jakeline skrev 2011-03-01 13:56:43 följande:
så länge svullnaden går ner över natten ska det inte vara någon större fara, men jag skulle nog höra med Bm som du säger. För att vara på den säkra sidan. jag läste någonstans att man bör gå upp typ 1 kg i veckan nu eller så... TÄnk på att salt mat kan göra att du samlar på dig lite extra vätska. Hoppas att det inte är någon fara dock!
Ett kilo i veckan? Låter inte det mycket? Jag har hört att man under genomsnitts graviditeten lägger på sig totalt 12 kilo. Utifrån det läste jag att man från vecka 28 till 40 bör gå upp mer än 1 kilo och mindre än 3 per månad i tredje trimestern. Alltså i ett spann mellan 3 och som maximalt 9 kilo de sista tre månaderna.
Själv tycker jag att allt som har med viktuppgång att göra är lite drygt, inte minst när man inte kan och orkar röra sig om man vill och känner sig allmänt orörlig. Dock kan de som svullnar av vätska vara glada i den mån att det är vikt som ofta är lättare att få bort efter graviditeten.
mammaE2011 skrev 2011-03-01 12:47:22 följande:
Jag funderade över och undrar - när räknas man som höggravid egentligen?
Höggravid säger vissa att man är från och med tredje trimestern men jag har ingen aning om det finns någon säker måttstock för det där. Dock säger man att livmodern når sin högsta punkt runt vecka 36 för att sedan sjunka ner något de sista veckorna.