Afrodisiac skrev 2010-12-05 02:42:14 följande:
Jag undrar då detsamma. Varför protesteras det inte emot islamistisk terrorism om man är emot detta? Även det gör att man kan framstå som dubbelmoralisk
Men jag anser inte att en protestaktion från min sida skulle göra någon förändring i världen. Det kommer att krigas i Mellanöstern och i övriga världen och det kommer att säljas vapen. Att antyda att jag skulle framstå som dubbelmoralisk i detta som jag inte har makt att ta några som helst beslut i, är väldigt långsökt.
Jag kan bara ta avstånd från detta genom att varken tillhöra någon religion eller stödja krigsivrare. Mer än så kan jag som individ inte göra. Dock kan jag inte besluta att inte betala skatt till staten. Kan du?
Fast det sker ju, men för att t.ex. svensk media inte tar upp det, så innebär det ju inte att så inte sker. Inte sant?
http://www.muhajabah.com/otherscondemn.php
Så varför skulle det vara dubbelmoral anser du?
Man löser knappats problemet genom att 'ta avstånd från religion'. Dvs man löser inte problem som andra ställer till med att ta avstånd från religion. I många fall kan det ju snarare handla om att istället bejaka religionen (som religiös) bidrar till att samhället blir bättre. Dvs tror man på vad Islam säger i det här fallet, att det är förbjudet att ta oskyldiga liv, förbjudet att stjäla, förbjudet att våldta, man uppmuntras att vara generös mot sina medmänniskor osv, så kan det ju ge en fruktansvärd effekt att då 'ta avstånd från religionen' och istället handla emot den och därmed bidra till världens problematik. Så jag tycker man kan lösa det i realiteten på det sätt du föreslår.
Men precis, även en muslim kan ta individuellt avstånd från vad andra muslimer (eller människor i övrigt) gör, när det handlar om handlingar som man inte stödjer.
För mig vore det både etiskt, moraliskt och att bryta mot svensk lag att inte betala skatt. Så förstår inte hur du menar att det är en relevant jämförelse i det här sammanhanget ?