1337 skrev 2010-08-29 22:31:08 följande:
Du har ju inte kommit med någon beskrivning. Allt jag vet är att jag enligt dig hör till "de" som står med fötterna i båda lägren. JAg känner mig inte träffad. Beskrivningen är för diffus.
Men finns situationen beskriven på något vis i islam? Som muslim i Sverige är man ju inte direkt tvingad att arbeta som polis eller advokat tex. Det är yrken som kräver högskoleutbildning och som man därför aktivt söker sig till. Är det ok att vilja arbeta med att upprätthålla system som tillåter sånt sharia förbjuder? Borde inte muslimer välja andra yrken, där man inte behöver representera en moral som strider mot sharia?
Föräldrarna får inte föbjuda dotterna att ha pojkvän eller att ha sex. Men de kan ju förbujda pojkvännen att besöka deras hem. Sex kan man ju dock ha på andra platser än i hemmet.
Då borde du kunna se det ur en allmänt perspektiv om du inte känner dig träffad.
Man är inte tvingad, däremot så kan det finnas lika stort behov av att träffa en advokat som har insikt i en islamisk värdering. Advokater är till för att hjälpa dem som söker hjälp, oavsett deras bakgrund.
Du skrev inte heller att bråket skulle ha handlar om att förbjuda, utan om att det var ett gräl som fått polisen att komma till platsen. Som sagt är dottern vuxen (enligt Islam) är det hennes sak vad hon väljer att göra, det är inför Allah (swt) som hon är ansvarig, inte inför sina föräldrar.
Som sagt, föräldrar har ju sista ordet om hur man uppför sig i ett hem och vilka regler som gäller där, det gäller ju även muslimska föräldrars rätt.