Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Islam

Posh skrev 2010-08-29 22:00:38 följande:
    Du fattade inte vad jag syftade på. Hur svårt är det att förstå egentligen? Sluta tjata om det, läs hela diskussionen istället och försök förstå.

Att män och kvinnor inte får vara ensamma tillsammans och enligt TS inte arbeta tillsammans (vilket iofs är BS) kommer ur en jäkligt gammal sexualmoral som inte platsar i modern tid.

Jag hoppas du förstod nu. Sen är det inte relevant om du håller med eller ej, det i sig är ingen fråga jag är osäker på svaret på.
    Men är det en sexmoral då som är enligt Islam? Var i Islams läror står det att män och kvinnor inte får arbeta tillsammans? Det är vad jag är ute efter att få svar på. Finns det inte så är det väl inte Islams sexmoral, utan enligt TS i så fall?
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 22:10:07 följande:
    Jag bryr mig inte vad för sexualmoral islam anser är okej. 

Ja det är absolut enligt TS att män och kvinnor inte får jobba ihop. Absolut rätt uppfattat.
    Nehej.

Ja enligt TS ja.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 22:14:00 följande:
    Vi som står med fötterna i båda läger? Du får fortfarande utveckla vilka vi är...

App app försök inte byta samtalsämne nu och ta på dig nån offerroll. Det enda jag undrar över är hur islam ser på att muslimer som aktivt väljer att arbeta som upprätthållare av lagar i icke-muslimska länder. Du ägnar ju vanligtvis inlägg efter inlägg åt att förklara för oss hur islam ser på saker och ting, så det kan väl inte vara något problem nu?

Ett exempel på ett problem jag ser för en muslim yrkesaktiv i svenskt rättsväsende: Det bråkas högljutt i en lägenhet. Polis kommer till platsen. Bråket gäller att familjens sextonåriga dotter har en relation och även är sexuellt aktiv med pojkvännen. Enligt svensk lag är deras relation helt laglig, föräldrarna har dessutom inget att säga till om vad gäller dotterns sexliv. Polisens uppgift blir då att förklara detta för föräldrarna. Hur ser islam på att en muslim aktivt har valt att arbeta med att upprätthålla ett system som ibland uppfattas som omoraliskt?
    De som känner sig träffade av den beskrivningen verkar vara kandidaterna.

Islam talar om muslimer som motarbetar Shari'ah i muslimska länder. Inte i icke-muslimska.

Samtidigt så går väl inte dotterns sexliv helt före föräldrarnas ansvar för sina barn? Dvs att det är de som har ansvar för sina barn tills de blir 18 år? Dvs barn kan inte göra som de vill bara för att de uppnått 16 år, inte så länge de bor med sina föräldrar.

Jag ser väl snarare att föräldrarna delvis har misslyckats med att lära sin dotter vad Islam lär och har låtit det svenska samhällets syn ha företräde. Det är nog snarare något som blir en senare fråga att ta itu med vid mötet med Allah (swt). Dvs man behöver och måste inte anamma svenska seder och bruk som man själv inte är bekväm med.

Annars lär dottern anses som vuxen enligt Islam (dvs har fått mens) så då är hon själv ansvarig för sina handlingar som hon gör inför Allah (swt).
  • oOHalalOo
    Mummyfied skrev 2010-08-29 22:27:15 följande:
    Vad som helst kan ju ske när som helst egentligen. Att det finns en helt annan syn på sex inom islam är jag helt på det kalra med. Har bara så svårt att förstå det här tänket att man attraheras av någon just för att den råkar vara av motsatt kön..
    Det är ju det som det handlar om snarare, att känna till gränser. Inte lägga an på någon som man inte har rätt till. Det kan då vara någon som man inte är gift med. Oavsett vem det är.

Så Islam är det här en mer vidsträckt fråga än för andra. Det handlar inte om 'att ha rätt att ha sex med vem man vill' utan att avstå från att ha det från den som man inte ingått äktenskap med.

Därför kan man kanske säga att det är en annan syn på sex. Det betyder inte att det är en sämre eller bättre syn, däremot en annorlunda syn. Något som inte är alltför svårt att förstå om man utgår från att människor kan se på saker på olika sätt.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 22:31:08 följande:
    Du har ju inte kommit med någon beskrivning. Allt jag vet är att jag enligt dig hör till "de" som står med fötterna i båda lägren. JAg känner mig inte träffad. Beskrivningen är för diffus.

Men finns situationen beskriven på något vis i islam? Som muslim i Sverige är man ju inte direkt tvingad att arbeta som polis eller advokat tex. Det är yrken som kräver högskoleutbildning och som man därför aktivt söker sig till. Är det ok att vilja arbeta med att upprätthålla system som tillåter sånt sharia förbjuder? Borde inte muslimer välja andra yrken, där man inte behöver representera en moral som strider mot sharia?

Föräldrarna får inte föbjuda dotterna att ha pojkvän eller att ha sex. Men de kan ju förbujda pojkvännen att besöka deras hem. Sex kan man ju dock ha på andra platser än i hemmet.
    Då borde du kunna se det ur en allmänt perspektiv om du inte känner dig träffad.

Man är inte tvingad, däremot så kan det finnas lika stort behov av att träffa en advokat som har insikt i en islamisk värdering. Advokater är till för att hjälpa dem som söker hjälp, oavsett deras bakgrund.

Du skrev inte heller att bråket skulle ha handlar om att förbjuda, utan om att det var ett gräl som fått polisen att komma till platsen. Som sagt är dottern vuxen (enligt Islam) är det hennes sak vad hon väljer att göra, det är inför Allah (swt) som hon är ansvarig, inte inför sina föräldrar.

Som sagt, föräldrar har ju sista ordet om hur man uppför sig i ett hem och vilka regler som gäller där, det gäller ju även muslimska föräldrars rätt.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 22:31:28 följande:
    Egentligen borde det ju vara tvärtom, om man skulle tänka lite pest eller kolera alltså. Två av samma kön borde inte få vara ensamma, vad de kan tänkas hitta på ihop är ju enligt islam bland det allra värsta.
    Precis som med heterosexuella så är det upp till dem om de är vuxna (enligt Islam) och hur de ser på att praktisera sin religion.

Men reglerna finns där. Sen om man tycker de är en källa till framgång eller ser dem som en utmaning att brytas, är ju en smaksak.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 22:43:08 följande:
    Nej det är helt klart värre om två kvinnor skulle råka få ihop det, ensamma nånstans. Betydligt värre än om två av motsatt kön. Så egentligen borde det vara samkönade som inte får vara ensamma.
    Babbla inte bort allting.
    Vad jag vet så är det inte värre, om man ser till vad islamisk lag säger om det. Däremot så kan man snarare kanske säga att man mer förutsätter eller utgår från att människor inte är homosexuella, för så kan man ju se det som att det inte finns regler för att två personer av samma kön inte bör vistas ensamma i ett rum.

En trevlig ton tänker jag för min del i alla fall försöka fortsätta hålla fast vid.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 22:49:18 följande:
    Jag fattar ju inte vad du menar. Kan du inte vara mer tydlig om vilka jag tillhör?

En advokat i Sverige måste tex stå för homosexuellas rättigheter och rätten att ha sex och ha relationer utan att vara gift, vare sig denne har insikt i islamiska värderingar eller inte. Jag undrar liksom om islam inte tycker att det är bättre att muslimer väljer andra yrken, där de inte blir representanter för upprätthållandet av viss omoral?
    Kanske för att man inte lägger värderingar i hur andra lever sina liv? Än mindre om det handlar om icke-muslimer som inte alltid delar samma värderingar och moraliska aspekt som man själv gör?

Det är ju därför upp till var och en vilket yrke de vill satsa på. Kan man följa den arbetsetik som gäller, så ser inte jag något hinder i sig.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 22:53:59 följande:
    Halal: Är det ok enligt islam att som muslim arbeta på Systembolaget?
    Nej skulle jag säga. Man kan se det som att 'langa sprit' på sätt och vis, och vem vill göra det?

Men ingen kan hindra en muslim att arbeta där som vill göra det å andra sidan.
  • oOHalalOo
    ViceGuy skrev 2010-08-30 16:03:53 följande:
    Förövrigt har jag inte sagt ett ord om hur ni ska leva eller vad ni ska jobba med, du lägger ord i min mun.

Dessutom är jag inte ett dugg rädd för hot från er muslimer när jag kritiserar er religion, till skillnad från många andra.
    Var hittar du hotet i inlägget som du svarar på?
Svar på tråden Islam