• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • mammaE2011
    Ewima skrev 2011-03-29 12:25:07 följande:
    Vecka 34 idag (33+1) och nyss varit på Extra ultraljud!

Här i Västerås ingår det ej som standard ett Ultraljud-2 som flera nämnt. Vår bebis hade på RUL v.18 urin i urinledarna som de ville följa upp (ev skulle de förebygga UVI på lilla nyfödda).
     Nu var vi alltså där -och urinledarna och njurar såg bra ut.  

Och...Bebisen är STOR! (Förklarar varför mitt sf-mått legade på 32cm på förra mätningen)
    Förväntad vikt är 2178 g, bebisen är beräknad till 2590 (!) gramSkrattande

Fint hår hade den, tränade på att andas och sög på fingrarna!

Lycka! Hjärta
    Det är väl inte en stor bebis om den beräknas att väga 2590g ??? Det är en liten bebis :D
  • Maruid
    mammaE2011 skrev 2011-03-29 13:11:57 följande:
    Det är väl inte en stor bebis om den beräknas att väga 2590g ??? Det är en liten bebis :D
    Jag gissar på att Ewima menade att bebisen redan nu vägde 2590 gram i vecka 33.

Jag var i vecka 32+2 igår och då vägde vår mini 2019 gram, vilket var -2%.
  • Ewima
    mammaE2011 skrev 2011-03-29 13:11:57 följande:
    Ja, såklart menar jag vikten nu i Vecka 34. Flört
     +18,9%
  • Maruid
    Ewima skrev 2011-03-29 13:32:39 följande:
     +18,9%
    Har du barn tidigare och har de i så fall varit stora eller små?
  • mammaE2011
    Ewima skrev 2011-03-29 13:32:39 följande:
     +18,9%
    Ja men då förstår jag :D
    Min bebis vägde 1917g i vecka 32+5, -6% och beräknas väga 3300-3400g vid BF ^_^ 

Enligt den BM jag hade på UL så börjar dem bli oroliga om man ligger på under -20% eller över 20%  
  • Lovelyness

Jag tyckte det verkade bra med beräkningen av vikten tills jag läste om massor av fall där det inte stämde alls, kul att tro att man ska få en trekilosbebis och så kommer det ut en på fem kilo. Nu vet jag inte om vågar lita på det jag kommer få höra på tillväxtultraljudet.

• Maruid
    Lovelyness skrev 2011-03-29 13:42:39 följande:
    Jag tyckte det verkade bra med beräkningen av vikten tills jag läste om massor av fall där det inte stämde alls, kul att tro att man ska få en trekilosbebis och så kommer det ut en på fem kilo. Nu vet jag inte om vågar lita på det jag kommer få höra på tillväxtultraljudet.
    Men riktigt så mycket diffar det sällan sa BM när jag frågade på UL igår.  Hon sa att normalt sett så ser man redan nu om bebisen kommer att ligga högt över eller lång under snittet och det diffar sällan jättestort upp eller ner. Dessutom ser man ofta på SF kurvan hur det går.

I min förra graviditet låg min SF kurva högt inledningsvis och på UL i vecka 32-33 någonstans låg han på +7%. Sedan kunde man se hur kurvan sakta började röra sig neråt och i vecka 41+6 föddes han och vägde 3560g. Så det blev slutligt en bebis precis på normalkurvan. Dock ska man veta att allt är bara uppskattningar så en liten nypa salt får man ju ta det med.
  • Kottemor
    mammaE2011 skrev 2011-03-29 13:10:34 följande:
    VAD är vårdnadsbidraget för något? Och vem får det? Blev inte klokare av att läsa på FKs hemsida :s
    Här kan du läsa om vårdnadsbidraget

http://www.regeringen.se/sb/d/1924/a/122799

MEN, det är inte säkert att din kommun har gått med på att införa det, det är frivilligt för kommunerna nämligen. Det enklaste är att ringa kommunen och fråga om dom har infört det i just din kommun.
    Det är också upp till kommunen att bestämma storleken på bidraget, det får dock max vara 3000:- /månad. Och då får du inte utnyttja kommunal förskola under denna period, vill du gå in och jobba lite och samtidigt utnyttja vårdbidraget måste du ordna barnomsorg på annat sätt. tex man/ farmor/ mormor eller liknande.

Märks det att jag arbetar med detta? Barnomsorgshandläggare
  • down under

V 35 idag!

Har haft en väldigt jobbig natt!
    Igår vid halv tolv på dagen så började jag att få väldigt onda sammandragningar med 2 min mellanrum som inte gav med sig trotts att jag inget gjort för att orsaka att dom skulle ha börjat och sedan mera stillasittande för att försöka få dom o ge med sig men inte! Halv tre tar jag två alvedon men det hjälper inte heller.. Blir mer o mer orolig men försöker vänta ut dom och hoppas att dom ska gå över men halv sex ringer jag till förlossningen och dom vill att jag ska komma in på kontroll.
    Tar en timme innan jag fått hit en barnvakt så kom inte iväg förens vid halv sju och var på sjukhuet först klockan halv åtta.. sjukhuset ligger 10mil bort vilket är jäkligt irriterande.
    Väl där så får jag ligga och ta en ctg kurva i ca 1 tim och har väldigt ont! Dom sa att man inte ska ha onda sd så här tidigt så dom var lite oroliga att förlossningen var på g.
    Efter ctg så gjorde dom ett ul för att se hur hon låg och allt såg bra ut sen så kollade dom livmodertappen med vul.
    Jag hade inte börjat öppna mig än vilket var bra. Läkaren sa att om jag hade bott i stan så hade hon skickat hem mig men eftersom jag bor så långt bort ville dom ha kvar mig.
    Fick gå in på mitt rum igen och dom gav mig brickanyl för att stoppa sammandragningarna vilket tog en evighet..efter några timmar till så gjorde dom fortfarande ont men inte lika mycket som tidigare och kom glesare.
    Fick göra en ctg kurva till och det konstaterades att jag fortfarande hade sd men att dom inte var lika starka.
    Dom ville fortfarande ha kvar mig över natten men jag kände att jag hellre ville hem till min säng.
    Och dom fick mig att lova att komma tillbaks ögonaböj om det började vända och göra mer ont igen.
    Hade jag inte haft sonen hemma hade jag definitivt stannat men nu ville jag bara hem!
    Änligen hemma i sängen så somnade jag rätt fort men vaknade vid halv 4 av att dom onda sd börjat igen och kom med ca 5min mellanrum och tänkte o nej inte igen!
    Dom höll i sig ca 1 o en halv timme innan dom försvann och jag kunde somna om bara för att sonen skulle komma och väcka mig en liten stund senare.. så nu är man  rätt mör! Har varit rätt lungt i magen nu under dagen och hoppas på att det fortätter så nu! Nog för att jag vill att hon ska komma ut men hon får gärna stanna i magen iaf 2 veckor till..
    Skulle bli problem om jag födde för tidigt och vi var tvungna att ligga på neo några veckor då jag inte har någon som kan ta hand om sonen..
    Så nu känns det som att det iaf är dags att packa bb väskan för man vet aldrig när det sätter igång.
    Allt annat är upppackat och inhandlat och redo för bebis.

Oj, blev visst lite långt men jag kände att jag ville dela med mig..
    Hoppas ni andra har det lungt i era magar!

• FruMadde4barnTätt

down under
    vad jobbigt! hoppas det lugnar sig i magen och bebis stannar ett tag till.

jag har också mycket sammandragningar, men det är inget sådant med regelbundna återkommande värkar än som inte går över på en stund.
    hoppas också jag får gå ett tag till, gärna v..37 innan bebis kommer.