• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Anonym (Mee)
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 09:09:40 följande:
    Som jag skrev i TS:
    Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare.

Men har haft otur nu och fått det 2 ggr på 3 månader.
    Då borde det inte finnas någon risk för beroende. Men samtidigt kanske de flesta läkare tycker att du inte har "tillräckligt" med smärta för en sån stark medicin. MEN som sagt, för att svara på din fråga bör du gå till en läkare och beskriva hur du blev hjälpt av Tramadol tidigare och se vad du får för råd alt recept. Lycka till!
  • Poulain

Det är inte olagligt att ta en tablett som en kompis bjudit på, din läkare kommer inte bry sig om det. Säg att hon erbjöd dig att prova en gång då du behövde hjälp och att Tram funkade jättebra för dig.

Försöka går ju, men det är jättesvårt att få Tram utskrivet eftersom det är natkotiklassat och det olagliga användandet har ökat lavinartat.
    Du kan ju beställa från nätapotek men där har du nåt som verkligen är olagligt och då kan du åka fast för narkotikasmuggling.

Som sagt, försöka går ju. Det värsta du kan få är ett nej. Du kanske kan få citodon istället, det kanske också funkar!

• Anonym (Mee)
    Poulain skrev 2010-08-24 09:14:08 följande:
    Det är inte olagligt att ta en tablett som en kompis bjudit på, din läkare kommer inte bry sig om det. Säg att hon erbjöd dig att prova en gång då du behövde hjälp och att Tram funkade jättebra för dig.

Försöka går ju, men det är jättesvårt att få Tram utskrivet eftersom det är natkotiklassat och det olagliga användandet har ökat lavinartat.
    Du kan ju beställa från nätapotek men där har du nåt som verkligen är olagligt och då kan du åka fast för narkotikasmuggling.

Som sagt, försöka går ju. Det värsta du kan få är ett nej. Du kanske kan få citodon istället, det kanske också funkar!
    Tror att det är upp till 80% risk för att preparaten på ett "nätapotek" är fusk och farliga. Den vägen skulle jag absolut inte ta, då finns det andra smärtstillande som man kan ta och få en viss smärtlindring som är bättre än att ev dö av farliga preparat.
  • Anonym (sjuksköterska)

oj vad besvärligt det låter!
    Har någon undersökt orsaken till att du får upprepade besvär av din UVI. Kan det vara så att infektionen sitter högre upp? Har du inte ont i ländryggen eller feber?.. Det finns iof de som har kronisk UVI och som då är mkt svårbehandlad .. smärtstillande kan då vara ett alternativ .. men att gå med en obehandlad UVI kan medföra stora risker för njurarna.

Det är inte olagligt att ta medicin utan recept .. det är däremot olagligt att ge ut egen medicin till andra .. du behöver ju inte avslöja din källa ;) Men sök hjälp snälla du! Be någon läkare, på vårdcentral, kvinnoklinik eller medicinmott att utreda varför du får detta upprepat.
    En del kvinnor .. om du nu är kvinna .... har för sköra slemhinnor och får därför lättare bakterier upp i urinröret. Då kan det hjälpa med östrogenbehandling lokalt .. finns på apoteket som salva och vagitorier.

lycka till!

• Anonym (ts)
    Anonym (Mee) skrev 2010-08-24 09:11:47 följande:
    Då borde det inte finnas någon risk för beroende. Men samtidigt kanske de flesta läkare tycker att du inte har "tillräckligt" med smärta för en sån stark medicin. MEN som sagt, för att svara på din fråga bör du gå till en läkare och beskriva hur du blev hjälpt av Tramadol tidigare och se vad du får för råd alt recept. Lycka till!
    Precis, en sketen UVI är ju inte tillräckligt för så starka saker som tramadol... Men jag gjorde kejsarsnitt och behövde undefär bara hälften av de smärtstillade som jag erbjöds, hade inga problem att komma upp osv. SMärta är väldigt individuellt! 
    J**la skit vad jag är trött på detta! 
  • Söta Nasse

jag tycker att läkarna har lite för lätt för att skriva ut allt möjligt. jag har ett halvt apotek här hemma och en massa på recept som jag kan ta ut.

Jag brukar ta tradolan när jag har som ondast och verkligen måste få sova. den är väl ungefär som tramadol.

jag har kronisk foglossning.

Boka en tid hos läkaren. tror inte att det är så svårt att få det utskrivet, men om du tar för mycekt och snabbt vill ha påfyllning så lär det bli svårt däremot.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • Anonym (sjuksköterska)

precis! Smärta är mycket individuellt och det borde din läkare förstå! Förklara detta med tidigare upplevelser och berätta att du ätit tramadol och att dessa fungerat. Kan gå .. men som nån tidigare skrivit så är det alltid knivigt att få narkotikaklassade prep utskrivna. Prova gå till annan läkare?!

• Suzzy84
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 09:04:09 följande:
    Okej, kan väl avslöja: sjukdomen är UVI! "Alla andra" som har det kan ju fortsätta hur som helst de springer bara på toa lite oftare, medan jag sitter på toa hela tiden (12 h i sträck är inte ovanligt) och gråter av smärta.
    Hej! Tycker så synd om dig! vet att blåskatarr kan vara hemskt jobbigt!
    Det finns bra alternativ hjälp för att motverka att det bryter ut, bla:

Havtornsolja (Membrasin eller liknande), innehåller bra fettsyror bla omega7, stärker upp slemhinnan vilket gör den mer motståndskraftig för bakterier ect. Kan ätas regelbundet.

Tranbär och lingon (tabletter, juice mm) innehåller tanniner (garvämnen) gör att bakterier inte fäster på slemhinnan. Kan ätas regelbundet.

Goda tarmbakterier, kan också förhindra. Kan ätas regelbundet.

Om du känner att en urinvägsinfektion är på gång kan det vara bra att ha UVA-ört hemma, den tar du då på en gång. Det är en ört sammanställning som sköljer igenom hela systemet, den är drivande så drick mycket vatten. Rekommenderas i max 2veckor.

Finns oändligt mycket mera produkter, men detta är några som hjälpt mig och mina kunder.
    Hoppas att något av detta hjälper så du slipper det förgått.........
  • Jezamine

Får du inte antibiotika utskrivet frö din UVI?

Avstängd tills vidare
  • Anonym
    Poulain skrev 2010-08-24 09:14:08 följande:

Det är olagligt att ge sin receptbelagda medicin till andra.

Svar på tråden Hur få tramadol?