• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Saftmedbulle

Daniela01: Se till att ha flera hobbies än bebisverkstad, så kanske det går lättare. Tror egentligen det där är lite överreklamerat. Klart att man bör vara avslappnad, men tror att det kan funka ändå.

• ceke

mja, men jag tror inte riktigt på det där.. då skulle ju ingen bli gravid med hjälp av iVF eller liknande. De har nog svårt att tänka på så mkt annat... Det blir när det blir helt enkelt... när de små simmarna simmar rätt och träffar det perfekta ägget, om cellerna sen vill utvecklas som de ska och slemhinnorna är mottagliga för att ägget ska fästa

• Kattflickan

Hejsan,

Hur känner ni andra av ÄL? Jag har aldrig känt av ÄL så vitt jag vet. Aldrig sett några trådlika flytningar etc. Kanske känt nån molande värk i vid äggstockarna, men det kan jag nog göra annars också. Så, ni som känner av ÄL, hur känns det?  

Essalady: Jag tror också på fjärde försöket för dig! Det funkade för mig! Håller tummarna. 

Det är jättesvårt när man försöker göra barn att tänka på annat och tillvaron består av en massa väntan. Det bästa för mig är att försöka sysselsätta mig med andra saker.  Första månaden jag försökte var jobbigast, sen taggade jag ner lite och fjärde månaden när det gick så var jag så superstressad över jobbet och min systers bröllop att jag inte hann med att tänka så mycket på det. 

Hoppas att du plussar snart Pinglan!

Jag somnade nån timme i soffan, plockade upp datorn för att stänga av den och så blev det ett inlägg istället   Men  nu ska jag sova!

Millen 

• nuärviredo

Hej på er!

Jag fyllde 35 i somras och har nyligen känt/hört den berömda klockan. Fick ångest över min ålder, och hoppades att det inre skulle ta en evighet att bli gravid.
    Vi gjorde vårt första försök och igår testade jag mig och är gravid!!!
    Jag är jättelycklig, och nu hoppas jag att det håller 9 månader ut!

Kram på er!

• simtim
    nuärviredo skrev 2010-11-13 07:23:29 följande:
    Hej på er!

Jag fyllde 35 i somras och har nyligen känt/hört den berömda klockan. Fick ångest över min ålder, och hoppades att det inre skulle ta en evighet att bli gravid.

Kram på er!
    Grattis!
  • Gris78

Det var några som pratade om att man börja få lite avstånd till det här med bebbeverkstad...- jag håller med fullständigt, är där själv och "glömmer" folsyra och b12 tabletterna. Höll på att missa äl-stickorna helt denna gång. 
    Testade imorse, inte dax ännu trots att man är på dag 10 ev 11.

Den senaste mensen hade jag nästan ingen mensvärk alls. Rätt trevligt hoppas det fortsäter så om verkstaden ska hållas öppen ett antal månader till.

• Kattflickan
    nuärviredo skrev 2010-11-13 07:23:29 följande:
    Hej på er!

Kram på er!
    Supergrattis! Det kan uppenbarligen gå lättare än man tror! 

Millan 
  • Saftmedbulle
    ceke skrev 2010-11-13 00:20:42 följande:
    mja, men jag tror inte riktigt på det där.. då skulle ju ingen bli gravid med hjälp av iVF eller liknande. De har nog svårt att tänka på så mkt annat... Det blir när det blir helt enkelt... när de små simmarna simmar rätt och träffar det perfekta ägget, om cellerna sen vill utvecklas som de ska och slemhinnorna är mottagliga för att ägget ska fästa
    Var precis så jag menade, men du formulerade det så himla bra. Tror att det psykologiska är överreklamerat...

Nuärviredo: Wow! Roligt! Grattis! Vi håller tummarna för att allt går bra hela vägen. Försök att inte oroa dig, utan is i magen. Häftigt att det lyckades på första försöket (du ser, ålderna är inget att nojja över)!

Gris78: Ja, inte är det helt lätt med tålamodet inte när man väntar på ÄL. Bara att fortsätta. Kanske ska testa att luras lite? Nja, spelar inte så stor roll det där med ÄL inte... (alltså min kropp är tyvärr inte så lättlurad ;)

Millan: Har faktiskt sällan kännt av ÄL, kanske lite spänningar, men det är ju svårt att veta. Därför tycker jag att äl-stickor är en hyvens uppfinning...
  • ifyouweremine

Grattis Nuärviredo!!! Härligt att du kommer in här och sprider lite hopp om att det inte alls behöver ta särskilt lång tid för att man är 30+! :)

Millan75 - Jag brukar få lite mensvärksliknande värk vid ÄL, fast den brukar komma efter ÄL tror jag. Brukar inte kännas så länge och jag brukar inte ha några andra menssymtom.

Hmm jag läste nånstans att den vanligaste orsaken till att man inte blir gravid, om man prickar äl, är inte att ägget inte blir befruktat, utan att ägget inte fäster vid slemhinnorna. Vad kan det bero på egentligen, är det fel ph-halt i livmodern eller vad? Hur svårt kan det va liksom.. Och sen problem nr 2 är att när ägget väl har fäst så är det inte ovanligt att det stöts ut direkt. Livmodern bekämpar ju allt främmande. Helskumt att platsen där barnet blir till, växer och föds ifrån, är vår främsta fiende för att kunna bli gravid!

Men jag kom att tänka på att det kanske är det sistnämnda som gör att så många får molvärk en vecka före bim utan att vara gravid. Alltså ägget kanske är befruktat och har fäst, men så stöter livmodern ut det. Vad tror ni, kan det vara så?

Lite lördagsfunderingar bara.. :)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet