Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Islam

Stor mamma

Hoppar in lite här och gör ett par kommentarer.

Om någon avger ett löfte (som är muslim) och inte har för avsikt/niyyah att hålla det löftet, då är det ju en lögn som det handlar om. En lögnare ska dock inte stå som talesman/kvinna för en sann muslim, som inte har för avsikt att lura och bedra.

Bor man i Sverige så följer man svensk lag. Man kan ju göra upp sinsemellan om man vill ha delad vårdnad eller om bara en av föräldrarna ska ha vårdnaden. Dvs precis som alla andra har möjlighet att göra också. Så det handlar väl snarare om hur man vill ordna det för barnen, dvs det som är bäst för barnen, något som ofta också fokuseras på i svenskt rättsväsende.

Man kan aldrig tvinga, men man bör däremot lära barnen det som man själv praktiserar. Det är ett ansvar som en förälder har. Dvs inte lämna barnen utanför eller åsidosätta dem och leva olika separata liv inom familjen.

• oOHalalOo
    MassiiMotoo skrev 2010-08-28 14:39:49 följande:

Om jag får säga vad jag tycker så låter detta helt sjukt att man talar som om att Gud lever . Alltså Han ger dig order om vad du ska göra, Han säger si och så. Om han hade sagt att ni skulle ha en fruktokorg i huvudet ist för sjal hade ni gjort de då med?

Förstår mig inte på människor som inte kan vara sina egna ledare. Alltså måste lyssna på en "människa" som inte lever längre , och göra som denna säger för att denne är tydligen Gud?

Vem vet egentligen vem denna "gud" egenltigen var för massor av år sen.

Men men det var bara vad jag tycker.

Se det som en jämförelse med att vi har regler och förordningar och rekommendationer i samhället. Att kalla det sjukt skulle då inte jag sträcka mig till, utan vi har det för att det ska vara till det bästa för individen självt och även samhället i stort. Skulle alla göra som de tycker skulle nog däremot samhället se bra sjukt ut, risken finns att kriminaliteten skulle ligga på topp.

Sen att skriva som du gör ha en fruktkorg på huvudet, tja det är ju inte speciellt intressant diskussion att ge sig in i, för inte verkar det som du vill ha en sådan, jag för min del uppfattar det bara som en dumt provokativt uttalande. Och såna behöver inte alltid läggas tid och vikt vid. Enligt min uppfattning.
  • oOHalalOo
    MassiiMotoo skrev 2010-08-29 20:17:19 följande:
    Fast det kan du inte tycka är samma sak. Jag menar lagar finns och de har hela tiden förnyats osv. Lagar är för att ett samhälle ska funka.  Att följa en skrift som "någon" har skrivit är i mina ögon löjligt!.

Den s.k guden kan ha varit vem som helst! Han kan ha lika väl skrivit att man ska ha enn fruktkorg på huvudet ist för en sjal. vem vet, om det hade stått så i koranen.
    det kunde ju ha varit heligt för er eller hur? så nä jag tycker itne det är ett provokativt uttalande mer logisk för mig. för i koranen eller i biblen kunde de ha ståt vilken gojja som helst och folk går efter dessa böcker.
    Handlar om samma princip, stt ha regler och lagar som är till för att bidra till ett bra och tryggt samhälle.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 20:59:45 följande:
    TS har inte sin fakta riktigt korrekt så det där kan du ta med en nypa (läs näve) salt. Men jag håller med om att sexfixeringen är snudd på pinsam i islams traditioner.
    Fast i Islam handlar det inte om sexfixering, utan om gränser och respektfullt handlade inför andra.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 21:00:08 följande:
    Men bör en praktiserande muslim verkligen arbeta inom poliskåren och rättsväsendet i Sverige? Det innebär ju att arbeta som representant och verkställare av ett rättssystem som inte synkroniserar med sharia. För mig får ju folk jobba med vad de vill, men hur ser islam på detta?
    Vad jag vet finns det inget som förbjuder det. Var har du fått det ifrån att det 'inte skulle synkronisera' med Shari'ah?

Jag ser det väl som mer problematiskt att å ena sidan höra att 'muslimer ska integreras i det svenska samhället' och när så sker blir nästa steg 'men så kan ju muslimer inte göra?!'

Hur ska ni ha det egentligen?

Det är inte ert ansvar i så fall hur en muslim väljer att handla, vare sig det handlar om att arbeta som advokat eller inte göra det.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 21:34:50 följande:
    Nej. Det handlar om sexualmoral och en överdriven sådan. Eller en som var dagsaktuell på 600 talet. Nu för tiden är det ok att män och kvinnor arbetar tillsammans.
    Det innebär inte på nåt sätt att det finns en omedelbar risk att de tu ska göra nåt olämpligt.
    Jag har inte skrivit någon gång att män och kvinnor inte ska arbeta, eller absolut inte får arbeta tillsammans. I vissa situationer är det nödvändigt. Kvinnor i Islams begynnelse hjälpte t.ex. soldaterna på slagfältet, Aisha (må Allah swt vara nöjd med henne) lärde ut islamisk kunskap till både män och kvinnor, osv.

Vad Islam lär är att en ensam man och kvinna inte ska 'dra sig undan ensamma' i ett rum. Där finns det dock med att 'Shaytan är alltid den tredje parten' och således är det en situation man bör undvika i möjligaste mån.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 21:39:11 följande:
    Varför är det respektfullt att inte beblanda sig med det motsatta könet? Det handlar ju bara om att arbeta. Visar jag inte min bf respekt iom att jag jobbar tillsammans med män?
    Läs tidigare inlägg.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 21:44:04 följande:
    Vilka "vi"?

Som jag skrev så får folk jobba med vad de vill för mig.

Sharia är ju rättesnöret för en troende muslim. Så hur ser islam på att muslimer aktivt arbetar för att upprätthålla ett annat rättesnöre? Svensk lag och sharia är inte helt synkade.
    Ni syftar till dem som står med fötterna i två läger. Eller både vill äta kakan och ha den kvar, går att uttrycka på olika sätt.

Det är ju bra, då är det bara att jobba på, för de som accepteras på arbetsmarknaden, trots att de är muslimer, så det låter ju väldigt bra.

Om det är fel att rösta så spelar det väl ingen roll 'hur Islam ser på det' utan det blir ju i så fall Allah (swt) som avgör det när den dagen kommer.

Man kan som muslim följa Shari'ah rätt bra i det svenska samhället, inget som man måste rösta fram. Det handlar ju snarare om vetskapen om att Shari'ah är så mycket mer än brott och straff, utan är ett sätt att leva och det kan man göra i till stor del i det svenska samhället. Det handlar mycket om moral och etik och vett och etikett, vilket man inte behöver trampa svensk lag på tårna för att följa. Så ser inte den problematiken som en del icke-muslimer verkar göra.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 21:45:36 följande:
    Om du inte följer diskussionen får du skylla dig själv halal. Det är uppenbart vad jag syftade på, mitt inlägg kom inte ur luften bara.
    Jag håller ju inte med dig, vad har det att göra med att jag inte skulle följa diskussionen?
  • oOHalalOo
    Mummyfied skrev 2010-08-29 22:00:09 följande:
    Sexualmoral alltså. Man utgår alltså från att det första som händer när en man och en kvinna blir ensamma tillsammans är att de har sex?
    Det kan hända om en man och kvinna är ensamma i ett rum, ja. Handlar väl mer om en vetskap om att män och kvinnor attraheras av varandra. Islam som sätter moral och etik med en hög ribba, kan sägas ta det osäkra före det säkra och undvika en situation som kan leda till något som är ett mycket allvarligt brott i Islam.

Att andra har lite svårt att förstå det, kan bero på en helt annan syn på sex utanför äktenskapet helt enkelt. 

Men det har inte något att göra med att man inte kan arbeta med män respektive kvinnor.
Svar på tråden Islam