

• jakeline
    FruganH skrev 2011-01-18 09:09:14 följande:
    Har ni skickat in moderskapsintyg till FK?
    Jag skickade innan (eller efter) jul. Minns inte helt hundra exakt när det var, men jag har inte fått tillbaka något från dom än. Dom ska väl skicka papper som skall fyllas i av t.ex. arbetsgivare och så?
    Hur lång tid tar det egentligen? Hoppas verkligen inte att det kommit bort på vägen, börjar känna mig lite stressad....
    det tar ett tag, någon månad kanske? 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • TeamX

Jag är i vecka 25 och visst känner jag bebisen flera gånger om dagen, men sällan jättestarka kickar.Kan bero på att jag har moderkakan i framvägg.

Oj, moderskapsintyg har jag inte ens tänkt på eller fått av min barnmorska, ska dit imorgon så får be om det då. Än är det väl ingen brådska med det eller??

Här har lilla sonen magsjuka, så inatt kräktes han ner hela rummet mer eller mindre
    Hoppas man själv klarar sig.

• FruganH
    jakeline skrev 2011-01-18 09:27:13 följande:
    det tar ett tag, någon månad kanske? 
    Okej, får väl ge mig till tåls lite till innan jag ringer och dubbelkollar om de fått in pappret eller inte.
    Ska ändå inte till BM förrän den 26, så har jag inte fått något då så ringer jag innan så jag kan be om ett nytt intyg från BM när jag ändå är där.
  • jakeline
    FruganH skrev 2011-01-18 09:30:50 följande:
    Okej, får väl ge mig till tåls lite till innan jag ringer och dubbelkollar om de fått in pappret eller inte.
    Ska ändå inte till BM förrän den 26, så har jag inte fått något då så ringer jag innan så jag kan be om ett nytt intyg från BM när jag ändå är där.
    ja precis. Jag har för mig att jag typ hann glömma bort att jag skickat in något innan jag fick papper tillbaka... de har ju rätt långa handläggartider på FK. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Therre

Måste fråga er :) Ni som känner sparkar vilket jag tror dom flesta har börjat göra nu :) Vart känns dom för er? Min bebbe sparkar ganska långt ner precis ovanför blygdbenet ungefär känns det en hel del och ganska så starka sparkar :P Så ibladn kan det kännas lite neråt till underlivet haha eller ja ni förstår.. Är det något konstigt att det är så långt ner? Blir lite orolig ibland sparkar den ju även högt upp på sidorna men mest där nere under naveln :P

kram på er!

för mig är de precis likadant, var hos BM igår och nämde även de där med sparkarna och hon sa de att de ligger där de tycker att de är skönt och där de har mest plats, så de är ingen fara. känner också av lite sparkar på sidorna ibland men mestadels neråt vilket kan vara lite små drygt ibland men mysigt är de ju iaf..:D

sambon känner sprakarna ganska ofta men vill att de där riktigt tydliga sparkarna ska komma snart så dottern också kan få känna..

Ang föräldra utbildningen så kommer jag ihåg från när jag väntade min dotter för över 5 år sen att den var jätte bra, vi kollade på filmer, var till försäkringskassan där vi fick allt förklarat hur man skulle gå tillväga med föräldra penningen, vi var även till BB och fick information där och fick se att redskap som de kan använda och fick info om alla olika bedövningar osv. Jag var jätte nöjd och glad över att jag gick dit.. ska dit denna gång med eftersom att de är min sambos första barn så tänkte jag att då kan vi lika gärna gå och är de inte bra denna gång då struntar vi helt enkelt i de hela...

Moderskapsintyget ska jag skicka in så fort sambon har fått sitt arbetsgivarintyg så skickar vi in allt samtidigt och mitt arbetsgivarintyg med så ahr de allt på en gång så de har alla papper så de kan göra beräkning på vad vi kommer i föräldrapenning sen när vi väl ska gå hemma.. Jag fick inte mina papper förns igår så därför jag inte skickat in dem än, men de är ju lite mer än 3 månader kvar innan jag är beräknad så de ska nog inte vara några problem...
  • isolande
    Therre skrev 2011-01-18 10:54:56 följande:
    för mig är de precis likadant, var hos BM igår och nämde även de där med sparkarna och hon sa de att de ligger där de tycker att de är skönt och där de har mest plats, så de är ingen fara. känner också av lite sparkar på sidorna ibland men mestadels neråt vilket kan vara lite små drygt ibland men mysigt är de ju iaf..:D

sambon känner sprakarna ganska ofta men vill att de där riktigt tydliga sparkarna ska komma snart så dottern också kan få känna..

Ang föräldra utbildningen så kommer jag ihåg från när jag väntade min dotter för över 5 år sen att den var jätte bra, vi kollade på filmer, var till försäkringskassan där vi fick allt förklarat hur man skulle gå tillväga med föräldra penningen, vi var även till BB och fick information där och fick se att redskap som de kan använda och fick info om alla olika bedövningar osv. Jag var jätte nöjd och glad över att jag gick dit.. ska dit denna gång med eftersom att de är min sambos första barn så tänkte jag att då kan vi lika gärna gå och är de inte bra denna gång då struntar vi helt enkelt i de hela...

Moderskapsintyget ska jag skicka in så fort sambon har fått sitt arbetsgivarintyg så skickar vi in allt samtidigt och mitt arbetsgivarintyg med så ahr de allt på en gång så de har alla papper så de kan göra beräkning på vad vi kommer i föräldrapenning sen när vi väl ska gå hemma.. Jag fick inte mina papper förns igår så därför jag inte skickat in dem än, men de är ju lite mer än 3 månader kvar innan jag är beräknad så de ska nog inte vara några problem...
    Ehum, för oss rookies på området: Ska det skickas in arbetsgivarintyg för bägge parter oxå? Eller fixar arbetsgivarna det själva när man anmäler om föräldraledighet? Massa papper att hålla ordning på verkar det som....