Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Islam

1337 skrev 2010-08-30 16:24:36 följande:
    Men det är kanske mer opassande att vara en representant för upprätthållandet av 16-åringars rätt att ha sex utan att vara gifta, eller öppet homosexuella personers rättigheter än att jobba som typ städare? Var går gränsen? Att jobba på systembolaget verkar ju inte vara ok tex...
    Det är väl inte direkt polisen uppgift att upprätthålla 16-åringars rätt att ha sex? Det måste onekligen finnas mycket annat som får anses vara viktigare för dem att göra under ett arbetspass?

Men om det så vore, så handlar det ju om arbetseitk och om det är den viktigaste frågan på dagordninge att arbeta med för en polis, så är det ju bara att göra det.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-09-01 11:26:50 följande:
    Jag håller med dig om att muslimer inte skulle rösta i en islamisk utopi, då islam förespråkar teokrati och inte demokrati. Men Sverige är ju en demokrati, så här finns inga skägg med uppgiften att tolka hur gud vill att landet ska styras, så varför skulle inte muslimer få rösta i demokratier? 

Din man och svenska skattebetalare försörjer dig. Är det riktigt enligt islam?
    Fast det stämmer ju inte riktigt om vi ser till hur röster lades i Islams begynnelse. Både män och kvinnor svor sin trohetsed till profeten (fvmh) och att följa den raka vägen så att säga. Shura är en del av Islam och jag skulle vilja kalla det för upptakten till den demokrati som idag finns i Sverige.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2010-09-01 11:40:28 följande:
    Ja, är det acceptabelt enligt islam att ta emot pengar från kafirer?
    Vad jag vet så är även muslimer med och betalar in skatt? Du får det att låta som om muslimer inte deltar i arbetslivet eller ens som medborgare i Sverige, och därför kanske inte ska ha samma rättigheter som andra medborgare har? Ska vi avstå från våra rättigheter och bara ha skyldigheter?

Vi lever i samhället och bidrar till det i samma utsträckning som alla andra, och därför blir det helt fel att påstå att 'muslimer tar emot pengar från kafirer' som du påstår eller vill göra gällande.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-09-01 11:57:20 följande:
    Tror inte det egentligen är tillåtet att ta emot pengar som till viss del kommer från synd iaf, men jag funderade mer över vad islam säger om att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder med relativt hög välfärd som finansieras gemensamt.  
    Man har ju möjlighet att välja om man vill arbeta eller inte. Sen att det ses suspekt på att man väljer att inte göra det, är väl snarare lite fördomsfullt kanske.

Såg ett program häromdagen om kvinnor som kommer från Lettland för att städa i svenska hem. För att man inte själv hinner ta hand om sitt hem, då arbete utanför hemmet prioriteras eller kanske värdesätts mera? Dessa kvinnor bor åtskilda från sina barn och familjer och vänner under långa perioder. Deras behov av arbete sätter dem i en oerhörd svår sits, och arbetsgivarna är svenska män och kvinnor som inte själva, av någon anledning, städar sina egna hem.

Jag tror dessa kvinnor skulle anse det vara guld värt att få städa i sina egna hem och kanske ha ett mindre betalt arbete att gå till, i sitt eget hemland, för att kunna få tid att umgås med sina nära och kära och träffa dem dagligen.
  • oOHalalOo
    Nami08 skrev 2010-09-03 18:52:28 följande:
    Jag blir inte klok på dig, det är ju det jag säger, man följer lagen i Sverige, men man kan ändå utöva sin religion.
    Jag håller med. Jag brukar ta upp ibland som exempel äktenskapsbrott. Enligt Islam så är det ett brott och därmed förbjudet att begå. Medan svensk lag inte säger något om det, dvs man kan säga att det då tillåter äktenskapsbrott. Tvärt emot islamisk lag alltså.

Men en muslim kan då göra valet att inte begå äktenskapsbrott, och därmed följa islamisk lag, men å andra sidan så bryter man inte heller svensk lag iom det valet. Hade svensk lag däremot sagt att man måste begå äktenskapsbrott, så hade det blivit ett dilemma givetvis. Men så är inte fallet.

Det finns oehört mycket således i islamisk lag och leverne som man fullt ut kan följa och praktisera när man bor i Sverige, eftersom man inte genom det valet bryter mot svensk lag.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2010-09-04 19:39:56 följande:
    Sluta upp med att tolka in saker, vad som rör sig i ditt huvud och vilka fantasier du får av att läsa inlägget kan jag inte rå för. Missförstår du medvetet eller är du bara korkad?
    Bara då att skriva lite tydligare så slipper du bli missförstådd och sårad över det dessutom.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-09-04 21:23:07 följande:
    Jag klistrar in ditt eget svar på om det är lämpligt för muslimer att arbeta för rättsväsendet i Sverige: "Kanske för att man inte lägger värderingar i hur andra lever sina liv? Än mindre om det handlar om icke-muslimer som inte alltid delar samma värderingar och moraliska aspekt som man själv gör?

Det är ju därför upp till var och en vilket yrke de vill satsa på. Kan man följa den arbetsetik som gäller, så ser inte jag något hinder i sig."

Vari ligger den moraliska skillnaden mellan att arbeta på systemet och arbeta i rättsväsendet? Att jobba på systemet är inte som att langa sprit. Det är tillåtet att köpa sprit i Sverige och folk om folk dricker så är det väl deras problem?
    Du tycker inte det är 'att langa sprit' men så kan jag se det. Utifrån det gör jag min bedömning. Så det är en stor skillnad på att arbeta som försäljare på Systembolaget och att arbeta som advokat.

Javisst folk får dricka hur mycket de vill, har inte sagt annat. Men muslimer är dock inte tvungna att vara de som säljer alkoholen till dem. Det är en fråga snarare för den enskild* om man vill jobba med den sortens försäljning eller inte.  
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-09-04 21:37:11 följande:
    Den obesvarade frågan är fortfarande hur islam ser på att muslimer väljer att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder där välfärden finansieras gemensamt. Man kan ju knappast vara för att staten ska stå för gratis sjukvåd, utbildning etc, om man samtidigt väljer att "sitta hemma", menar jag.

Jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt med de lettiska kvinnorna. Ligger problemets kärna i att de svenska kvinnorna inte är hemma och städar sina hem så att de stackars lettiskorna måste komma hit och arbeta för en hyfsad lön? Problemet är väl att de lettiska kvinnorna lever i misär i hemlandet där det inte finns arbeten öht eller där man bara får arbeten som inte har en skälig lön. Deras situation blir ju inte bättre av att svenska kvinnor slutar jobba och går hemma och städar sina hem. Arbetslösheten och de låga lönerna finns fortfarande kvar i Lettland. De problemen försvinner inte för att svenska kvinnor städar sina hem.
    Om det skulle vara uttalat lagstiftat att man endast har rätt till förmåner av olika slag om man bidrar med en viss skattekvot till statiga medel, då skulle jag förstå tankegången. Men så fungerar det ju inte i Sverige, Utan alla som bor i samhället får ta del av den och bidra till den i mån av möjlighet och vilja. Det finns ju t.ex. många muslimer som vill arbeta men som inte får någon anställning, inte alltid beroende på att kunskap saknas, utan av andra orsaker. De skulle då stå utanför välfärdens Sverige, eftersom de också givetvis kan anses inte bidra till statskassan, pga av sitt ofrivilliga bidragbrist till statskassan.

Vad jag vet så är inte sjukvård i Sverige gratis, men det kan jag givetvis ha missat. Utbildning brukar väl finansieras via t.ex. studiebidrag? Det är väl inte många av de som uppbär det som har hunnit med att skaffa sig en fast och återkommande inkomst, för att så att säga bidra till att inte leva på samhället och utnyttja det, utan att själva bidra till det?

Jag förstår inte hur du tänker i den här frågan.

Man kan säga att man skapar ett behov, att andra ska städa ens hem, när man själv inte hinner eller kan det av någon orsak. Det är rätt vanligt i en del muslimska länder att så att sgäa utnyttja mindre lottade, genom att låta dem städa ens hem. Så ser väl jag delvis på de lettiska kvinnornas situation. Det finns behov att städa svenska hem, och då tar man in billigare arbetskraft från andra håll. Visst kan man säga att 'alla vinner på det', men det behöver inte innebära att det känns helt rätt för det.
  • oOHalalOo

Det är obehagligt med sånt här takfir-snack. Det är endast Allah (swt) som är vår Domare och han är Den som avgör vem som är vad..

• oOHalalOo
    Samsmamma skrev 2010-10-16 21:39:49 följande:
    Men om man vill följa shariia då, vem är det som dömer i ett land som inte har det?
    Man kan i stort följa Shari'ah eftersom mycket av det redan är i överensstämmelse med svensk lag. Och det som inte är det, t.ex. förbud att ha utomäktenskapligt sex, där kan man ju enkelt följa Shari'ah utan att man bryter mot svensk lag, dvs det finns ingen motsägelse.

Sen de muslimer som väljer att bryta mot Shari'ah och då t.ex. begå äktenskapsbrott, får ta upp den synden med Allah (swt) vid mötet med Honom.
Svar på tråden Islam