1337 skrev 2010-09-04 21:37:11 följande:
Den obesvarade frågan är fortfarande hur islam ser på att muslimer väljer att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder där välfärden finansieras gemensamt. Man kan ju knappast vara för att staten ska stå för gratis sjukvåd, utbildning etc, om man samtidigt väljer att "sitta hemma", menar jag.
Jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt med de lettiska kvinnorna. Ligger problemets kärna i att de svenska kvinnorna inte är hemma och städar sina hem så att de stackars lettiskorna måste komma hit och arbeta för en hyfsad lön? Problemet är väl att de lettiska kvinnorna lever i misär i hemlandet där det inte finns arbeten öht eller där man bara får arbeten som inte har en skälig lön. Deras situation blir ju inte bättre av att svenska kvinnor slutar jobba och går hemma och städar sina hem. Arbetslösheten och de låga lönerna finns fortfarande kvar i Lettland. De problemen försvinner inte för att svenska kvinnor städar sina hem.
Om det skulle vara uttalat lagstiftat att man endast har rätt till förmåner av olika slag om man bidrar med en viss skattekvot till statiga medel, då skulle jag förstå tankegången. Men så fungerar det ju inte i Sverige, Utan alla som bor i samhället får ta del av den och bidra till den i mån av möjlighet och vilja. Det finns ju t.ex. många muslimer som vill arbeta men som inte får någon anställning, inte alltid beroende på att kunskap saknas, utan av andra orsaker. De skulle då stå utanför välfärdens Sverige, eftersom de också givetvis kan anses inte bidra till statskassan, pga av sitt ofrivilliga bidragbrist till statskassan.
Vad jag vet så är inte sjukvård i Sverige gratis, men det kan jag givetvis ha missat. Utbildning brukar väl finansieras via t.ex. studiebidrag? Det är väl inte många av de som uppbär det som har hunnit med att skaffa sig en fast och återkommande inkomst, för att så att säga bidra till att inte leva på samhället och utnyttja det, utan att själva bidra till det?
Jag förstår inte hur du tänker i den här frågan.
Man kan säga att man skapar ett behov, att andra ska städa ens hem, när man själv inte hinner eller kan det av någon orsak. Det är rätt vanligt i en del muslimska länder att så att sgäa utnyttja mindre lottade, genom att låta dem städa ens hem. Så ser väl jag delvis på de lettiska kvinnornas situation. Det finns behov att städa svenska hem, och då tar man in billigare arbetskraft från andra håll. Visst kan man säga att 'alla vinner på det', men det behöver inte innebära att det känns helt rätt för det.