• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • TeosMamma
    skalbagge skrev 2011-01-19 16:43:46 följande:
    var hos barnmorskan idag och fick lyssna på lillens hjärta och mäta magen.
    Hjärtljud var 153 och SF mått 23.
    Jag är i vecka 26, hur har det sett ut för er andra?
    Jag var hos BM igår, äntligen!!! Lyssnade på sprattelKnyttet som hade perfekt hjärtrytm som pendlade mellan 140-146 som den ska. Den passade på att sparka mellan varven också.
    SF-Mått som du kallar det antar jag är magmåttet hon tog? Där hade jag också 23.
    Alla värden var bra, blodtryck, etc, HB hade bara sjunkit lite, till 117, men jag har små järndepåer så nu blir det Niferex...fattar inte hur det ska funka då jag redan knappt får gå på toa men, men...
    Äntligen en ren sticka på UVI-testet, tyckte väl att jag för första gången sedan grav varit lite piggare FlörtKändes gott att allt var bra! 
    Vecka 25 (24+2)

Jag fick veta att jag är RH negativ, någon fler som är det? Det är ju inte farligt för mig eller denna bebisen, men lite att tänka på... Någon som har erfarenhet? Min man är tyvärr RH positiv (de flesta är ju det) så antagligen blir väl Knyttet det också...  Foten i munnen
  • JosefineK
    Maruid skrev 2011-01-20 11:52:36 följande:
    Det beror på vart man bor. I Lund (kanske hela Skåne) gör man alltid två, ett i vecka 18 och ett i vecka 32.
    Hàr i Italien gòr man 3. Vecka 13, vecka 21 och vecka 32 Glad
  • jakeline
    JosefineK skrev 2011-01-20 12:22:25 följande:
    Hàr i Italien gòr man 3. Vecka 13, vecka 21 och vecka 32 Glad
    vad fuskigt! fick göra två förra gången men det verkar inte bli så den här gången... 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • JosefineK
    TeosMamma skrev 2011-01-20 12:19:45 följande:
    Jag var hos BM igår, äntligen!!! Lyssnade på sprattelKnyttet som hade perfekt hjärtrytm som pendlade mellan 140-146 som den ska. Den passade på att sparka mellan varven också.
    SF-Mått som du kallar det antar jag är magmåttet hon tog? Där hade jag också 23.
    Alla värden var bra, blodtryck, etc, HB hade bara sjunkit lite, till 117, men jag har små järndepåer så nu blir det Niferex...fattar inte hur det ska funka då jag redan knappt får gå på toa men, men...
    Äntligen en ren sticka på UVI-testet, tyckte väl att jag för första gången sedan grav varit lite piggare FlörtKändes gott att allt var bra! 
    Vecka 25 (24+2)

Jag fick veta att jag är RH negativ, någon fler som är det? Det är ju inte farligt för mig eller denna bebisen, men lite att tänka på... Någon som har erfarenhet? Min man är tyvärr RH positiv (de flesta är ju det) så antagligen blir väl Knyttet det också...  Foten i munnen
    Jag àr ocksà RH negativ, Fick reda pà det fòr nàgra àr sedan dà jag tog ett blodprov i samband med en abort och dà gav skòterskan mig nàgot slags  immuniserande vaccin (en spruta var det iallafall) fòr att undika problem vid nàsta graviditet i framtiden. Har hòrt att man annars kan bilda antikroppar mot barnets blod och dàrmed orsaka blodbrist hos barnet. Jag fick dà med mig en blà lapp som jag sparat och visade nu upp denna fòr min gyn som sa "vad bra att du redan tagit vaccinet dà slipper vi gòra det nu".
  • TeosMamma
    JosefineK skrev 2011-01-20 12:33:42 följande:
    Jag àr ocksà RH negativ, Fick reda pà det fòr nàgra àr sedan dà jag tog ett blodprov i samband med en abort och dà gav skòterskan mig nàgot slags  immuniserande vaccin (en spruta var det iallafall) fòr att undika problem vid nàsta graviditet i framtiden. Har hòrt att man annars kan bilda antikroppar mot barnets blod och dàrmed orsaka blodbrist hos barnet. Jag fick dà med mig en blà lapp som jag sparat och visade nu upp denna fòr min gyn som sa "vad bra att du redan tagit vaccinet dà slipper vi gòra det nu".
    Okej, tack!
    Min BM sa såhär;
    De tar en test framöver och ser om barnet är Rh+ (minns inte den detaljen så bra) Sedan vid födseln tar de en test på blodet från navelsträngen och är det rh+ så får jag en spruta så att jag inte bildar antikroppar emot det blodet. Tydligen var problemet mest om barnets blod går över i mitt blod vid födseln, typ vid vändningsförsök eller vid själva förlossningen. Om jag hinner bilda antikroppar så kan jag få problem vid en ev. nästa graviditet om bebisens blod är rh+ eftersom min kropp då kommer att stöta ut det (stor risk för missfall) 

Nåja, jag tar det med ro, hon sa att de har bra koll på detta nu och att det är väldigt sällan någon hinner bilda antikroppar, det var värre förr i tiden då de ej visste om problemet.  
    Men varför kan jag inte ta en spruta på en gång? Lät som om du skulle ha fått det om du inte redan hade tagit den? Kanske är det ingen bra spruta, så de ej gör det i onödan? Jag gillar ej sprutor och vaccin så står gärna över men chansen att bebisen har rh+ är ju 80% så troligast får jag den förr eller senare.
  • EvaChristina

Jag fick också reda på att jag är RH negativ nu vid senaste bm-besöket. Nu blev jag lite orolig nästan när jag läste det om tidigare abort som JosefinK skrev. Jag fick ingen spruta då. Jaja, antar att de har koll..

• Lovelyness

Vem var det som virkade här inne? Är det fler som virkar, stickar eller syr?Jag tänkte göra klar barnvagnsmobilen och sen ge mig på en babyfilt gjord i mormorsrutor.

Antar att det där behovet av att boa har smugit sig på mig, just nu känner jag för att flytta och göra om precis allt när det gäller inredning!

• TeosMamma
    Lovelyness skrev 2011-01-20 15:23:43 följande:
    Vem var det som virkade här inne? Är det fler som virkar, stickar eller syr?Jag tänkte göra klar barnvagnsmobilen och sen ge mig på en babyfilt gjord i mormorsrutor.

Antar att det där behovet av att boa har smugit sig på mig, just nu känner jag för att flytta och göra om precis allt när det gäller inredning!
    Jag stickar jag, en babyfilt, är strax färdig, sen får vi se vad det blir mer Skrattande
    Känns så kul att göra något åt Knyttet! Baby
  • talare
    Maruid skrev 2011-01-20 11:52:36 följande:
    Det beror på vart man bor. I Lund (kanske hela Skåne) gör man alltid två, ett i vecka 18 och ett i vecka 32.
    man kanske skulle flytta