• Anonym (ts)

Hur få tramadol?

Jag får ibland en sjukdom, en väldigt vanlig sjukdom. Men jag har väldiga problem med smärta under denna sjukdomstid, jag är inte människa och missar allt som jag ska göra i flera dagar. Vanliga smärtstillande märks det inte ens att jag tagit.

Fick en gång 2 tramadol av en vän, kombinerade dem med vanliga smärtstillande enligt råd från sjuksköterska och konstigt nog försvann smärtan efter bara någon timma och jag kunde fortsätta med vardagen.

Undrar hur man kan få tramadol utskrivet av doktor? Det finns inte på kartan att jag skulle få det för mina problem under min sjukdomstid. De flesta har bara lite obehag medans jag den värsta smärtan man kan föreställa sig. Min sjukdom kan jag få slippa ibland i ett helt år, men det kan också komma mycket oftare. Jag har nu en liten bebis på dryga året och jag har ingen aning hur jag skulle göra om sjukdomen och smärtan kom när jag är ensam med henne.

Ber er uppmärksamma speciellt regel nummer 2 för känsliga rummet:
    2. Off-topic är inte tillåtet i Känsliga Rummet utan fokus ska ligga på TS problemformulering och frågeställning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-08 18:38
    Kanske vore på plats med en liten uppdatering:

Har inte läst alla inlägg utan fokuserar på mitt. Fick tramadol utskrivet för nästa två år sedan. Fick ett paket på 20 st. Har haft UVI 3 gånger sen dess, de har underlättat betydligt då jag kunnat ta mig till doktorn och kunnat fortsätta mitt dagliga liv iaf på halvfart trots UVI.

Läkare säger att det inte hjälper med C-vitamin men i mitt fall gör det det. Har tagit C-vitamin så gott som varje dag, de gånger som jag missat 3-4 dagar har UVI kommit som ett brev på posten.

Så alla som tror att alla blir beroende pillerknaprande knarkare för att man har tramadol i skåpet har FEEEEL! "Genom sig själv känner man andra"...

Har nästan 10 st kvar som snart blir för gamla. Men det är så skönt att ha dem när de behövs!

• Svar på tråden Hur få tramadol?
  • Jezamine

Tramadol tar ju inte bort bakterierna.

Avstängd tills vidare
  • Stealth

Varför har du inte kontaktat en läkare och diskuterat igenom din smärtproblematik och dina återkommande UVI infektioner?'

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Anonym (ts)

Tack för andra tips om UVI, men har levt med detta i ca 15 år nu och provat ALLT. Det har aldrig gått upp till njurarna och jag har inte ens pissat blod... Har gjort röntgen och ultraljud på urinledarna, har kollat urinblåsan med kamera, allt normalt. Har provat tranbär (både dricka och tabletter) c-vitamin, citronsyra, bikarbonat, dricka flera liter så fort jag får en känning, dricka te som är vätskedrivande mm. Har tom lagt många tusen på homeopatiska medel för 10 år sen, ja vad gör man inte när man blir desperat av smärtan... Doktorn sa att det var kroniskt innan men kunde inte göra mer än att ge medicin som ska funka, men det kom tillbaka gång efter gång efter gång. Har flyttat och har ny läkare nu.

Urinvägarna är tydligen min känsliga punkt, hellre 3 kejsarsnitt än 1 urinvägsinfektion!

Som du Jesamine kan läsa i tråden får jag antibiotika, men smärtan går inte över vips för att jag tar en sån tablett. Och de timmarna innan jag får doktortid är också fruktansvärda!

Jo, nu kommer jag ihåg, har frågat en läkare om smärtstillande en gång för ca 8-10 år sen. Jag hade så ont att jag sökte akut, läkaren ville göra en gynundersökning (!!!) men kunde inte se något konstigt och jag fick gå hem gråtandes med vanliga paracetamol... Gick redan på antibiotika.

De senaste 7 åren har jag dock klarat mig väldigt bra, har bara haft det 1-2 ggr per år. Men inna har jag bara haft mig själv och mina djur att ta hand om, nu har jag en bebis! Min man är självklart hjälpsam men han kan ju inte finnas hela tiden (samt att jag är trött på smärtan!!)

• Jezamine

Ipren+alvedon då? I kombination.

Avstängd tills vidare
  • Anonym (ts)
    Jezamine skrev 2010-08-24 12:06:07 följande:
    Ipren+alvedon då? I kombination.
    Tyvärr, har provat maxdos av båda kombinerat utan resultat.
  • Jezamine
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 12:10:11 följande:
    Tyvärr, har provat maxdos av båda kombinerat utan resultat.
    Voltaren?
    Avstängd tills vidare
  • Anonym (ts)

Har inte provat voltaren då det mest används för inflammationer och endast för mild till måttlig smärta. Det är mycket stark smärta som jag har.

• RiNan
    Anonym (ts) skrev 2010-08-24 11:58:05 följande:
    Tack för andra tips om UVI, men har levt med detta i ca 15 år nu och provat ALLT. Det har aldrig gått upp till njurarna och jag har inte ens pissat blod... Har gjort röntgen och ultraljud på urinledarna, har kollat urinblåsan med kamera, allt normalt. Har provat tranbär (både dricka och tabletter) c-vitamin, citronsyra, bikarbonat, dricka flera liter så fort jag får en känning, dricka te som är vätskedrivande mm. Har tom lagt många tusen på homeopatiska medel för 10 år sen, ja vad gör man inte när man blir desperat av smärtan... Doktorn sa att det var kroniskt innan men kunde inte göra mer än att ge medicin som ska funka, men det kom tillbaka gång efter gång efter gång. Har flyttat och har ny läkare nu.

Urinvägarna är tydligen min känsliga punkt, hellre 3 kejsarsnitt än 1 urinvägsinfektion!

Som du Jesamine kan läsa i tråden får jag antibiotika, men smärtan går inte över vips för att jag tar en sån tablett. Och de timmarna innan jag får doktortid är också fruktansvärda!

Jo, nu kommer jag ihåg, har frågat en läkare om smärtstillande en gång för ca 8-10 år sen. Jag hade så ont att jag sökte akut, läkaren ville göra en gynundersökning (!!!) men kunde inte se något konstigt och jag fick gå hem gråtandes med vanliga paracetamol... Gick redan på antibiotika.

De senaste 7 åren har jag dock klarat mig väldigt bra, har bara haft det 1-2 ggr per år. Men inna har jag bara haft mig själv och mina djur att ta hand om, nu har jag en bebis! Min man är självklart hjälpsam men han kan ju inte finnas hela tiden (samt att jag är trött på smärtan!!)
    Jobbig sits du sitter i. Dock är det mycket lättare att få recept på grejer idag än för 8 år sen och det säkert till stor del för att läkarna för 50kr för varje recept de skriver ut, som patienten betalar för vid uthämtning.

Nackdelen med att be om tramadol eller tradolan är att det lätt går att misstänka ett medicinmissbruk då. Men vore jag du skulle jag ringa till vårdcentralen och prata om hur jobbigt det är, säga att jag provat allt och att inget hjälper. Fråga om det finns andra starkare mediciner som du kan ta som hjälper. Säg att du pratat med någon som tagit citodon och det hjälpt och du kan tom då säga att du fått prova tramadol från en väninna och att det tog bort besvären efter en stund. Det är inte olagligt att ta något man inte fått utskrivet men däremot kan det vara väldigt dumt. Börja i den änden och se vart du hamnar. Får du en bra läkare så förstår han/hon hur du har det och hjäpler dig. Men börja för allt i världen inte med att fråga om starka mediciner
  • RiNan

Jag fick tramadol utskrivet hur lätt som helst när jag hade problem med ryggskott. Dock tog jag bara en tablett, kräktes en hel dag och sen fick de ligga i skåpet.

Jobbar på ett socialt boende där många har problem med missbruk och det är inte ovanligt att de får åka på behandlignshem för drogavänjning efter att ha gått på tramadol eller tradolan enl läkares ordination. Finns tom en hel del med människor som glatt går på det efter att läkare skrivit ut det oventandes om att det är beroendeframkallande och när det är dags att sluta med tabletterna får man en remiss till missbruksenheten för att man tydligen fastnat i missbruk utan att veta om det.

Så ts, jag hoppas du vet vad du ger dig in i? Får du dem utskrivna så försök vara utan dem så gott det går.

• Anonym (ts)

Tack för svar Rinan. Jodå jag har ingen missbrukarpersonlighet vad jag vet. Mitt medicinskåp svämmar också över, fast av oanvända sömntabletter som jag fick när jag hade en utmattningsdepression för flera år sedan :-/ De var det minsann inget problem att skriva ut! Fast det var av psykolog på ett annat ställe iofs. Men behöver något för att klara vardagen (bebis, studier, djur, hus) de dagar som är värst innan antibiotikan hunnit verka! Det funkar inte riktigt att sitta på toa 12 timmar i sträck utan att sova eller få något gjort...

Att ring och prata med vårdcentralen är ungefär som goddag yxskaft, fast jag säger att jag gjort ALLT, naturpreparat, teer, mediciner mm så får jag rådet "När du känner första symptomen så drick mycket vatten, kanske med en citronskiva i" *duh* Men får se vad läkaren har att säga...

Svar på tråden Hur få tramadol?