Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Islam

Kakmonstret skrev 2010-10-17 18:11:07 följande:
    Jo eller hur.
    Exakt och det är ju inte svårt att komma fram till för dem som vet vad Shari'ah ÄR och vad svensk lag baseras på och följs enligt. Men du har kanske inte läst det - heller?
  • oOHalalOo
    nur skrev 2010-10-17 18:35:08 följande:
    Assalamu aleykum syster!
    Nää hon gillar anta sen trycker in knoppen i smular o låtsas som inte sagd nåt  syster, verkade som...Alla argument jag har kommit med fick inget svar från henne, så vänta inte nåt vettig svar...
    Wa alaikum assalam!
    Jag förväntar mig nada i det fallet.
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 18:44:28 följande:
    Usch vad ni "systrar" varandra hela tiden. Snacka om att skapa ett medvetet "vi" och "dem"- tänk.  
    Vänlighet är något som andra borde ta lärdom av, och vad det kan skapa å sin sida. Bitterhet och avundsjuka är sjukdomar som får hjärtat att mörkna och svartna däremot.
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:13:31 följande:
    Nej, tråkigt att ni skapar sånt avstånd mellan er och andra.
    Så om du kallar din vän för 'Olle' högt, så skapar du avstånd då från dina andra vänner menar du? Eftersom du inte kallar alla dina vänner vid deras förnamn?
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:21:25 följande:
    Nej, jag menar att ni "systrar" varandra och därmed skapar ett "vi" och "dem"-tänk.
    Jag tror det handlar om avundsjuka snarare.

Ge mig en anledning att kalla dig 'min vän' så kallar jag dig det. Och det handlar lika lite om 'vi och dem' tänk.

Jag tror man kan ha en viss nytta av att förstå att det finns olika grupper i samhället i olika lägen som har vissa ting gemensamt. De har ett 'gemensamt språk' och använder gärna det när de träffas. Det må vara religion som förenar. Det kan vara gamla arbetskamrater. Det kan vara AIK:are. De som släktforskar osv osv. Det har inte ett dugg med 'vi och dem' att göra, utan helt andra grunder.
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-10-17 19:28:55 följande:
    Nej, det handlar inte om avundsjuka. 

Det är inte upp till mig att ge dig en anledning att du ska kalla mig din vän. Jag marknadsför inte mig själv, utan det är upp till var och en om de vill vara min vän.

Jo, det är när man använder sådan titel som man avskärmar sig från andra för att visa tillhörighet med likasinnade. Det blir automatiskt ett "vi" och "dem"-tänk.  
    Så vad är det för fel att tala till sin kompis i termer som 'AIK:are' och det innebär att man avskärmar sig från andra? För det går att använda i vilket sammanhang som helst, inte bara gällande religion.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-10-17 22:34:39 följande:
    Om de inte tror att den andra är muslim längre, ja då gillar man inte varandra längre. Skrämmande utveckling. Skrämmande gruppdynamik.
    Personligen sätter jag ribban lite högre. Det krävs mer än bara en gemensam religion för att man ska tycka om någon.
    Just sayin´...
    Ingen verkar förstå vad respekt och artighet är ldag längre. Det är vad det handlar om. Helt klart när man tror att hälsa på varandra handlar om 'jag gillar dig'.
    Inte så konstigt att världen ser lite trist ut ibland. Hälsar man på folk, så kanske de tror man vill råna dem? Usch vilken trist värld och kylig som sjutton dessutom.
  • oOHalalOo
    Nami08 skrev 2010-10-18 00:27:02 följande:
    Det är verkligen inte menat som det utan det heter i islam att "man är systrar och bröder i tron"
    Jag använder det ofta till andra muslimer och jag hoppas inte att någon tar det som ett uteslutande eller tar illa upp. Men ibland blir man ju hemmablind och tänker kanske inte på att andra kan ta illa upp.
    Jag förstår för min del inte hur man kan ta illa upp för att andra hälsar på varandra. Jag blir glad för min del när folk hälsar överhuvudtaget. Är rent av en lyx idag. Jag hälsar alltid på t.ex. busschaffören när jag kliver på bussen. En del ser lite förvånade ut, men svarar sen glatt.

Enligt min uppfattning så hälsas det alldeles för litet! Det är inte provokativt att hälsa, utan medmänskligt och varmt.
  • oOHalalOo
    nur skrev 2010-10-18 19:09:08 följande:
    Hur vet du att jag inte gör det, my friend, dear kakmonsteret?
    MIn syster! Du är så godhjärtad och svarar vänligt när du möts av snorkiga kommentarer, mashaAllah!
  • oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-18 19:38:37 följande:
    Är du fri från indoktrinering menar du?

Det var dagens skämt.

Alla religiösa är kraftigt indoktrinerade.
    Även icke.-troende är det. Tycker du ska ta och kolla in följande och se hur påverkad och indoktrinerad även du är. Det är både sevärt och tänkvärt. http://www.martinlindstrom.com/
Svar på tråden Islam