• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • FruganH
    Down under Låter jättejobbigt! Hoppas verkligen det fortsätter hålla sig lugnt ett bra tag till!
  • EvaChristina

Idag går vi in i v 35. Var på koll hos BM imorse, allt såg bra ut. Bebis låg väldigt djupt ner med huvudet vilket jag själv misstänkt eftersom magen sitter rätt lågt och jag inte har några problem med tryck uppåt. Så h*n verkar ha ställt sig tillrätta innanför utgången Viktuppgången verkar ha bromsats av något vilket är skönt, ligger ändå på 15 kg plus. Bebishjärtat höll samma takt som tidigare (150) liksom mitt blodtryck (110/55). Stabilt med andra ord

• Kottemor
    down under: tur att det lugnat ner sig, nu hoppas vi att det håller sig lugnt ett par veckor till!

evaChristina: Skönt att allt gick bra idag!

Ewima: Det blir nog en stor bebis

Jag ska på UL2 nästa vecka och hoppas innerligt att min inte blir större än mina andra 2880gr resp 3090gr, alldeles lagom tycker jag
  • bellbar

Hej!

Har inte varit härinne på ett tag då jag varit bortrest och läst nu ikapp härinne.. Puh, det blev många inlägg, det. :D

Imorgon ska jag på TUL (igen, här i Sthlm gör man tydligen TUL två gånger (?)) - senast var jag på TUL den 7e mars, allt såg bra ut då förutom ena organen (kan ej säga vad då det kan avslöja könet - mina vänner är också medlem härinne, och dom vet inte könet - vill överraska dem). Så det blir spännande att se bebisen igen. Hur mycket h*n väger och allt annat :) Hoppas det har blivit bättre med ena organen. Annars så är h*n frisk och livlig!

Börjar känna mig lite mer trött på dagarna och magen växer så det knakar! Går snart in i vecka 36 (på fredag).
    Det blir alltmer trångt därinne för bebisen. Man känner vad som är vad, väldigt tydligt. Längtar tills h*n är ute hos oss! :)

Ska till BM igen den 6e april och det ser jag fram emot!

Återkommer imorgon med ett inlägg hur det har gått på TUL kontrollen!

• Miloxan
    down under skrev 2011-03-29 15:16:22 följande:
    V 35 idag!

Har haft en väldigt jobbig natt!
    Igår vid halv tolv på dagen så började jag att få väldigt onda sammandragningar med 2 min mellanrum som inte gav med sig trotts att jag inget gjort för att orsaka att dom skulle ha börjat och sedan mera stillasittande för att försöka få dom o ge med sig men inte! Halv tre tar jag två alvedon men det hjälper inte heller.. Blir mer o mer orolig men försöker vänta ut dom och hoppas att dom ska gå över men halv sex ringer jag till förlossningen och dom vill att jag ska komma in på kontroll.
    Tar en timme innan jag fått hit en barnvakt så kom inte iväg förens vid halv sju och var på sjukhuet först klockan halv åtta.. sjukhuset ligger 10mil bort vilket är jäkligt irriterande.
    Väl där så får jag ligga och ta en ctg kurva i ca 1 tim och har väldigt ont! Dom sa att man inte ska ha onda sd så här tidigt så dom var lite oroliga att förlossningen var på g.
    Efter ctg så gjorde dom ett ul för att se hur hon låg och allt såg bra ut sen så kollade dom livmodertappen med vul.
    Jag hade inte börjat öppna mig än vilket var bra. Läkaren sa att om jag hade bott i stan så hade hon skickat hem mig men eftersom jag bor så långt bort ville dom ha kvar mig.
    Fick gå in på mitt rum igen och dom gav mig brickanyl för att stoppa sammandragningarna vilket tog en evighet..efter några timmar till så gjorde dom fortfarande ont men inte lika mycket som tidigare och kom glesare.
    Fick göra en ctg kurva till och det konstaterades att jag fortfarande hade sd men att dom inte var lika starka.
    Dom ville fortfarande ha kvar mig över natten men jag kände att jag hellre ville hem till min säng.
    Och dom fick mig att lova att komma tillbaks ögonaböj om det började vända och göra mer ont igen.
    Hade jag inte haft sonen hemma hade jag definitivt stannat men nu ville jag bara hem!
    Änligen hemma i sängen så somnade jag rätt fort men vaknade vid halv 4 av att dom onda sd börjat igen och kom med ca 5min mellanrum och tänkte o nej inte igen!
    Dom höll i sig ca 1 o en halv timme innan dom försvann och jag kunde somna om bara för att sonen skulle komma och väcka mig en liten stund senare.. så nu är man  rätt mör! Har varit rätt lungt i magen nu under dagen och hoppas på att det fortätter så nu! Nog för att jag vill att hon ska komma ut men hon får gärna stanna i magen iaf 2 veckor till..
    Skulle bli problem om jag födde för tidigt och vi var tvungna att ligga på neo några veckor då jag inte har någon som kan ta hand om sonen..
    Så nu känns det som att det iaf är dags att packa bb väskan för man vet aldrig när det sätter igång.
    Allt annat är upppackat och inhandlat och redo för bebis.

Oj, blev visst lite långt men jag kände att jag ville dela med mig..
    Hoppas ni andra har det lungt i era magar!
    Så där har jag det oxå till och från samt  att det blir sånt tryck neråt att jag vill krysta på....Omöjligt att köra bill nästan...i fredags satt jag och körde 15 mil med sammandragningar och stånkade...sen när jag klev ur slutade det!!!!. Haft så i 2 v nu. Men har fått tablett bricanyl att ha hemma för det. När jag väntade barn nr 4 så hade jag smärtsamma sammandragningar 6-10 timmar/dygn i 3 veckor innan hon tittade ut....var in på förlossningen 3 gånger och fick det stoppat....fast det var öppet 3 cm...Jag var helt slut vid själva förlossningen!
    Lycka till!
  • maj09

När jag väntade mitt första barn sa de i vecka 39 att det var ett litet barn kring 2500g men ut kom en liten på 3880g så det är inte alltid beräkningarna stämmer ens med ul eller vana barnmorskehänder.. =)

• Ewima

Jag minns att min förra graviditet fick på TUL bebis i v.36 beräknat till 3400g. Dottern kom i v.37+6 och vägde 3000g.
    Så, ja de är inte helt tillförlitliga. Men denna gång tror jag att det stämmer bättre då magen är Stooor!

Down Under: jag håller tummarna att lilla tösen din håller sig inne ett par veckor till!

Nu ska jag läsa: "Att möta förlossningssmärtan" och "Föda barn" av Katerina Janouch.

• Sofi 79
    mammaE2011 skrev 2011-03-29 13:10:34 följande:
    VAD är vårdnadsbidraget för något? Och vem får det? Blev inte klokare av att läsa på FKs hemsida :s
    Vi använde vårdnadsbidraget förra våren och det passade oss perfekt. Om det finns i kommunen där man bor kan man få upp till 3000 skattefritt per månad för barn mellan ett och tre år. Villkoret är att man inte bar barnet i förskolan eller tar emot annat stöd från samhället (sjukpenning, f-penning, a-kassa).
    Eftersom min man jobbar skift kunde han vara tjänstledig på drygt halvtid och bara jobba sina helger. Med OB och vårdnadsbidrag gav det en inkomst på typ 12000 efter skatt, vilket för oss blev ungefär samma som f-penning.
    På så vis fick min man lite vuxenliv samtidigt som vi sparade in fyra månaders f-penning som vi kan använda till långa semestrar framöver.
    Tyvärr har de tagit bort vårdnadsbidraget i vår kommun nu efter valet, annars hade vi garanterat utnyttjat det igen. För oss blev det ju ingen kvinnofälla, utan ett sätt för min man att spara dagar så att han kan vara hemma ännu mer med vår dotter. 
  • Sofi 79

Jag har gått och blivit sjukskriven.
    Har kännt mig så trött den senaste tiden, men tänkt att det är lika för alla gravida.
    Men efter en veckas semester fick jag en riktig förkylning som bara inte vill släppa. Och jag känner sån ångest för att gå tillbaka till jobbet och vara så här hängig.
    När jag varit hemma en vecka gick jag till doktorn med tanken att han skulle kolla att det inte var något allvarligt och sen köra iväg mig till jobbet igen.
    Men doktorn sa att han var gammelmodig och tyckte att jag behövde vila. Så nu får jag vara hemma i två veckor, eller tills jag känner mig bra igen. Sen har jag bara en vecka kvar att jobba innan jag ska ha semester inför BF
    Dyrt men skönt att vara hemma... 

• Jean

Down under: Haller tummar och tar att du far behalla bebis inne ett tag till.

Har ar klockan halv sju pa morgonen och jag har varit uppe sedan fyra... Suck! Har akt pa riktigt hemsk tandvark i en tand jag haft mycket problem med. Igar natt var de riktigt illa da jag vaknade och satt och grinade av smartan i nan timme innan jag slocknade igen. Sa igar blev de tandlakarn som sager att tanden maste ut vilket jag haller med om, men forsokte fixa den temporart i alla fall. Nar han slutat de han gjorde var jag i tarar av smartan och allt jag fick var en kur penicillin, sa in till BB dar jag stotte pa min forlossningslakare som tur var. Han skrev ut forte som tack och lov hjalper mot smartan men tycker den ska dras ut om de inte battrar sig inom nan dag. Och da verkar de som att jag kommer bli sovd. Vilket jag verkligen inte vill......... =( Antar att om jag maste sa maste jag, kanns bara extra obehagligt nar man har liten dar inne men vill garna bli av med smartan innan man ska foda. Kommer nog gora ont sa de racker anda.

Nar vi satt pa BB sa rullades en av tjejerna i varan foraldragrupp fran i sondags forbi och liten liten bebis... Vantad 25:e men kom igar. Fattar att de verkligen kan handa nar som helst nu....

Ska in pa vecko kontroll hos BM nu pa morgonen, sen blir de att sova mest hela dagen tror jag.