Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Islam

Nami08 skrev 2010-10-27 14:38:45 följande:
    I mitt fall tror jag nog det beror på att jag inte har hijab, jag antar det iaf.
    Ja det är ett bra motto ! Skriver under på det.
    GladFlickor...ta nu varandra i handen och lägg ner stridsyxorna,  så kan vi diskutera tråden istället , vad den nu har hamnat... Verkar inte som att ts är kvar ens...
    Och glöm inte att religionstillhörighet inte spelar någon roll, alla är vi Guds skapelser (om man nu tror på honom).
    Bara en sista kommentar, eftersom jag inte verkar önskvärd längre i tråden.

Hur kan muslimer veta att du är muslim om du inte bär hijab? Det är en omöjlighet som jag ser det. Det går inte att skilja på en muslimsk kvinna och en icke-muslimsk kvinna, eftersom ingen av dem bär hijab. Tänk bara på att muslimska systrar inte kommer att säga 'Assalamu alaikum' till dig, helt enkelt för de inte vet att du är muslim. Men det ska du inte däremot uppfatta som 'behandla illa'. Som bekant, muslimer hälsar ju på varandra med fredshälsningen, men man brukar inte vanligtvis hälsa på andra med den, utan med 'hej' istället.

Eftersom jag är så ovälkommen och störande i tråden, så lämnar jag den nu. Tack för mig här och nu.
  • oOHalalOo
    Nami08 skrev 2010-11-02 01:21:47 följande:
    Det var mig du frågade angående det. Varför är det så viktigt att definiera det.? Att de själva inte kallar sig för det är väl ingen förklaring. Vad ska man skriva då "de som vi kallar wahabiter men som själva inte kallar sig det."Obestämd
    Ungefär som muslimska kvinnor som bär hijab inte kallar sig eller känner sig förtryckta, men ofta pålägger andra den definitionen på oss ändå? Klart man reagerar och protesterar en del, när man inte känner igen sig.

Är det iakttagarens bedömning som ska vara allområdande gällande, eller kanske de som berörs kan få ha med ett ord i laget? Bara en tanke.
  • oOHalalOo
    Nami08 skrev 2010-11-02 09:41:37 följande:
    Det är väl ändå inte samma sak som slöjan och förtryck. Då ska vi inte få skriva shia eller sunni eller något annat heller för någon som är berörda kanske inte vill bli kallade det, hur ska man då kunna definiera något?
    Med tanke på vad du skrev i ditt tidigare inlägg, så jo jag tycker det går att jämföra. Dvs du skrev  Att de själva inte kallar sig för det är väl ingen förklaring ? Då har vi ju betraktarens åsikt som styr. Samma gäller ju ofta den muslimska kvinnan som bär slöja. Hon kan tala sig blå att hon inte är förtryckt, men betraktarens ord står och väger mot hennes. Jag tycker det liknar rätt bra det fenomen som talades om här tidigare.
  • oOHalalOo
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-05 12:23:42 följande:
    Rose

Salafister kallas för wahabiter av hatarna till salafism. Om du menar att salafister existerar så gör de det och om du menar att salafister är wahabister så var det inte 0123456789 som skrivit. 
    Nami08 skrev 2010-11-05 00:41:31 följande:
    Men bara för att man har en annan åsikt och kritiserar så betyder det inte att man smutskastar islam. En hycklare är  ändå någon som låtsas vara muslim inför alla. Kritiserar man öppet så är man knappast munafiq.
    Vad menar du med att ha en annan åsikt? Är det en rättslig fråga vi talar om här? En person som smutskastar islam (kritik är inte samma sak som smutskastning) är kafir, inte munafiq, En person som säger sig vara muslim ena stunden och smutskasta islam andra stunden är munafiq. Det är helt två olika saker. 
    Så är det ju, det är en stor skillnad på åsikter och saklig kritik och ren smustkastning. Det förekommer rätt friskt på FL att en del hänger sig åt just det sistnämnda, vilket är lätt att urskilja, då upplägget är 'så säger Islam', medan man kan leta förgäves om var det står att finna i Islams källor. Det uppfattar jag för min del varken som saklig kritik, inte ens som en åsikt - i så fall en grundad på en felaktig tes. Det handlar ju inte om 'vilken färg tycker du är vackrast, eller vilken bok är bäst enligt dig?' utan om ting som går att relatera till i det ämne som diskuteras. Därför får man ofta dra slutsatsen - tyvärr - att det är smutskastning som det handlar om.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-11-06 18:46:14 följande:
    Men kära Halal & co, var och hur har jag smutskastat denna religion islam? Jag skulle verkligen känna mig upplyst om du kunde tala om det för mig.

Citera gärna så kan vi bena ut problemet för er.
    Kära Posh!
    Det var inte bara dig som The Straight Way hade citerat. Jag tog fasta på 'del 2' i inlägget som jag citerade, utan att ta bort 'del 1', vilket jag givetvis borde ha gjort, eftersom jag inte hade något att kommentera i samband med 'del 1'. Så du kan varva ner och andas ut - den här gången.  
  • oOHalalOo
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-24 15:49:28 följande:
    För att göra det lättare för att förstå ordet så är jag kafir i kristendomen och judendomen. Jag är kafir i mördandet av oskyldiga, kafir i lögner, kafir i ränta, kafir i alkohol, kafir i hyckleri ... Jag är i detta fall en stolt kafir i dessa ting. 
    Bra förklarat.
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-11-24 15:53:36 följande:
    Hursomhelst är det inte Sverige som bombar eller krigar i arabländerna och Afghanistan...
     Det är det inte, men bidrar ju till att det är möjligt så att säga. Det är ofrånkomligt.
  • oOHalalOo
    Joppis skrev 2010-11-24 17:41:49 följande:

Dom som brinner mest... är dom som är farliga

Islam mördar världen offer... Västerlänningar som västerlänningar. Riktigt otäcka jävlar är dom, dom Islamistika fanatikerna.

Du lyssnade inte ens på vad Amatullah skrev i det tidigare inlägget. Du och andra försöker kalla henne våldsam för hon är djupt troende. Medan hon säger det som de flesta muslimer, inklusive mig säger, nämligen att bomba folk hit och dit inte är en del av Islams läror.

Däremot håller jag inte med om 'USA får skylla sig själv' för det är inte folket man kan vända sin ilska emot. Orättvisor kan inte raderas ut för att man bombar hur som helst. De som säger sig vara intelligenta och 'kan tänka' måste använda de resurserna för att kunna skapa stabilitet i världen. Att hämnas är inte vägen att gå. Och det går both ways btw.
  • oOHalalOo
    Joppis skrev 2010-11-24 18:12:28 följande:
    Vi vet ju både du och jag att Islamister ägnar sig åt detta iaf.
    Ja det förekommer. Men det var ju tal om vad Islam förbjuder?
  • oOHalalOo
    Joppis skrev 2010-11-24 22:36:06 följande:
    Tänk om du får en polishund efter dig... Hur smutsig blir du då?
    Den här tråden har blivit i stort sett oläslig. Ingen sidas kommentarer är mycket värda att läsa.
Svar på tråden Islam