• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Lovelyness

Tillbaka igen efter lite internetavbrott tack vare bredbandsbolaget!

Jag har också funderat på det där med att vara höggravid, vi borde nog vara det nu. Jag tycker att magen är i vägen mer och mer men ändå lyckas jag hela tiden glömma bort att den sitter där och kastar mig framåt när jag ska resa mig eller sätta på mig skorna. Tröghet Flört

Imorgon ska jag göra glukosbelsatning klockan åtta, ser verkligen inte alls fram emot det...

• FruganH
    TeosMamma skrev 2011-03-01 12:22:18 följande:
    Som jag minns så är tyvärr vätskeansamling, svullnader och snabb viktuppgång symptom på HF men det är också sånt som kan hända denna tiden i graviditeten. 
    Jag har svullnat upp mycket nu, men började bli svullen jättetidigt och har inte haft giftasringar på 5 månader, ska nog börja med stödstrumpor...

lycka till i em hos BM, skönt satt du äntligen kan få vara hemma och vila!

Jo, har också läst det nämligen. Därför jag ville höra hur det var för er andra. Om ni börjat samla vätska och så och jag verkar ju inte vara ensam om det. Tycker viktuppgången är det konstigaste egentligen. Sist BM frågade om vikt var jag i v25 om jag inte minns helt fel. Då hade jag gått upp sammanlagt 6 kg sen jag vägde mig när jag fick reda på att jag var gravid (v4-5 typ). Sen dess har jag gått upp 8 kg. Känns väldigt mycket på bara typ 5-6 veckor när jag innan bara gått upp 6 kg på 20 veckor... Hmm..
    Jaja, får väl ta upp det med BM idag och se vad hon säger om det. Känns inte jättekul att gå upp en massa i vikt iallafall Obestämd Men man får väl jobba på hårt sen så kanske man lyckas gå ner det igen.
  • jakeline
    FruganH skrev 2011-03-01 13:49:12 följande:
    Jo, har också läst det nämligen. Därför jag ville höra hur det var för er andra. Om ni börjat samla vätska och så och jag verkar ju inte vara ensam om det. Tycker viktuppgången är det konstigaste egentligen. Sist BM frågade om vikt var jag i v25 om jag inte minns helt fel. Då hade jag gått upp sammanlagt 6 kg sen jag vägde mig när jag fick reda på att jag var gravid (v4-5 typ). Sen dess har jag gått upp 8 kg. Känns väldigt mycket på bara typ 5-6 veckor när jag innan bara gått upp 6 kg på 20 veckor... Hmm..
    Jaja, får väl ta upp det med BM idag och se vad hon säger om det. Känns inte jättekul att gå upp en massa i vikt iallafall Obestämd Men man får väl jobba på hårt sen så kanske man lyckas gå ner det igen.
    så länge svullnaden går ner över natten ska det inte vara någon större fara, men jag skulle nog höra med Bm som du säger. För att vara på den säkra sidan. jag läste någonstans att man bör gå upp typ 1 kg i veckan nu eller så... TÄnk på att salt mat kan göra att du samlar på dig lite extra vätska. Hoppas att det inte är någon fara dock!  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • FruganH

Har en annan fundering kom jag på Glad

Har några gånger på nätterna fått som mensvärk som håller i sig ett tag, släpper och kommer tillbaka. Kan det kanske vara förvärkar? Har ju inte direkt känt några sammandragningar eller så innan under graviditeten.
    När det var som "värst" höll det i sig någon/några minuter, gick över och kom sedan tillbaka igen efter kanske 5-10 minuter. Så höll det på i drygt en timme.

Nej, nu ska jag göra mig iordning och ge mig av till BM. Ska bli skönt med lite frisk luft med.

• Maruid
    jakeline skrev 2011-03-01 13:56:43 följande:
    så länge svullnaden går ner över natten ska det inte vara någon större fara, men jag skulle nog höra med Bm som du säger. För att vara på den säkra sidan. jag läste någonstans att man bör gå upp typ 1 kg i veckan nu eller så... TÄnk på att salt mat kan göra att du samlar på dig lite extra vätska. Hoppas att det inte är någon fara dock!  
    Ett kilo i veckan? Låter inte det mycket? Jag har hört att man under genomsnitts graviditeten lägger på sig totalt 12 kilo. Utifrån det läste jag att man från vecka 28 till 40 bör gå upp mer än 1 kilo och mindre än 3 per månad i tredje trimestern. Alltså i ett spann mellan 3 och som maximalt 9 kilo de sista tre månaderna.

Själv tycker jag att allt som har med viktuppgång att göra är lite drygt, inte minst när man inte kan och orkar röra sig om man vill och känner sig allmänt orörlig. Dock kan de som svullnar av vätska vara glada i den mån att det är vikt som ofta är lättare att få bort efter graviditeten.
    mammaE2011 skrev 2011-03-01 12:47:22 följande:
    Jag funderade över och undrar - när räknas man som höggravid egentligen?
    Höggravid säger vissa att man är från och med tredje trimestern men jag har ingen aning om det finns någon säker måttstock för det där. Dock säger man att livmodern når sin högsta punkt runt vecka 36 för att sedan sjunka ner något de sista veckorna.
  • jakeline
    Maruid skrev 2011-03-01 14:55:52 följande:
    Ett kilo i veckan? Låter inte det mycket? Jag har hört att man under genomsnitts graviditeten lägger på sig totalt 12 kilo. Utifrån det läste jag att man från vecka 28 till 40 bör gå upp mer än 1 kilo och mindre än 3 per månad i tredje trimestern. Alltså i ett spann mellan 3 och som maximalt 9 kilo de sista tre månaderna.
    haha jag läste fel... :P Sorry. Skyller på graviditetshjärna. :-$ Jag la på mig det mesta i slutet av förra graviditeten, men det var mest vatten. Gick upp 10 kg allt som allt så det var ju inget överdrivet heller. Hoppas på något liknande den här gången. som det såg ut sist hos BM hade jag gått upp hälften så mycket som sist. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • amisej

På torsdag går man in i v29 :D Idag va jag hos barnmorska Vikt. 70kg (+7 kg sen inskrivningen) SF-mått 28 cm Bebisens hjärtslag 138/min

• Hiavatha
    Lovelyness skrev 2011-03-01 13:45:52 följande:
    Tillbaka igen efter lite internetavbrott tack vare bredbandsbolaget!

Jag har också funderat på det där med att vara höggravid, vi borde nog vara det nu. Jag tycker att magen är i vägen mer och mer men ändå lyckas jag hela tiden glömma bort att den sitter där och kastar mig framåt när jag ska resa mig eller sätta på mig skorna. Tröghet Flört

Imorgon ska jag göra glukosbelsatning klockan åtta, ser verkligen inte alls fram emot det...
    Äh, jag tyckte inte att glukosbelastningen var så farligt att göra som alla säger (om du nu inte redan har egen erfarenhet?). Klart man blir trött och lite svimfärdig =) för att man inte får äta eller dricka på så lång tid, men man ska ju bara sitta ner ett par timmar där och ta det lugnt... Ta med en bra bok
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Lovelyness
    Hiavatha skrev 2011-03-01 15:41:25 följande:
    Äh, jag tyckte inte att glukosbelastningen var så farligt att göra som alla säger (om du nu inte redan har egen erfarenhet?). Klart man blir trött och lite svimfärdig =) för att man inte får äta eller dricka på så lång tid, men man ska ju bara sitta ner ett par timmar där och ta det lugnt... Ta med en bra bok
    Får hoppas att jag får samma erfarenheter. Jag tycker nog det jobbigaste är risk för illamående eftersom jag har en förmåga att må illa på morgonen, känner inte riktigt för att sitta där och spy... Jag tar med mig bok, make och virkning! Glad
  • Hiavatha
    Lovelyness skrev 2011-03-01 15:48:40 följande:
    Får hoppas att jag får samma erfarenheter. Jag tycker nog det jobbigaste är risk för illamående eftersom jag har en förmåga att må illa på morgonen, känner inte riktigt för att sitta där och spy... Jag tar med mig bok, make och virkning! Glad
    Låter bra, hoppas du får må bra under omständigheterna imorrn!
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin